Weekje Frankrijk 2010

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Donderdag 29 april
Camping Aux  Massotas
Om 14.45 uur vertrekken we richting België. Het wordt een rit van file naar file. We hadden onze aankomsttijd op camping Holzt in Luxemburg op half zeven staan, maar we komen, met een vertraging van anderhalf uur, om 8 uur 's avonds aan in La Baraque de Fraiture en besluiten daar op de camping te gaan staan. Camping Aux Massotais voor 13 euro, het is geen mooie camping maar wel schoon sanitair en wat de meeste mensen niet weten is dat er een prachtig natuurgebied achter ligt (met cache). We zetten de tent op op nr. 177 en gaan naar het restaurant om te eten. Het is erg goed en niet te duur, Herman geniet er van een echte Orval (trappisten-/kloosterbier uit het zuiden van België). Het Klooster van Orval hebben we jaren geleden bezocht en we hebben er toen ook genoten van de kaas van Orval. Tegen tien uur gaan we terug naar de tent en gaan we slapen. Het was een warme dag met een max. temperatuur van 29 graden.

Vrijdag 30 april

Zoals gewoonlijk zijn we weer vroeg wakker en we staan op bij een temperatuur van ongeveer 10 graden. Om 7.15 uur gaat het hek open en kunnen we weg. We rijden een klein stukje terug naar la Baraque de Fraiture om een kleine Multi (A visit to "Fraiture") te doen, welke we om 7.45 uur vinden. We rijden verder naar een volgende cache die we, na een korte wandeling, om half negen vinden bij een oriëntatietafel op een uitzichtpunt met ook nog mooi uitzicht.

Uitzicht vanaf A visit to Fraiture Onderweg naar de oriëntatietafel  De oriëntatietafel

We wandelen terug naar de auto en vervolgen onze weg naar Martelange waar de cache "Mérfie-toi de chausseur" vinden bij een oorlogsmonument. We rijden een paar kilometer verder en maken daar een wandeling langs de Sure naar de cache "Ici, jadis".
Het blijkt een leuke wandeling te zijn langs het riviertje de Sure.

Wandeling langs de Sure Wandeling langs de Sure Wandeling langs de Sure Uitzicht op oude steengroeve

B-17 bomber Memorial   B-17 bomber Memorial  B-17 bomber Memorial

Dan rijden we naar de cache "B-17 bomber Memorial ", een oorlogsmonument in Perlé, Luxemburg

We rijden terug naar Martelange, we tanken daar en kopen verse broodjes. Onderweg naar de snelweg zien we een bankje op een leuk plekje en gaan we onze broodjes eten, daarna verder naar de snelweg. Tomtom stuurt ons, naar onze mening, de verkeerde kant op en daardoor zien we dat op de weg die we wilden nemen een file blijkt te staan van 17 km, zo hoorden we even later op de radio. We nemen een andere route Via Neufchateau, Boullion naar Troyes in Frankrijk. Voorbij Troyes nemen we de N77 naar Eaux Puiseaux. We vinden daar een plekje op Camping la Ferme Des Hauts Frênes voor slechts 11 euro. Het is een erg ruime, rustige en schone camping. Na het eten kijken we nog even rond in de omgeving van het dorp. Daarna nog het dagboek bijwerken en dan kruipen we de tent in.

Camping la Ferme  Des Hauts Frênes Camping la Ferme  Des Hauts Frênes

Zaterdag 1 mei

Om goed 8 uur vertrekken we van deze rustige en schone camping (een aanrader). Als eerste rijden we naar een cache hier niet ver vandaan (N48 E4). We moeten hiervoor eerst een akker over en dan nog een stukje het bos in. Net als we ons afvragen of we hier wel goed zitten, vinden we de cache. We blijken ook nog de eersten te zijn die hem vinden, een FTF in Frankrijk! Daarna rijden we via Tonnerre, waar we de Fosse Dionne (oude wasplaats) bekijken.
Dan verder naar Noyers voor 2 caches (een ervan ligt bij een mooie wasplaats). Noyer blijkt, heel verrassend, een erg mooi plaatsje te zijn waar je dwars door het oude centrum heen rijdt.

Fosse Dionne in Tonnerre   Fosse Dionne in Tonnerre Lavoir in Noyer Noyer

Hierna gaan we de route " la lavoirs" doen, caches die liggen bij of in de buurt van oude wasplaatsen. We hebben er zes van gevonden in zes verschillende dorpen en we hebben veel leuke plekjes gezien en onderweg hebben we lekker zitten picknicken.
Tegen 5 uur zetten we er een punt achter en gaan een camping zoeken. We komen uit op camping Ambiance Morvan in Le Bourg, Ouroux en Morvan in de Morvan. Een kleine boerderijcamping met slechts 6 ruime plekken, maar met weinig maar wel schoon sanitair (11.95).
We hebben er de hele camping voor ons alleen, heerlijk rustig hier.

Lavoir in Pissy  Lavoir in Santigny  Lavoir in Santigny  Lavoir in Santigny

Lavoir in Santigny Lavoir in Marmeaux Bij lavoir in Marmeaux Lavoir in Blacy

Lavoir in L'Isle-sur-Serein  Grote boerderij in Pissy Camping  Ambiance Morvan  Binnenplaats camping  Ambiance Morvan

Zondag 2 mei

Het is als we opstaan nog droog, maar als we uit de douche komen hoost het en zodoende rijden we om 8 uur weg met een natte tent en hebben we ontbeten in het keukentje van de camping. We rijden naar de waterval van Gournoux. Het is inmiddels redelijk droog geworden, we wandelen hier en vinden er om 8.45 uur een cache in een mooi rustig bos, mooi stukje natuur. We moesten hiervoor wel door het water doordat het pad overstroomd was, maar gelukkig hebben we waterdichte bergschoenen.

Waterval van Gournoux    Waterval van Gournoux  Waterval van Gournoux    Waterval van Gournoux

Château-Chinon

We rijden naar het plaatsje Château-Chinon voor de 2 caches die daar te vinden zijn en genieten van het uitzicht vanaf de top van de Calvaire.

Daarna rijden we richting Vichy en doen onderweg een boodschap en halen brood bij de bakker. We vinden een rustig plekje om ons lekkere verse brood op te eten.
Dan rijden we door naar landgoedcamping Domaine les Gandins in Saint Germain-de-Salles ten noordwesten van Vichy. Heel vroeg, al om 15.00 uur, zetten we hier de natte tent op zodat deze kan drogen voordat we de slaapzakken erin leggen. Dichtbij de receptie is wifi, daar checken we onze mail en daarna gaan we eten. Als het eten verorberd is, de afwas gedaan, het bed 'opgemaakt' is en de koffie in de thermoskan zit, gaan we weer op pad.
We hebben in deze omgeving nog een paar caches uitgezocht en daar gaan we nu heen. Eén ervan brengt ons bij een uitzichtpunt. Een mooie parkeerplaats met prachtig uitzicht waar we lekker in de zon zitten en onze koffie drinken, onderwijl laten we de logrol van deze cache drogen aangezien die drijfnat in de behuizing zat. Hierna gaan we op weg naar de volgende van deze serie, bij de laatste, de bonus, komen we opnieuw uit op een uitzichtpunt (in de omgeving van Treilhéde). Erg mooi door de velden met koolzaadbloemen naar boven gelopen in het zonnetje, maar onderweg wordt het steeds donkerder en als we boven zijn is de zon weg en staat er een harde koude wind. We lopen snel terug maar krijgen nog net de bui op de kop, gelukkig hadden we uit voorzorg de jassen aan.
Om 20.00 uur zijn we terug op de camping en lopen we nog even over het landgoed naar de rivier de Sioule die hier langs stroomt. We kijken nog even op internet en zitten nog een poosje buiten bij de tent. Rond 22.00 uur gaan we slapen.
We betaalden hier € 14,50 waarbij het tegenviel dat de toiletten hier niet voorzien zijn van een toiletbril en niet van toiletpapier. Dit in tegenstelling tot de andere campings waar we deze vakantie hebben overnacht. Wel biedt deze camping, tegen bijbetaling, privé-wascabines aan. Ook is het toiletgebouw aan de boven- en aan de voorkant erg open, wat het wassen en/of douchen bij de huidige temperatuur van hooguit 8°C niet echt aangenaam maakt. De dag dat wij hier waren hebben we op deze camping enkel Nederlanders gezien.

Landgoedcamping Domaine les Gandins   Omgeving Treilhéde Omgeving Treilhéde  Omgeving Treilhéde

Maandag 3 mei

Tegen 8 uur rijden we weg van een camping waar iedereen nog in diepe rust lijkt te zijn. We gaan richting Vichy om boodschappen te doen en rijden dan verder zuidoostwaarts naar la Mayet-de-Montagne. In die omgeving doen we nog een aantal caches op bijzondere plekken (zelfs nog zilver en brons gehaald), zoals Notre Dame de Châtel-Montagne in het dorpje Châtel-Montagne. De kerk en het plaatsje zijn mooi gelegen boven op een heuvel.

Notre Dame de Châtel-Montagne De toren deed ons een beetje aan werk van Esscher denken

We bezoeken het dorpje Ferrières-sur-Sichon met de wasplaats aan het riviertje de Sichon.

Lavoir Ferrières-sur-Sichon  Ferrières-sur-Sichon Ferrières-sur-Sichon

Ook bezoeken we de oude hoefsmederij en een oude houtzagerij in deze omgeving.

Oude hoefsmederij  Oude houtzagerij  Oude houtzagerij Dit was ons uitzicht en het werd nog erger

Dan begint het ineens erg mistig te worden en we besluiten verder te rijden naar la Verriere, naar het plateau van Verriere wat een prachtig natuurgebied zou moeten zijn. Helaas wordt het hier alleen maar erger en als we op de top zijn is het zicht minder dan 50 meter en geeft de temperatuurmeter slechts 2,5 ° C aan. We moesten m.b.v. tomtom rijden anders wisten we niet waar we heen moesten. We besluiten om uit dit gebied weg te gaan en om te proberen in betere weersomstandigheden te komen. We rijden naar 'beneden' naar Noës waar het inmiddels helder is. Men is hier bezig een parkeer- en camperplaats aan te leggen en daar gaan we eten, bij 6°C.
Daarna gaan we naar de waterval van Renaison. We maken er een wandeling en vinden een cache. De tweede cache bij dit meer vinden we niet doordat de dam, waar we over moeten, afgesloten is voor werkzaamheden.

Parkeerplaats Noës  Lunchtijd op parkeerplaats Noës Onderweg naar de waterval van Renaison   Waterval van Renaison

We gaan een camping zoeken en dat wordt een kleine camping in Jullié op Camping Ètape de Jullié bij wijnboer Besson ten zuidwesten van Mâcon (€ 13,50). Er staat slechts één tent, dus er is voor ons nog ruimte genoeg, We zoeken een mooi plekje uit en zetten de tent op met een heerlijk zonnetje en inmiddels 12°, heerlijk. Na het eten gaan we weer op stap, er ligt hier een cache op nog geen 2 km afstand. Hij blijkt boven op de heuvel (517m) te liggen, de heuvel waar wij op uitkijken. We hebben er een fantastisch uitzicht maar de cache blijkt verdwenen te zijn. We lopen weer naar beneden en terug naar de auto om nog de twee andere caches te doen die in de buurt liggen. Om half negen zijn we terug op de camping en is het tijd voor koffie en het bijwerken van het dagboek.

Camping Ètape de Jullié Camping gezien vanaf de heuvel  Camping gezien vanaf de heuvel  De heuvel gezien vanaf de camping

Dinsdag 4 mei

Tegen acht uur rijden we van de camping bij een temperatuur van 7°. We kijken hier in de omgeving nog wat rond en gaan dan nog een cache doen waar we toch vlak langs komen waarna we naar het noorden rijden. We halen brood in het mooie plaatsje Leynes en rijden verder naar Château Bourgogne in Pierrecclos. We bekijken het mooie château en loggen de hier liggende cache.

Dorpsplein van Leynes Château Bourgogne  Château Bourgogne

Vervolgens rijden we door naar de cache "Circuit Lamartine : Jocelyn #1 (stage1)" boven bij een uitzichtpunt. De cache vinden we snel, zo ook de aanwijzing voor Jocelyn #2 (la gotte), die er ruim 100 m vandaan ligt. We hebben echter moeite om het juiste pad erheen te vinden mede door de regen en wind, maar uiteindelijk vinden we het juiste pad. Het is een heel smal paadje dat door deze weersomstandigheden ook nog eens erg glibberig is, maar uiteindelijk vinden we de grot. We hebben de aanwijzing maar weten niet of de cache binnen of buiten de grot ligt. Binnen is niets te vinden en net als we het op willen geven, vindt Herman de cache op een plek waar we hem, gezien de hint, niet verwacht hadden. Al glibberend over het smalle paadje en vasthoudend aan takken keren we terug naar de auto. Het is inmiddels wat droger geworden en we parkeren de auto een eindje verder in de luwte om te gaan eten. Daarna bezoeken we nog een supermarkt om ons avondeten in te slaan én Franse wijn.

Onderweg naar de grot van Jocelyn De ingang tot de grot van Jocelyn

Dan rijden we verder noordwaarts waar we het dorpje Montréal bekijken en er (hoe kan het ook anders) de cache vinden. Dan doen we ook nog de resterende drie caches van de serie die hier in de omliggende dorpen ligt zodat we ook de bonuscache kunnen doen. De andere caches van deze serie hadden we een paar dagen geleden al gedaan. Het is een mooie serie die ons bracht bij oude wasplaatsen in kleine, mooie dorpjes.
Om kwart voor zes hebben dan eindelijk de bonuscache en rijden we door naar Eaux-Puiseaux waar we weer op camping a la ferme "des Hautes Frennes" gaan staan. We rijden om 10 over zeven het dorp in en een half uurtje later staat de tent, zijn we geïnstalleerd en smullen we van onze gepeperde biefstuk. Doordat het koken bij deze lage temperaturen op campinggas erg lang duurt, besluiten we om de boel mee te nemen naar de 'kamer' van de camping. Een slechtweerruimte waar een eettafel met stoelen staat. Hier binnen is het een stuk aangenamer dan buiten voor de tent en nu is de rest van het eten ook snel klaar. We drinken er onze koffie en blijven er zitten tot we rond tien uur naar bed gaan.

Lavoir in Coutarnoux Lavoir in Coutarnoux  Lavoir in Dissangis Lavoir in Dissangis

De meest bijzondere vonden we deze in Dissangis Lavoir in Dissangis

Lavoir in Civry-sur-Serein Lavoir in Civry-sur-Serein Lavoir in Civry-sur-Serein Lavoir in Civry-sur-Serein Civry-sur-Serein Lavoir in Civry-sur-Serein

Woensdag 5 mei

Na een nacht met veel regen en wind is het nu aardig droog. We vertrekken om half acht van de camping bij een temperatuur van 5°. In België bij Bastogne gaan we even van de snelweg om bij Margaret brood te eten en de benen te strekken door een wandeling naar de cache Crompires's Mill.
Hierna rijden we verder en gaan bij Venray eten bij het AC restaurant alvorens door te rijden naar huis.

Onderweg naar de cache Crompires's Mill Crompires's Mill

Overzicht van de geocaches die we deze dagen gevonden hebben.