Frankrijk/Spanje 2002

In de meivakantie 2 weken naar Frankrijk en Spanje.

Zaterdag 27 april

Om 6 uur vertrokken, om ± 10.15 in Hun brood gegeten. Doorgereden naar Anseremme, rondgekeken. Verder via Annevoie, Mettet via Charleroi, Parijs, Orleans naar Olivet. Om 18.00 uur op rustige camping municipal in Olivet.
We staan niet ver van de ingang en een zien een nederlandse auto met caravan stoppen, ouders stappen uit en gaan naar de receptie. Terwijl de ouders binnen zijn beginnen de pubers in de auto zich te vervelen en één ervan stapt uit en gaat op de dissel van de nog aangekoppelde caravan staan springen met een ouding van 'zie mij eens stoer zijn'. De anderen gingen voorin de auto zitten en zaten overal aan en drukken aan één stuk op de claxon. Onze kinderen zaten met open mond te kijken wat die kinderen toch wel niet allemaal doen mochten in die auto, dat mochten zij nooit. Wij hadden zoiets van; dat zijn weer zulke Nederlanders, hopelijk komen ze niet te dicht bij staan... Wij hoopten alleen maar dat ze niet te dicht bij ons douden komen staan.
Niet veel later horen we ineens geschreeuw en een hoop lawaai. Het bleek dat één van die nederlandse kinderen de auto van de handrem had gehaald, terwijl pa en ma druk bezig waren om de caravan om zijn plek te krijgen, en daardoor de auto met kind erin het beekje inreed. Toen niemand gewond bleek te zijn, was het hilariteit op de camping. Boze ouders die hun auto beschadigd in het water zagen liggen en niet kon verkroppen dat de andere campinggasten toch wel wat leedvermaak hadden en scholden hen uit omdat ze niets deden. Ze kregen als respons dat ze hun eigen kinderen waen die dit gedaan haddeen. Tot hun grote ergenis moesten ze de rest van de avond wachten tot de franse hulpdienst hun auto uit het water kwam takelen.
Wij zijn de tent ingekropen en zijn gaan slapen.

Zondag 28 april

Als we 's morgens vertrekken is het wisselvallig weeer en slechts 8 gr., 's middags komt de zon erdoor en wordt het 23 graden. Via Limoges en Toulouse rijden we naar Lourdes. Voorbij Lourdes in Agos-Vidalos vinden we een rustig plekje op camping la Châtaigneraie. 's Avonds na het eten zijn we nog naar Lourdes gereden, hebben hier en daar wat van de bijzonderheden bekeken en hebben de lichtprocessie gezien.

Maandag 29 april

We wilden vandaag de Col de Tourmalet over maar die blijkt nog gesloten te zijn dus rijden we terug via Lourdes en richting Bagnères de-Bigores naar de Col d'Aspin, via Bagnères du-Luchon, Gauden, Girons, weg D618 naar Biert in de Pyreneeën. Daar vinden we een plek op de mooie, rustige camping v.d. houtzagerij "En ferme d'accueil".

Dinsdag 30 april
Via de bergweg naar Massat, over de Col de Port, hier lunchen we en lopen we naar het utizichtpunt en rijden verder naar Tarascon. Voorbij Tarascon weg D608 naar Niaux. 1 Km voorbij Niaux vinden we een plek op camping "la Prairie" in Capoulet-Junac. Het in inmiddels 28 graden en we brengen een tijd door aan het riviertje bij de camping.

Woensdag 1 mei
Zo warm als het gisteren was, zo bewolkt en fris is het vandaag. Via Aix-les-Thermes rijden we naar Andorra. Onderweg komen we langs een skipiste en natuurlijk moeten we hier even in de sneeuw. We kijken er wat rond, winkelen wat en rijden zelfde weg terug richting camping. De ruïne van Château Miglos bekeken, boven op de berg die vanaf onze tent te zien is.

Donderdag 2 mei
Het heeft de hele nacht doorgeregend. via Aix-les-Thermes hebben we de de weg naar Andorra genomen. Maar vanwege de sneeuwval en de ventilator die het niet doet (motor wordt heet), belsuiten we om toch maar de tunnel te nemen naar Barcelona. Na veel zoeken hebben we uiteindelijk bij Castelldefels onder Barcelons een camping gevonden. De veel te dure camping ( € 38,50 per nacht) "Estrella de Mar" vinden we een lelijke camping en heeft geen gewoon drinkwater, maar heeft het voordeel dat de bus naar het centrum hier voor de deur stopt. Snel de tent opgezet om te laten drogen! Eugeni is ± 1968 in Castelldefels geweest, maar herkent er niets meer van.

Vrijdag 3 mei

We staan vroeg op en gaan met de bus naar Barcelona centrum. We lopen er heel wat af, bekijken er o.a. de 'gebouwen van Gaudi', de Sagrada Familia, Casa Batlló, en natuurlijk Parc Güell. Op verzoek van Marloes duiken we ook nog een paar winkels in. 's Avonds komen we rond 22 uur moe maar vol van een bijzondere dag in Barcelona weer met één van de laatste bussen terug op de camping in Castelldefels.

Zaterdag 4 mei
We zijn vanmorgen naar Montserrat gereden. Het was er vreselijk druk, de motor werd te warm en we konden de auto nergens parkeren, dus Montserrat achter ons gelaten en maar weer richting Barcelona.
Via de kustweg noordelijk naar l'Estartit op "camping l'Emporda", net buiten Estartit. Een nu erg rustige camping en keurig schoon. Er is een mooi zwembad waar Mark heerlijk heeft gezwommen.

Zondag 5 mei
Camping l'Emporda n l'Estartit

Vandaag doen we het rustig aan en blijven in de buurt van de camping. Wel rijden we even naar zee, naar 'les Medes' bij l'Estartit.
Herman ziet hier op de camping voor het eerst een hop (vogel).

Maandag 6 mei

's Morgens boodschappen gedaan en daarna naar Pals gereden, het mooie dorpje bekeken. Verder via Palafrugell (langs de kust), Calogne over de coll de la Ganga (geluncht), door la Bisbal.., Cassà de la Selva, Llagostera via "Dolmen de la Cova d'en Daina" terug naar Calonge en terug naar de camping in l'Estartit. Onderweg kwamen we nog langs kurkbomen.

Dinsdag 7 mei

Via Escala en Figueres rijden we naar Perpignan en verder via (N116) Milas, Estagel (D117), Quillan naar Carcassonne op camping "Les Lavandières". 's Morgens nog storm, 's middags in Carcasonne 21º en 's avonds weer regen.

Woensdag 8 mei

la Cité in Carcassonne bekeken en het kasteel bezocht, mooi om te zien. Daarna doorgereden naar de abdij in Caunes-Minvervois en via binnenwegen terug naar de camping bij Penautier/Carcassonne. Na het eten door Pennautier gewandeld. De hele dag is regenachtig geweest.

Donderdag 9 mei

Binnendoor naar Mazamet en via Brassac, Lacaune, Belmont-s-Ranee, St. Afrique naar Milau en de snelweg naar Clermont-Ferrand. Via Guerret naar Cheviers op camping Moulin de Piot. Heel stil en ruim.

Vrijdag 10 mei

's Morgens wakker geworden door de regen (in de tent) en ingepakt. Via Aigurande, Chatereoux, Vierzon, Orleans, Parijs, Lille, Gent, Antwerpen, Breda, Utrecht en naar huis.