Noord-Ierland 2009

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Week 3

Zaterdag 25 juli

Klik hier voor een grote foto Het was een rumoerige nacht, gisteravond was het al rumoeriger dan we gewend zijn, en toen kwam er vannacht een groep dronken jongeren langs onze tent die we vanuit de verte al aan hoorden komen. Wij zijn vroeg op en om kwart voor acht vertrekken we van de camping. Het was dat we allebei zo'n honger (trek) hadden anders hadden we het ontbijten onderweg gedaan.
We rijden de route 'Atlantic drive' terug richting Milford en maken een wandeling langs de Mulroy Bay. Daarna rijden we door naar Doon voor de cache die daar ligt. Een bijzonder plekje met een mooi uitzicht. We gaan nu door naar Horn Head aan de kust, hier zouden we veel vogels kunnen zien en een cache vinden. Nu, dat laatste is gelukt, maar die vogels hebben we niet gezien, een mooi uitzicht hadden we daar wel. Na enige tijd rondgekeken te hebben stappen we weer in en vervolgen onze route langs de kust. Bij het plaatsje Méenlaragh gaan we langs het strand lopen en zitten, maar de zon wil niet meewerken, als het na een half uurtje begint te spetteren houden we het voor gezien.
We volgen de mooie kustroute verder en hebben mooi uitzicht op de eilanden die hier voor de kust liggen. We rijden door naar Dunglow en zetten we de tent op op de gelijknamige camping daar (€ 17 incl. douche). Deze camping kennen we nog van de vorige keer dat we in Ierland waren en het is in deze omgeving wel veel drukker dan we verwacht hadden, maar dan hebben we tenminste al een plek.
We eten wat en gaan daarna weer op pad, we vinden het nog te vroeg om op de camping te blijven hangen. We gaan eerst naar het dorpje Bunaninver, net onder Dunglow, waar we in een mooie baai de cache vinden. Daarna door voor een andere wandeling naar een mooi meert je. Als laatste doen we een cache aan de kust in het mooie gebied The Rosses. We wandelen over de rotsen en langs mooie strandjes, het is hier werkelijk prachtig (zeker als de zon schijnt) en we net bij de auto zijn begint het te régenen. Net op tijd binnen! Eenmaal terug op de camping is het weer droog en zitten we weer buiten.

Klik hier voor een grote foto Camping Dunglow Klik hier voor een grote foto Klik hier voor een grote foto

Klik hier voor een grote foto Mount Errigal Klik hier voor een grote foto Goudvink

Zondag 26 juli

We worden vannacht enkele keren wakker van de hevige regen. Gelukkig is het 's ochtend weer droog en kunnen we zowaar weer in het zonnetje ontbijten. We besluiten hier nog een nacht te blijven om hier nog wat in de omgeving te wandelen. Allereerst doen we boodschappen en rijden dan door naar onze eerste cache-wandeling 'Amada Lands', die ligt in het gebied 'The Rosses'. Het kost ons moeite om de juiste route naar de parkeerplaats te vinden, hierdoor rijden we langs allerlei mooie kleine weggetjes. Uiteindelijk lukt het ons op de juiste plek te komen en kunnen we aan de wandeling beginnen. Het is een prachtige wandeling over het strand en door de duinen. Je kon hem in 35 minuten lopen stond in de beschrijving, wij hebben er een paar uur over gedaan, al was het maar een kilometer of 4, het is hier zó mooi en rustig. Al die verlaten strandjes die je tussen de rotsen en duinen tegenkomt, prachtig! Ook hebben we een tijd op een rots zitten kijken naar een roodstaart met jongen. We hebben geluk, de zon schijnt en het is droog, hoewel er wel een koude wind staat.

Klik hier voor een grote foto Klik hier voor een grote foto Klik hier voor een grote foto Klik hier voor een grote foto

Eenmaal terug bij de auto rijden we verder richting Errigal Mountain. We zoeken eerst nog een mooi plekje om brood te eten en gaan dan weer verder. Onderweg vinden we nog een cache bij een picknickplek en rijden we door naar het dorpje Dunlewy aan de R251. Daar moeten we de auto parkeren voor de cache 'Errigal View', een leuke wandeling waar we wel enige moeite mee hadden omdat we het startpunt van de wandeling niet konden vinden. Uiteindelijk lukt het toch en gaan we op pad en worden onderweg overvallen door een hevige regenbui, net als we over een open stuk lopen. We schuilen onder een grote naaldboom (scheelt toch wat) en als we bij de cache aankomen is het even droog. Op de terugweg regent het weer, maar niet meer zo hard.

Mount Errigal Mount Errigal Klik hier voor een grote foto

We gaan terug naar de camping en gaan eten maken. Na het eten lopen we nog even het stadje in, nou ja het is eigenlijk meer een dorp. Er is hier een festival aan de gang waarvan men ons vertelde dat het één van de grootste festivals is van Ierland. We lopen de hoofdstraat door en gaan dan naar de parkeerplaats waar de kermis gehouden wordt. Er stonden 4 attracties en 2 kinderdraaimolens. Het waren echter wel de oudste attracties die we ooit gezien hebben, we vroegen ons af of dit alles wel veilig zou zijn. Wij zouden er voor geen goud in zijn gaan zitten, maar de jeugd hier vermaakt zich er uitstekend! Wij houden het voor gezien en gaan terug naar de tent. Net op tijd blijkt, want als we terug zijn begint het weer te plenzen.

Klik hier voor een grote foto Klik hier voor een grote foto

Maandag 27 juli

Klik hier voor een grote foto Na een nacht waarin het weer verschrikkelijk hard geregend heeft, blijkt onze tent gelukkig nog steeds waterdicht te zijn. Bij het opstaan is het droog en als we tegen acht uur vertrekken begint het net weer te regenen. We rijden het dorp uit naar het zuiden en voorbij Maas nemen we de afslag naar Portnoo via kleine weggetjes langs de zuidkant terug naar de hoofdweg, richting Ardara. In Ardara vinden we de cache 'Hearts #11' (als tweede gevonden d.w.z. zilver!) en brengt Eugeni een bezoek aan de tweed weverij/winkel, Herman kiest ervoor om in de auto te wachten met de laptop. Eugeni ziet wel leuke dingen, maar de prijzen zijn niet leuk genoeg.
We rijden verder naar het zuiden en maken een rondje langs de scenic kustroute bij Maghera. Daarna rijden we verder naar het zuiden en nemen we afslag naar de Glengesh pass. Een aardige route, maar pass is een beetje groot woord voor deze weg. Vervolgens rijden we via Carrick naar de Slieve League Cliffs, de hoogste kliffen van Ierland. Als we hierboven aankomen hoost het weer en we gaan eerst maar brood eten in de auto en wachten tot het droog wordt. Daarna gaan we eruit om bij de klif te kijken, wat rond te wandelen en dan begint ook de zon te schijnen. Dat is komt mooi uit voor de foto's!

Als we uitgekeken zijn rijden we door naar Teelin haven waar we onderweg langs gekomen zijn en klimmen we naar boven om de cache te vinden. Ook hier hebben we mooi de uitzicht. Eugeni dacht lekker veilig boven op de berg te zitten, maar naderhand op de foto's ziet ze pas hoe het er onder/achter haar werkelijk uitzag.

We rijden verder via Donagal en Belleek (Belleek's Pottery hebben we al eens bezocht en die slaan we nu over) naar Lower Lough Erne waar we een plek vinden op Castle Archdale Caravan park. In het restaurantje bij het park gaan we eten. Na het eten rijden we nog naar cache 'Island view' die hier niet ver vandaan ligt en waar we een mooi uitzicht hebben. Dan rijden we nog een stukje door en wandelen naar waterval "Drummoney Falls', maar die valt tegen en we gaan terug naar de camping. Deze camping in het forrestpark is niet te pad en vergelijken met de camping in Gosford Castle Forrest Park waar we in het begin van deze vakantie gestaan hebben. Het is hier véél drukker en voller, maar ondanks dat is het sanitair schoon. Het lijkt ook minder doordat het hier erg geregend heeft en er overal plassen staan en het op veel plaatsen modderig is. We betalen hier 15 pond incl. douche.

Castle Archdale Caravan park Klik hier voor een grote foto Klik hier voor een grote foto

Dinsdag 28 juli

Toen we gisteravond om half 11 gingen slapen liepen de kleine kinderen nog rond over de camping en werd er nog volop gevoetbald e.d. tussen de tenten en caravans. Ondanks al dat lawaai sliepen we snel en zijn we vanmorgen weer op tijd op in tegenstelling tot de rest van de camping. Dit is nog steeds zo als wij om 8 uur vertrekken. We rijden naar een parkeerplaats dichter bij de in-/uitgang van het park en zetten daar de auto neer om hier eerst nog een wandeling te doen. De cache zou hemelbreed slechts 650 meter van ons af liggen, maar tegen de tijd dat we hem vinden hebben we er al 4,5 km opzitten en zijn we 2 regenbuien verder. Op de terugweg, die beduidend sneller gaat dan de heenweg, komen we erachter dat we een pad over het hoofd gezien hebben en dat we daarna alle verkeerde paden geprobeerd hebben en als laatste pas het juiste pad kozen. Dat scheelde dus 3 km, maar we zijn weer op het juiste pad terug! Net als we in de auto zitten begint het weer te regenen en we rijden hier in de buurt nog wat rond langs scenic routes e.d. en halen onderweg verse broodjes.
We rijden verder langs de westkant van het meer en bezoeken Tully Castle, een kasteelruïne uit de 17e eeuw. We rijden via Enniskillen waar we uitgebreid boodschappen doen omdat het weer hard regent.

Tully Castle Tuin van Tully Castle Roodborst

We bekijken onze verdere route en die gaat via Omagh (waar in 1998 de laatste zware bomaanslag door de IRA gepleegd is) door naar Gortin. Net voor Gortin ligt het Gortin Glen Forrest Park en we willen daar op 'Sperrin Mountains campsite' overnachten. Als we hier aankomen hoost het nog heel erg en we rijden eerst nog door naar Creggan, naar het An Creggan Centre. Hier is ook een informatiecentrum en daar steken we ons licht op over de omgeving en de Sperrin Moutains. De mevrouw van het informatiecentrum wist ons te vertellen dat het informatiecentrum in het Heritagecentrum bovenin de Sperrin Mountains gesloten is, maar goed dat we daar niet heen zijn gereden.
Als we terugrijden naar de camping bij Gortin lijkt het of de lucht wat open begint te breken. De receptie is dicht, maar we kunnen de beheerder mobiel bellen en die vertelt ons dat we een plekje uit kunnen zoeken op het tentenveld en dat hij later wel langs komt. Er is hier ruimte genoegt, er staat slechts één tent en we zoeken een mooi droog plekje uit. Net als we de tent hebben staan en het eten aan het maken zijn, begint het weer te regenen, wij zitten droog! Langzaam wordt de regen minder en om half 7 begint zelfs de zon te schijnen. Na het eten gaan we er dan ook nog even op uit. Alles ziet er zo anders uit als de zon schijnt, dan wanneer er een dik grauw wolkendek hangt waar de regen uit plenst. We doen nog 3 caches één ligt er bij de ingang van de camping, één bij een oude telefooncel in een klein dorpje en één bij een bijzonder monument in het aardige dorpje Plumbridge. Dan krijgen we trek in de koffie die we bij de tent klaar hebben staan. Een heerlijk rustig plekje waar we uiteindelijk met 4 tenten staan, verder staan er alleen nog 3 campers. Het is er schoon en we betaalden er 12 pond incl. douche.

Zicht op Gortin Monument in Plumbridge Monument in Plumbridge Sperrin Mountains campsite

Woensdag 29 juli

Klik hier voor een grote foto Om goed acht uur rijden we het Gortin Glen Forrest Park in voor de scenic route door het park. Een mooie route van een kleine 10 km met mooie uitzichten onderweg. Daarna rijden we door voorbij Gortin waar we de scenic route rijden door de Sperrin Mountains. We willen hier ook het Herritagecentrum bezoeken, maar deze blijkt, net als het informatiecentrum hier, gesloten te zijn. We vinden hier wel de cache en rijden verder via verschillende scenic routes en dan verder naar 'The Beaghmore Stonecircles', een terrein met verschillende cirkels met stenen, de hoeveelheid stenen maakt het bijzonder. We gaan verder naar Wellbrook Mill, de laatste nog in werking zijnde vlasmolen (Beetling) in Noord-Ierland ingericht als museum. Een mooi plekje.

Beaghmore Stonecircles Beaghmore Stonecircles Wellbrook Mill Wellbrook Mill

We rijden dan door naar Cookstown om boodschappen te doen, we krijgen honger en we moeten nog brood kopen. De hoofdstraat van Cookstown doet ons wat denken aan Amerika. Een erg lange en brede hoofdweg die lijkt te eindigen in de door de zon beschenen bergen op de achtergrond, alleen was het in Amerika wel een beetje warmer.
Na de boodschappen doen we hier de cache'Derryloran Old Chruch', een cache bij een erg oude begraafplaats met een, tot ruïne, vervallen kerkje.

Dan rijden we door naar de eerste parkeerplaats die we tegenkomen om ons brood te eten. Het is niet de mooiste plek zo vlak langs de doorgaande weg, maar we hebben honger. Als we ons brood bijna op hebben gebeurt er een ongeluk vlak voor ons. Een auto wil afslaan naar de parkeerplaats en van het rijtje dat erachter rijdt hebben twee het te laat in de gaten en volgt er een kop-staart-botsing. Ze staan wel op een ongelukkige plek, bijna in een bocht en Herman springt overeind om het tegemoetkomende verkeer te manen om langzamer te gaan rijden. Dit is gelukkig alleen blikschade, maar erger willen we ook niet voor onze ogen zien gebeuren. Na een tijdje neemt de drukte af en gaan wij weer verder. Het blijkt dat wij nog geen tweehonderd meter verder af moesten slaan naar Drum Manor Forrest Park. Het is een mooi park met mooie grote bomen, het lijkt wel een arboretum. De informatie is dicht maar we denken dat het de ruïne is van wat eens een klein kasteeltje of groot landhuis was (een manor). Een mooi plekje was het wel met verschillende, ook ommuurde, tuinen met vijvers en daarbuiten nog een bos. We vinden hier de cache en lopen door naar de volgende cache die 2 km verderop in het bos ligt, een mooie wandeling.

Drum Manor Forrest Park Drum Manor Forrest Park Drum Manor Forrest Park Drum Manor Forrest Park

We willen nu doorrijden naar Gosford Castle Forrest Park voorbij Armagh, maar we zien dat er onderweg daar naartoe nog een cache ligt bij Tullaghoge Fort net bij Cookstown. We lopen daar de heuvel op en als we boven aangekomen zijn ontmoeten we Sean, een Noord Ier, die ons vraagt of we de geschiedenis wel kennen van deze plek. Gosford Castle Forrest Park In korte tijd krijgen we een samenvatting van de geschiedenis van Tullaghoge Fort. Deze man is er erg van onder de indruk omdat hier vroeger de inauguratie en kroning van de O'Neills, de koningen van Ulster, plaatsgevonden heeft en hij denkt dat het ook een spirituele plek is. We zijn onder de indruk van het enthousiaste verhaal van Sean, maar voor ons is het niet meer dan een aparte heuvel waarvan we verwacht hadden nog iets van een fort te zullen zien. We rijden door naar het Gosford Castle Forrest park ( 13 pond incl. douche). Dezelfde vriendelijke man met zijn tattoo's, piercings, grote baard en lange paardestaart zit in het hokje bij de slagboom en als we onze naam spellen herinnert hij zich dat we eerder geweest zijn. We zetten de tent op en gaan eten maken.

Donderdag 30 juli

Vanmorgen de tent laten staan, we blijven hier nog een nachtje, we hebben een mooie rustige plek. We gaan vandaag hier in de omgeving nog wat rondkijken en geocaches doen. We betalen nog een nacht bij en vertrekken wat later, nadat we eerst een paar geocaches uitgezocht hebben in de omgeving. We doen eerst 'Vicar's Cairn' waar vandaan we een prachtig uitzicht hebben op de stad Armagh. Dan rijden we naar de Seagahan Dam, bij een mooi meertje op een zeer rustig plekje. Vervolgens rijden we door naar de plaats Armagh om er wat boodschappen te doen. We kopen er weer lekkere broodjes voor tussen de middag en wederom heerlijke aardbeien. We kijken we wat rond in het stadje en gaan dan op weg naar Clara Glen, een forrestpark in de buurt waar we gaan picknicken en na het eten een mooie wandeling maken door het bos en langs een riviertje. Dan gaan we richting het grote meer Lough Neagh, ook hier hebben we een paar caches uitgezocht en wel op het schiereiland Oxford Island. We wandelen hier lekker in de zon door het natuurgebied en vinden 3 van de 4 uitgezochte caches. Eenmaal terug bij de auto vinden we het genoeg voor vandaag en gaan we terug naar de camping in ons 'eigen forrest park'. Het was vandaag zonnig weer met gemiddeld zo'n 18 graden.

Lough Neagh Clara Glen

Vrijdag 31 juli

Het is vanochtend droog maar een stuk frisser dan gisteren. We willen vandaag nog een paar caches doen onderweg naar Larne. We komen onder meer lange een mooi meertje waar de cache 'Marlacoo' vinden iets ten noorden van Markethill. We rijden allerlei leuke kleine weggetjes, doen nog een paar caches, waaronder Wildflower gelegen in het Brackagh Moss National Nature Reserve, een prachtig stukje natuur.

Brackagh Moss National Nature Reserve Brackagh Moss National Nature Reserve Brackagh Moss National Nature Reserve Brackagh Moss National Nature Reserve

Daarna gaan we nog even winkelen in Lurdan. Inmiddels regent het weer en het ziet er nog niet naar uit daar binnenkort verandering in komt. We eten onderweg op een parkeerplaats en zoeken nog wat snelle caches uit, lange wandelingen zien we niet zo zitten met dit weer. Het is toch weer droog geworden en we kijken bij 'Moneypenny's Lock-House stables and Bothy' aan het Newry Canal vlakbij Portadown. Een leuk plekje hier langs het kanaaltje, het kleine museum is zoals vele hier 's morgens gesloten. Net als we hier zijn begint het te regenen en aangezien we geen jas aan- of bij ons hebben en een kilometer van de auto af zijn, besluiten we op het bankje onder een grote boom te schuilen. Het duurt een half uur voordat de bui een beetje over is en we blijken op het enige droge plekje hier gezeten te hebben, gezelschap gehouden door een mooi roodborstje.

Roodborstje Newry Canal met zon Newry Canal met regen

We vinden ook nog de cache 'the Fort of the Fairries', een cache op een heel bijzondere begraafplaats. Het zou een filmdecor kunnen zijn geweest, oude en scheve graven, open grafkelders, krakende bomen en piepende hekwerken. Een andere cache op een begraafplaats hebben we laten zitten omdat dat een nieuwe begraafplaats was, daar houden we niet zo van.

Fort of the Fairries Fort of the Fairries Fort of the Fairries Fort of the Fairries

We doen nog een paar caches in de buurt van Larne omdat het maar blijft regenen en gaan uiteindelijk tegen zes uur naar de camping om toch maar de tent op te zetten. We rijden eerst even langs de haven om te vragen of de vroege boten ook in het weekend varen. We besluiten, mede omdat het zo'n slecht weer is, om niet de snelboot te nemen, maar de gewone boot omdat Eugeni geen zin heeft om weer zeeziek te worden. We kiezen voor de boot van 7.30 uur naar Cairngary i.p.v. naar Troon. Deze doet er ook 2 uur over maar over een korte afstand dan de snelboot naar Troon. We komen dan iets zuidelijker aan dan de bedoeling was, maar dat nemen we voor lief.
Nadat we de tent opgezet hebben, gaan we het stadje in om iets te zoeken waar we kunnen eten. Dat valt tegen, allemaal take-aways, gesloten of snelle (vette) happen. We willen gewoon ergens binnen zitten eten, maar geen vette hap. Net als we besluiten dan maar brood te eten bij de tent zien we nog iets bij het station. Het blijkt geen Chinees restaurant maar een Thai en het blijkt een goede keus. We hebben er heerlijk gegeten, dat hadden we de vorige keer moeten weten toen we hier waren. Om 9 uur gaan we voldaan terug naar de tent en duiken vroeg het bed in, buiten regent het nog steeds en de verwachting voor morgen is niet veel beter.