Weekend Naarden / Kennemerland 2009

Een weekendje weg om te wandelen en te geocachen.

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Donderdag 16 april

Camping Woensberg We gaan een paar dagen kamperen. Zaterdag gaan we voor de eerste keer naar het Geocaching Mega Event 2009 georganiseerd door Scouting Erica uit Naarden.
Vanmiddag na het werk zijn we vertrokken richting Naarden/Huizen. We overnachten op camping Woensberg die op een afstand van slechts 10 minuten van het GME terrein ligt. We hebben ons aangemeld op de camping, een plekje uitgezocht en de tent opgezet.
Het was vanmiddag nog mooi weer met zon en goed 20 graden. We hebben een geocache-wandeling gedaan van ruim 5 km, maar een paar punten niet kunnen vinden en op een gegeven moment hadden we er geen zin meer in en zijn we teruggegaan naar de camping.
Na het eten zijn we weer aan de wandel gegaan. Een geocache-wandeling van 4,5 km op slechts 200 meter van de camping, mooier kan bijna niet. Het is een mooie wandeling door een mooi stukje natuur, maar het zit ons weer niet mee. Als we bijna aan het eind zijn begint het te donderen en te lichten, we houden het voor gezien en gaan terug naar de camping.
Eenmaal terug bij de tent blijkt het onweer over te trekken, maar goed, het wordt al aardig donker en
het laatste stukje doen we morgen wel. We drinken nog onze koffie buiten voor de tent en ruim voor
22 uur liggen we in bed.

Vrijdag 17 april

Vanmorgen zijn we weer op tijd wakker. We ontbijten en besluiten direct na het ontbijt te vertrekken. We rijden om 8 uur eerst naar een plek waar een we nog een aanwijzing voor de geocache Fatty Owl moeten vinden, de puzzel van deze hadden we thuis al opgelost en de aanwijzing is snel gevonden. Op weg naar de cache rijden we verkeerd waardoor we al op de snelweg zitten, deze doen we dan vanavond of morgen wel verder. Nu eerst maar op weg naar de kust, naar Nationaal Park Zuid-Kennemerland. We hebben ervoor gekozen om enkele caches te combineren wat wel neerkomt op meer dan 16 km:

Musica Cache
NP Zuid-Kennemerland 2
De Bruid van Haarlem
Bruid van Haarlem (#1 of Thijsse's Wish Duet)
Ooosterplas (#2 of Thijsse's Wish Duet)

Nationaal Park Zuid-Kennemerland Nationaal Park Zuid-Kennemerland Nationaal Park Zuid-Kennemerland Nationaal Park Zuid-Kennemerland

Nationaal Park Zuid-Kennemerland Grauwe gans Noordzeestrand Klik hier voor een grote foto.

Slak met spoor Zwaan Fitis Nationaal Park Zuid-Kennemerland

Tijdens deze prachtige, maar lange, wandeldag, hebben we alle caches gevonden. Wat een geweldig mooi natuurgebied is het Kennemerland! We hebben in de duinen gelopen, in het bos en ook nog een stuk langs het strand. Vanmorgen was het weer nog niet zo geweldig, maar vanmiddag kwam de zon er door en werd het warmer. We hebben weer heel veel vogels gezien en gehoord, waaronder de krekelzanger (was nieuw voor Eugeni).
Op de terugweg kwam ook nog ineens een hert het bos uit en stak vlak voor ons het pad over. Verder zie je hier natuurlijk de wereld aan konijnen. We hebben werkelijk genoten van dit prachtige natuurgebied, het was hier dan ook heerlijk rustig vandaag. We zijn om 10.30 vertrokken vanaf de parkeerplaats en we zijn er om 17.45 pas weer terug.

Zwanendans Nationaal Park Zuid-Kennemerland Konijntje Hert

Toen doorgereden naar een plaats in de buurt, Spaarndam, hier hebben we een hapje gegeten bij restaurant Villa Westend. Het was het eerste dat we tegenkwamen afgezien van de Mac Donalds.
Na het eten doorgereden naar Blaricum en snel nog een boodschap gedaan bij de supermarkt. Het is nog licht dus rijden we nog even door naar de cache Fatty Owl, dit keer nemen we de juiste afslag en kunnen we deze geocache ook loggen. Eenmaal terug bij de camping besluiten we ook nog geocache De Groeve af te maken, daar waar we gisteravond gestopt waren. Het kost ons nog een extra rondje om de camping voordat we deze cache dan ook vinden, het is dan al 21 uur.
Als we dan eindelijk bij de tent aankomen blijkt het op de camping een stuk drukker geworden te zijn, allemaal geocachers die voor het event van morgen komen. Om goed 23 uur gaan we slapen.

Zaterdag 18 april

Dagboek bijwerken Vanmorgen weer op tijd wakker, het is een koude nacht geweest, maar gelukkig hebben wij daar geen last van gehad, anderen die in een caravan sliepen wel. We werken eerst rusting het dagboek bij want we hebben nog alle tijd aangezien het event pas om 10 uur begint, wel kunnen we vanaf 9.15 al de begincache lopen vanaf 3 verschillende locaties.

Voor de beginache gaan wij naar Huizen, daar aangekomen zien we al heel wat bekende gezichten. We praten wat bij en als om 9.15 de organisatie de resterende cijfers van het coördinaat vrijgeeft, gaat iedereen op pad, de hei op. Wij lopen deze cache, gezellig kletsend, samen met o.a. team Martijn & Martine, Walking Spirit en Travelwolf.
Om 10 over 10 hebben we de cache gevonden en gaat iedereen op weg naar het event-terrein bij Naarden. Daar is het al een drukte van belang, we melden ons en krijgen de envelop met onze naamkaartjes en de bestelde lunchbonnen. We kijken eerst maar eens wat rond en halen een kop koffie. Laantje naast scoutingterrein Ook hier zien we al snel heel wat bekende gezichten en we babbelen hier en daar wat, het is een gezellige drukte. We halen de prints van de nieuwe caches die vandaag, speciaal voor dit event, online komen en gaan bekijken wat we zullen gaan doen.
We beginnen met de eventcache 'Hey, wie ben jij' en komen door dit leuke laantje/paadje. We sluiten ons aan bij de teams die net voor ons aan lopen en lopen daardoor eerst de Cryptocache. Die hadden we thuis al opgelost alleen wisten we nog niet dat die hier lag, daar kwamen we nu bij toeval achter. daarna lopen we gezellig verder naar de eventcache. We (ons groepje) zijn een beetje verkeerd gelopen waardoor we een brede sloot over moeten of een stuk om moeten lopen. We vinden een plek waar we redelijk gemakkelijk over kunnen steken en met wat helpende handen komen we allemaal droog aan de overkant, zelfs teckel Hummel van het Duitse team.

Terrein Scouting Erica
We vinden de cache en komen hier ook weer het Amerikaanse team Geoduck tegen. Herman heeft hen voor het eerst ontmoet op het station in Zwolle terwijl zij daar een cache aan het zoeken waren. Hierna gaan we terug naar het fort, het eventterrein ofwel het onderkomen van Scouting Erica.
We drinken wat en bekijken de nieuwe caches, we gaan de cache in Naarden-Vesting doen. We lopen door het groen naar het centrum en eenmaal daar aangekomen zien we net een groep bekenden aankomen, we sluiten ons aan en doen samen met hen een paar caches.
Daarna gaan we alleen nog even het centrum in op zoek naar een optiekwinkel. Herman is op het terrein zijn leesbril verloren en toen hij hem terugvond, lag hij vertrapt in het zand. Hij is helemaal verbogen en het glas ligt eruit dus deze bril behoeft een vakkundige hand.

We vragen onderweg in een bloemenwinkel waar er in de buurt een optiekwinkel is en we worden verwezen naar Vrakking Optiek. Daar aangekomen legt Herman zijn probleem voor aan de heer Vrakking en deze gaat direct aan de slag. In een mum van tijd heeft de bril weer zijn normale vorm terug en zit het glas er weer in. De bril wordt netjes schoongemaakt en de glazen worden gepoetst (hij was zo uit het zand in de brillenkoker gedaan). Als Herman, helemaal verheugd over dit herstel van zijn bril, vraagt wat de kosten zijn, blijkt het helemaal niets te kosten. Wat een service!! De brillenkoker heeft zijn beste tijd al gehad, dus besluit Herman nu ook maar meteen een nieuwe brillenkoker aan te schaffen, deze kost ons slecht 1 euro 50.
Dagboek bijwerken
Hierna wandelen we nog wat door Naarden-Vesting en keren daarna terug naar het eventterrein. We zoeken een rustig plekje aan de achterkant van het terrein en werken vast het dagboek en de cache-administratie een beetje bij in afwachting van het koud en warm buffet. Het eten laat wat op zich wachten, maar om 18.15 uur kunnen we dan toch aan tafel.
Na een prima maaltijd nemen we de auto om in de omgeving nog een paar geocaches te doen in afwachting van de dagafsluiting; de avondcache om 21 uur. De caches die we nog doen zijn: De Limit, Stuivend Zand en Havenzicht.

Aan de late kant, maar twee minuten voor negen lopen we de brug over naar het terrein, waar alle groepen al klaar staan, en sluiten ons aan bij de groep bekenden uit Zwolle e.o. die al vooraan staan.
Er wordt slechts één formulier uitgereikt per groep en we moeten allemaal met de auto naar Laren om daar de cache te lopen. Nou ja, lopen..., met Smeule en Reej in de voorhoede lag het tempo érg hoog, met als resultaat dat we als eerste groep aankwamen bij de eindpost. Om 21.45 uur konden wij de avondcache loggen. Terug op de parkeerplaats bleken er meerdere teams te zijn die nog met de tocht moesten beginnen. Het is mooi geweest voor vandaag, Eugeni haar knieën geven te veel last dus we gaan terug naar de camping, drinken nog wat buiten voor de tent en kruipen dan onze slaapzak in.

Naarden-Vesting Stadhuis Naarden-Vesting Naarden-Vesting Cachen in Naarden-Vesting

Zondag 19 april

We nemen vanochten weer alle tijd, het is mooi weer en zo kan de tent nog wat drogen. Voor ons doen aardig laat, rond 9 uur vertrekken we van de camping. Het was wel een goede camping, maar niet een camping die we normaal zouden kiezen. Het is voor dit weekend nu eenmaal de dichtstbijzijnde camping bij het eventterrein.
We gaan met alweer mooi weer nog lekker op weg om een geocache-wandeling te doen. Het wordt 'Uitwaaien' een mooie wandeling van 4 km bij het Gooimeer, langs het water en tussen de weilanden door. We zien talrijke vogels en genieten volop van deze wandeling.

Klik hier voor een grote foto. Overstapje Zwaan op nest Klik hier voor een grote foto.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto Pinksterbloemen

Grauwe gans Fuut Canadese gans op nest Tureluur

Nadat we deze cache gelogd hebben gaan we eerst bij de auto brood eten en lopen dan nog even door naar één van de caches van 'Polderblik'.
Voor de rest van deze serie pakken we toch eerst de auto omdat die wat verder weg liggen. We komen weer verschillende teams tegen en maken hier en daar nog even een praatje, o.a. met een Duits team wat hier al vaker is geweest. Als afsluiter van dit weekend doen we nog de cache 'De Kuil' een mooie korte wandeling van slechts 2 km door een beukenbos. Dan wordt het tijd om weer op huis aan te gaan, het was een druk, vermoeiend, maar erg gezellig weekend.