We zijn naar Engeland en Ierland geweest van 11-7-98 tot 8-8-98.

Enkele foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

camping Hendre Farm Zaterdag 11 juli
We vertrokken met de boot van 7.30 uur vanuit Hoek van Holland naar Harwich in Engeland en komen aan om 11.00 uur Ned. tijd. We rijden via Cambridge en Birmingham naar Betws-y-coed in Wales en overnachten op camping Hendre Farm in Betws-y-coed. Het weer was vandaag best redelijk met 21 gr.
Vandaag gereden 672 km.

Zondag 12 juli
We worden wakker met regen. Vandaag dus maar met de auto naar Caernarfon gereden.
Het weer klaart gelukkig weer op en we brengen hier een bezoek aan Caernarfon Castle. We rijden wat rond door de omgeving en keren dan terug naar de camping. Na het eten maken we nog een wandeling langs de rivier naar het dorp. Vandaag gereden 88 km.

Conwy Castle Maandag 13 juli
Via Trefriw, waar we een bezoek brengen aan de weverij Trefriw Woollen Mills, rijden we naar Conwy. We bezoeken hier het indrukwekkende Conwy Castle. Terwijl we hier rondkijken zien we een Belgische televisieploeg bezig om opnames te maken voor een programma (Vlaanderen Vakantieland misschien?). Langs zee gewandeld en met een omweg teruggereden naar de camping in Betws-y-coed.
Vandaag gereden 96 km.

Dinsdag 14 juli
Vandaag gaan we met de boot over Holyhead naar Dun Laoghaire in Ierland. We komen om 15.30 uur aan in Dublin en anderhalf uur later (in de spits Dublin door schiet niet echt op) komen we aan op camping Camac Valley net buiten Dublin.
Het was onze bedoeling om morgen Dublin te bezoeken, maar 's nachts wordt Eugeni ziek en ligt met flinke koorts (buikgriep) in de tent. Gelukkig is het een nette camping met schoon sanitair.
Vandaag gereden 129 km.

Woensdag 15 juli
Vandaag vermaken Herman, Marloes en Mark zich noodgedwongen een dag op de camping .

Donderdag 16 juli
Eugeni is weer wat opgeknapt, maar voelt zich nog te slap om de stad in te gaan. We besluiten verder te rijden via de N3 naar Donegal en vinden een plek op Dungloe Car. & Camp. Site in Dungloe (Dunglow). Net als we de tent helemaal uitgevouwen hebben liggen, begint het te stortregenen. We hebben nog nooit zo snel de tent opgezet.
Vandaag gereden 361 km.

Maghery Bay Vrijdag 17 juli
We hebben eerst lekker uitgeslapen en daarna de kleine weggetjes langs de kust gevolgd langs o.a. Maghery Bay en over The Rosses. We hebben hier lekker langs zee gewandeld en zijn 's middags teruggereden naar de camping in Dungloe.
Vandaag gereden 69 km.

Zaterdag 18 juli
Via Crolly, Dunlewy rijden we naar Glenveagh National Park, waar we een bezoek brengen aan Glenveagh Castle en de mooie tuinen. Vandaar via de Muckish Mountains, Falcarragh en Maenaclady en we volgen de kustroute terug naar Crolly en terug naar de camping in Dungloe.
Vandaag gereden 209 km.

Zondag 19 juli
Via Ardara en de Glengesh Passs naar Malin Beg, bij Malin More en de weg terug via Killybegs. Het was vandaag zo nu en dan droog, 's morgens eerst enorme regenbuien en storm.

Maandag 20 juli
Strandhill Caravan & Camping Park Het is droog en de zon schijnt! We rijden via Donegal naar Ballyshannon, waar we de grens over gaan naar Noord-Ierland. Hier bezoeken we in het plaatsje Belleek de porceleinfabriek Belleek Pottery. We volgen de rondleiding door de fabriek/werkplaats en zien zo o.a. hoe het porcelein beschilderd wordt. We vervolgen daarna onze weg rond Lough Erne en gaan via Bundoran en (B280) Manorhamilton, westwaarts naar de Glencar waterval. Verder naar Drumcliff, waar we langs de begraafplaats van de bekende Ierse schrijver en dichter W.B. Yeats komen. Voorbij Drumcliff, bij Rosses Point vinden we een erg winderige plek op Strandhill Caravan & Camping Park. Het is een ontzettend grote camping met gelukkig een apart tentenveld. We wilden hier eerst onze koepeltent opzetten, maar door de stormachtige wind lukte dit niet en hebben we toch
de Lepelaar maar uit de auto gehaald.

Dinsdag 21 juli

camping Rinvyle   Na een regen- en stormachtige nacht is het 's morgens gelukkig weer droog. Via Sligo   (N4) rijden we naar Castlebaldwin om de ganggraven van het Carrowkeel complex te     bekijken.
  Daarna via Charlestown, Castlebar, Westport, Leenane en Letterfrack maar Rinvyle.
  Hier staan wij op camping Rinvyle aan zee, vlakbij het Connemara National Park

Kylemore Abbey Woensdag 22 juli
Het is 's morgens prachtig weer en we brengen een bezoek aan Kylemore Abbey, het beroemde klooster tussen Letterfrack en Leenane. We rijden verder rond via (R344) Ballinafad, (R341) Roundstone en (N59) Clifden terug naar Letterfrack en naar camping Rinvyle.
Vandaag gereden 268 km.

Donderdag 23 juli
We hebben vandaag mooi weer, maar wel veel wind. We hebben vandaag gewandeld in het Connemara National Park Terug op camping Rynvile heeft Marloes nog gezwommen in zee.

Connemara National Park

Cliffs of Moher
Vrijdag 24 juli
Via Clifden de N59 naar Maam Cross, Ballynahown de R336 naar Galloway, via de N18/N67 naar Ballyvaughan rijden we naar Doolin, waar we een plek vinden op
O' Conners Riverside Camping.
We gaan hier kijken en wandelen bij de Cliffs of Moher.

Wedge Tomb Burren
Zaterdag 25 juli
's Morgens regent het weer. Via Lisdoornvara rijden we naar Ballyvaughan en Kifenora voor het informatiecentrum van National Park The Burren. The Burren bestaat voornamelijk uit kale kalksteenplateaus. We rijden verder naar Ennistimon waar weer een bank en een grotere supermarkt is. Terug via Kilfenora naar Caran en via allerlei binnenweggetjes naar Corcomroe, waar we Corcomroe Abbey bekijken, of wat er van over is. Via de coastroad rijden we terug naar de camping in Doolin.

Zondag 26 juli
Via Miltown Maybay, Ennis, Limmerick naar Kilcorman op Coillte Forest Park Curragh Chase Caravan and Camping Park.
Tegen het einde van de middag gaan we naar Newcastle West om op bezoek te gaan bij Arjan, een oud collega van Herman die zich hier gevestigd heeft.

Maandag 27 juli
Via Foynes, Tarbert, Ballylonford naar Carrigafoyle castle, verder de coastroad naar Tralee. Bij een plaatselijke juwelier even het horloge van Eugeni laten maken en verder naar Dingle op camping Teach Campail an Aragail, Gallarus.

Dinsdag 28 juli
In Dingle boodcshappen gedaan en daarna de 'slea head' route gereden (veel te toeristisch). Na het eten nog naar Gallus Oratory, een klein kerkje uit de 6e eeuw, wat er uit ziet als een boot die op de kop staat.

camping Mannix Point Woensdag 29 juli
Via Dingle, Anascau, Camp, Aughils en Killorglin naar Cahersiveen op Iveragh. We staan hier op camping Mannix Point. Na het eten brengen we nog een bezoek aan Valentina Island en nemen er een kijkje bij de leisteengroeve.

Donderdag 30 juli
Na weer een regen- en stormachtige nacht gaan we vanochtend via Poermagee de kustweg naar het strandje bij Cloghanecanvig en Aghort. Herman heeft hier voor het eerst een Jan-van-Gent gezien. Verder via Balingskelligs en Waterville hebben we de Ring of Kerry gevolgd tot Blackwaterbridge en daar afgeslagen naar Glencar, Ballaghisheen Pass. Daarna terug naar de camping in Cahersiveen. 's Avonds maken we nog een wandeling naar de ruïne van het kasteeltje dat we aan de andere kant van het water zien liggen.

Vrijdag 31 juli
Vandaag de Ring of Kerry verder gereden tot Kenmare. We bekijken Staigue Fort, een ringfort bij Castlecove. Via Caherdaniel en Lauragh rijden we naar camping Creveen Lodge, halverwege de Healy Pass. Na het eten de Heally Pass verder gereden tot Castletownbere en weer terug.

Bantry Zaterdag 1 augustus
We gaan eerst naar Glengarrif op zoek naar een bank, als die daar niet te vinden is rijden we door naar Bantry. Daarna terug en via Castletownbear door naar Cable Car voor Dursey Island. We rijden verder rond via coast road Eyeries naar Ardgroom Inward, een soort kloof, en daarna terug naar de camping.

Zondag 2 augustus

Via Castlebeartown naar Eyeries, er is hier geen mooi strand, maar je ziet hier wel mooie gekleurde huisjes, en door naar het strand bij Allihies. 's Middags terug via Eyeries naar de camping. We hadden hier 's nachts hevige regenbuien en storm waarbij, bleek achteraf, van een naad van de tent het garen geknapt was. Onze buren op de camping hadden meer problemen met de tent en hadden er een zeil over heen gelegd en deze flink vastgesnoerd. Zie de tent naast ons op de foto.

camping Creveen Lodge           Eyeries

Maandag 3 augustus
De tent is 's morgens drijfnat. Via Glengariff, Bantry, Mizen Head, Skull, Skibbereen en Clonakily nar Kinsale. het is hier superddruk, dus we rijden direct door naar Cork naar camping Blarney.Het water stroomt uit de tentzak. Gelukkig droogt alles weer snel in de zon en de wind. Na het eten nog even rondgekeken in Blarney.

Carrigadrohid Castle
Dinsdag 4 augustus
Het is heerlijk weer. Via Blarney naar Inishcarra, Coachford, Carrigadrohid hier hebben we Carrigadrohid Castle bekeken en verder gereden naar Macroom. Zelfde weg terug en bij de brug bij Coachford gegeten en hier hebben Mark en Marloes gezwommen. Verder naar Ballincollig voor de Gunpowder Mills en daarna terug naar de camping.

Woensdag 5 augustus

The Towers   Via Termoy de R666 naar Lismore. Bij Lismore The Towers bekeken. We rijden verder
  langs Youghal (weg was toch niet zo mooi) naar Dungarvan en dan verder de
  coastroad naar Tramore. We rijden door Waterford, we zijn te laat voor de
  glasblazerij, en de N24 naar Carrick-on-Suir op camping Carrick-on-Suir.
  's Avonds nog naar de waterval aan de Camerahgdrive.

Donderdag 6 augustus
's Morgens bezoeken we eerst het Waterford Chrystal visitor centre, daarna nar Rosslare voor de bootovertocht naar Fishguard. We nemen de snelweg naar Cardiff en Bristol en voorbij Bristol de afslag Chippenham nr. 17. Doorgereden tot Lacock en daar op Piccadilly camping.

Vrijdag 7 augustus
Het wordt vandaag al snel warm, om half 11 is het al 23 graden. We vervolgen de M4 richting Loden, dsan de ringweg en via Colchester naar Caravan Park Strangers Home Inn in Bradfiel vlakbij Ramsey, Harwich. Het is inmiddels 28 graden, snel boodschappen gedaan en naar het strand bij Dovercourt.

Zaterdag 8 augustus
Met de boot over van Harwich naar Hoek van Holland en naar huis.