Weekend België 2005

Een gezamelijk weekendje weg en kanovaren.

Enkele foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Vrijdag 9 september

Aloys en Femma
Eindelijk is het dan zover! Nadat we vorig jaar (of was het nog eerder?) afgesproken hadden dat een keer samen zouden gaan kanoën is het er nu eindelijk van gekomen, alhoewel...
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat Hans en Sini met Fax, Aloys en Femma, Herman en Eugeni, Marloes en Wilco en Mark zouden gaan, maar de laatste drie konden niet mee. Marloes en Wilco moesten werken en volleyballen, en Mark had een kamp van de scouting. Voor ons, Herman en Eugeni, betekent dit dat we voor het eerst een weekend weggaan zonder kinderen. Dat was wel even een vreemd idee, maar het is ons wel bevallen.
We vertrokkken vrijdag om 15.00 uur, het was behoorlijk druk op de weg waardoor we van de ene verkeersopstopping in de andere overgingen. Uiteindelijk kwamen we 's avonds om half 9 aan op de camping aan de Lesse in Houyet. Hans en Sini waren hier 's morgens al aangekomen en Aloys en Femma (op foto rechts) aan het eind van de middag. Zij hebben met de camper al een mooi plekje aan het water gevonden en wij kunnen onze (in Amerika gekochte) tent er zo naast zetten. We hebben onderweg veel regen gehad maar hier aangekomen was het gelukkig droog en hebben we nog tot half twaalf 's avonds buiten gezeten. Gereden km: 374

Zaterdag 10 september

Tegen 7 uur zijn we opgestaan, het is droog maar erg mistig.
Het is altijd zo heerlijk rustig, zo vroeg in de ochtend. Herman zet koffie en we drinken vast een kopje.
Terwijl we lekker met ons stoeltje aan de waterkant zitten, zien we een ijsvogeltje voorbij vliegen.

Ons tentje Aan de koffie Samen aan het ontbijt

Tegen acht uur horen we in de campers ook gestommel. De een na de ander komt naar buiten.Er worden verse broodjes gehaald bij de bakker in het dorp en Fax, de hond van Hans en Sini, wordt uitgelaten. Daarna gaan we samen ontbijten, de mist is inmiddels opgetrokken en de zon lijkt er door te komen. Na het ontbijt gaat iedereen zich klaarmaken voor het kanoën. We smeren een broodje voor onderweg en nemen wat te drinken mee.
Inmiddels is de zon goed doorgebroken wat betekent dat we de zwemkleding aan kunnen trekken en de regenkleding in de auto kan blijven liggen.
Tegen half 11 lopen we, zonder Fax want die blijft in de camper, de camping af naar het terrein van Lesse Kayak's, tegenover de camping, waar de kano's verhuurd worden. Net als Hans en Sini nemen ook wij een nieuwe 2 persoons kano, omdat die betere zitjes heeft en een hogere rugsteun dan de andere kano's. Aloys en Femma nemen ieder een 1 persoons. Om half 11 stappen we in en via een soort glijbaan komen we in het water terecht. Er is de nodige hilariteit onderweg want we zitten elkaar nog wel eens, al dan niet met opzet, in het vaarwater.
Terwijl we samen met Hans en Sini een doorgang proberen te nemen, blijven wij op een steen vastzitten en hebben we de boot vol water. Dit tot groot vermaak van de anderen die een eindje verderop liggen te kijken hoe wij onze boot moeten legen!
Hierna volgt nog een barrage waar we wederom de boot vol water krijgen. Terwijl we net als Aloys en Femma bezig zijn onze boot te legen, zien we Femma die haar boot leeg heeft een poging doen om weer in te stappen. Maar dat ging niet helemaal zoals de bedoeling was en Femma zat, in plaats van in haar kano, aan de andere kant van haar kano in het water.
Tijdens het kanovaren hebben we foto's gemaakt met wegwerp camera's, aangezien niemand het risico wilde lopen dat zijn of haar digitale camera nat zou worden. Ongeveer halverwege onze tocht gaan we bij camping Paradiso even de kano uit om wat te drinken op het terras.
Tijdens onze tocht zien we een jagende ijsvogel, die op een tak gaat zitten als wij rustig voorbij varen. Tegen 4 uur komen we aan bij het inleverpunt in Anseremme, dit is net voor de Lesse in de Maas uitkomt.
We hebben de 21 km erop zitten en trekken onze (droge) kleren aan. Onze trein terug naar Houyet vertrekt pas om 16.55 uur en we zoeken zolang nog maar een mooi plekje op het terras op. We vertrekken uit Anseremme en komen om 17.15 uur aan in Houyet. Aangezien het station naast de camping ligt, lopen we zo de camping op. Fax wordt begroet en uitgelaten en we gaan de spullen klaarzetten voor de barbeque.
Na de barbeque bekijken we op de laptop van Aloys en Femma de film die Hans en Sini tijdens hun vakantie in Canada gemaakt hebben. Een mooie film met voor ons veel herkenbare plaatsen. Het loopt tegen half 11 als we de film gezien hebben en de afwas klaar is. We vinden het allemaal mooi geweest voor vandaag en duiken ons bed in. We hebben een prachtige zonnige dag gehad met een temperatuur van zo'n 25 graden.

Zondag 11 september

Citadelle
We zijn weer om 7 uur opgestaan, hebben onze tent leeggeruimd en ingepakt. Herman heeft koffie gezet en inmiddels worden er meer wakker. We halen verse broodjes bij de bakker en Fax wordt uitgelaten.
Nadat we uitgebreid ontbeten hebben aan de waterkant en met veel plezier gekeken hebben naar de kanovaarders die langskomen, maken we ons klaar voor vertrek. Om 11 uur vertrekken we naar Dinant, we volgen de Maas tot Namen. Hier, hebben we besloten, gaan we de Citadelle bekijken.
Eenmaal boven blijkt er een middeleeuws feest aan de gang te zijn met oude ambachten en kraampjes met allerlei lekkernijen. We mogen allemaal proeven van de worst die er verkocht wordt. Dat smaakt naar meer en allemaal kopen we één of meerdere worsten. Het is inmiddels licht gaan regenen en om 2 uur gaan we terug naar de auto's. We rijden verder langs de Maas tot Huy, daar nemen we de snelweg. Bij Maastricht eten we samen nog wat, dan nemen we afscheid van elkaar en rijden we door naar huis.
We hebben een heel gezellig weekend gehad met prachtig weer!