Berlijn 2012

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Donderdag 13 december

Vanmorgen rond 7 uur vertrekken we richting Berlijn. Aan het begin van de middag gaan we in de Harz lekker wandelen en een cache zoeken. Door de vele sneeuw die hier nog ligt vinden we de cache niet, maar het ziet er wel heel mooi uit. Daarna gaan we naar een cache in een voormalige bewakingstoren en vervolgen dan onze weg naar Berlijn.

Winter...       Verborgen riviertje       Hier ligt ergens een cache      Voormalige wachttoren

Hoe dichter we bij het centrum komen hoe drukker het wordt, we zien ook steeds meer kerstverlichting in de straten. Hier en daar zelfs grote figuren met lichtjes zoals kerstbomen en een groot rendier met kerstman.
Tegen half vijf zijn we bij ons hotel, Motel One Tiergarten, parkeren de auto in de parkeergarage onder het hotel en gaan naar onze kamer om onze tas weg te brengen. Dan gaan we de omgeving van het hotel verkennen en vinden om kwart over vijf al onze eerste cache in Berlijn.
We lopen verder via metrostation Wittenberg naar de Kurfürstendamm en kijken vol verbazing naar alle kerstverlichting en kerstversieringen in winkels zoals bij KaDeWe. We gaan in KaDeWe naar boven en eten wat in het restaurant op de bovenste verdieping. Daarna lopen de straat verder door tot voorbij station Uhlandstrasse en lopen dan via de andere kant van de straat terug richting ons hotel, onderweg vinden we nog een cache, drinken een kop koffie en bekijken wat winkels.
Om half negen zijn we terug in het hotel, lezen nog wat, loggen de gevonden caches en schrijven dit verslagje en dan is het genoeg geweest voor vandaag. Lekker slapen en morgen gezond weer op.

Kerstverlichting     Kerstverlichting

Vrijdag14 december

Oude gaslantaarns in Tiergarten   Na een goed ontbijt vertrekken we om 8 uur uit het hotel met lichte sneeuw. We lopen richting Tiergarten om daar een paar caches te doen. We lopen richting Zoölogischer Garten, maar dat blijkt een verkeerde keus want we kunnen er daar niet in en moeten er nu helemaal omheen lopen. Nou ja, we zien wel weer wat onderweg natuurlijk. Als we de juiste plek gevonden hebben om onze (multi-) cachewandeling te beginnen, maken we een mooie wandeling door het park.
Als we bijna aan het eind zijn zien we de oude gaslantaarns, waar ook een cachewandeling bij is. Het zijn allemaal verschillende oude gaslantaarn uit verschillende steden, onder andere ook uit Den Haag en Leiden. Een erg leuk stukje in het park zo, maar de cache vinden we niet net zomin als de 1e cache die we liepen. De juiste plek hebben we wel gevonden maar er ligt erg veel sneeuw en daardoor vinden we de cache niet. Jammer, maar we hebben heerlijk gewandeld door dit mooie en erg grote park.
Het is al bijna middag als we richting Potzdammerplatz lopen, waar we bij een Mexicaans restaurant lekker eten. Als we daarna, weer een beetje uitgerust, verder lopen richting Brandenburger Tor komen we langs het Holocaust Monument waar we rondkijken, het museum bezoeken en de cache vinden. Daarna lopen we verder naar Brandenburger Tor en vinden daar een cache samen met een geocacher uit Praag.

Siegesaul in Tiergarten   Holocaust monument      Holocaust monument      Brandenburger Tor

Dan gaan we snel naar de U-bahn omdat we nog naar Gesundbrunnen willen om daar een route door Berliner Unterwelten te lopen.   Alexanderplatz
De laatste rondleiding zou vandaag om 4 uur zijn en we zijn er precies om 4 uur, kopen een kaartje en kunnen nog net de groep inhalen voordat ze allemaal in de ondergrondse gang verdwenen zijn. Dit is een tour met een gids waarbij je op een diepte van 10 meter de gangen en kamers kunt bekijken welke men in de 2e wereldoorlog als schuilkelder gebruikte. Een interessante rondleiding van 1,5 uur.
Als we weer boven en buiten zijn gaan we met de U-Bahn naar Alexanderplatz, daar kijken we weer onze ogen naar alle kerstverlichting, kraampjes en kermisattracties. We lopen er rond en vinden onderweg 2 caches. Na een uurtje hebben we het wel gezien en nemen we de metro terug naar Zoölogischer Garten en lopen vandaar de laatste kilometer terug naar ons hotel. Onderweg drinken we nog een kop koffie en dan zijn we om 9 uur terug op onze kamer. We zijn goed moe, afgezien van de 1,5 uur durende ondergrondse tour hebben we ook bijna 30 km op de teller staan en dan voelen we ook!

Zaterdag 15 december

Vanmorgen weer op tijd op, lekker ontbijten en om 8 uur gaan we al weer aan de wandel. De spieren nog wel wat stijf en stram van gisteren, maar dat lopen we wel warm. He is wel uitkijken want het is overal spekglad.
We nemen de metro naar Stadtmitte, maar blijken in de verkeerde metro te zitten. We stapten in de achterste wagon in en vonden het al erg rustig in de trein, als hij plots in een gang stil blijft staan en we de machiniste ineens langs de wagon zien lopen, tegen ons gebarend dat we rustig konden blijven zitten. Dan komt ze aan onze kant de trein in met de vraag of we naar Adenauerstrasse moeten, nee dus. We kunnen zitten blijven en ze rijdt terug naar het station waar wij dus ook weer als enigen uitstappen. Ze doet de deur open van haar cabine en vertelt ons als we langs haar lopen ook nog heel vriendelijk waar we wel moeten zijn. Wat een service!
Aangekomen in Stadtmitte gaan we eerst naar de Gendarmen Markt, maar wat is het glad overal! We proberen de kerken een beetje te bekijken en vinden de cache bij de Französischer Dom. Het plein staat verder vol met kraampjes van de kerstmarkt die nu nog gesloten is. We gaan verder met een multicache die hier door de omgeving Unter den Linden gaat. Het laat ons mooie plekjes zien. Tijdens deze wandeling komt Eugeni door de gladheid flink te vallen, maar alles is nog heel, alleen de kleren zijn nat geworden door het water op het ijs. We komen even later, tijdens deze cache, langs de Berliner Dom op Museuminsel, deze wilden we nog bekijken en dat gaan we nu doen want dan kunnen meteen de kleren van Eugeni weer drogen en kunnen we opwarmen. Een mooie kerk is het wel.

Altes Museum, Museuminsel   Berliner Dom       Berliner Dom      Berliner Dom

Daarna gaan we verder met onze cache, kopen onderweg een frietje en vinden we met geluk de eindlocatie van de cache. We doen hierna nog een wandeling maar die cache vinden we niet.
Dan wordt het tijd om verder te gaan omdat we ook nog het Stasimuseum willen bezoeken, Het valt ons een beetje tegen, we hadden er misschien een verkeerde verwachting van. Er blijkt ook nog een te bezoeken stasigevangenis te zijn maar daarvoor is het nu te laat om nog te kunnen bezoeken.
Als we weer buiten komen regent het en we nemen de metro naar Alexanderplatz. Daar vandaan lopen we naar de cache Berliner Mauer en de metro terug naar Friedrichstrasse. Het wordt al snel donker en via de Friedrichstrasse en Unter den Linden lopen we naar de Brandenburger Tor en vandaar verder naar Potzdammer Platz. Ook hier is het druk met kraampjes, we gaan bij een Aziatisch retaurantje eten en lopen daarna terug naar de metro bij Potzdammer Platz om vervolgens de metro te nemen naar Wittenbergerstrasse vanwaar we het laatste stukje naar het hotel lopen. We vinden het genoeg voor vandaag.

Camera in Stasi museum   Brandenburger Tor         Kerstverlichting

Zondag 16 december

Vanmorgen weer op tijd opgestaan en na weer een flink ontbijt terug naar de kamer om de tas op de halen en uit te checken. We brengen de tas vast naar de auto, maar laten deze nog in deze parkeergarage van het hotel staan omdat we nog de stad in willen. Om 8.15 vertrekken we met de metro richting Zoölogische Garten om daar nog een poging te doen de beide multi-caches te vinden die we vrijdag niet gevonden hebben. Van een van de twee caches weten we door een mailtje aan de cache-eigenaar wat we wel goed hadden en voor de verkeerde gegevens gaan we nog een kijkje nemen. Nu vinden we een ander getal en komen we op een meer logische plek uit en vinden de cache, ook de andere cache vinden we doordat er nu minder sneeuw ligt. Het dooit inmiddels flink in Berlijn en de sneeuw verdwijnt snel.
Met een voldaan gevoel lopen we terug richting metro.
Het is inmiddels 10 uur, maar we vinden dat we te weinig tijd hebben om nog het grote museum te bezoeken en besluiten richting Friedrichstrasse te gaan, daar kunnen we nog een paar caches doen en we bezoeken daar de tentoonstelling Topographie Des Terrors, een indrukwekkende tentoonstelling over de verschrikkingen van de tweede wereldoorlog en het nazihoofdkwartier dat hier gevestigd was. Een fraaie en gedetailleerde tentoonstelling waar we eigenlijk wel wat meer tijd voor hadden willen nemen. Maar ja, we moeten toch echt terug naar het hotel. We nemen de metro weer naar Wittenbergstrasse en in het hotel rekenen we bij de receptie de parkeertkaart af en dan wordt de terugweg ingezet.