Noord-Ierland 2009

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Week 4

Zaterdag 1 augustus

Overtocht Larne-Cairngary Vanmorgen zijn we tegen half zes wakker en staan maar vast op, we moeten om half 7 bij de boot zijn en hebben dus nog wel tijd om lekker te douchen, de tent op te ruimen en naar de haven te rijden. Het weer ziet er een stuk beter uit, het is droog en de wind is wat gaan liggen . Bij de haven aangekomen staan er al een paar rijen en we sluiten aan. Als we inchecken horen we dat er een vertraging van een half uur is. We komen langs de controle waar sommige auto's wel erg goed gecontroleerd worden of eruit gepikt worden voor extra controle (auto leeggehalen). Uiteindelijk vertrekt de boot om 7.45 en is de verwachte vaartijd 1 uur en 45 minuten i.p.v. 2 uur, zo is de vertragingstijd al weer weggewerkt. We rijden de boot af en de weg A77 op richting Ayr, waarbij we onderweg uitzicht hebben op Ailsa Craig
We willen onderweg een paar caches doen, we hebben wel gewandeld, maar de cachevondst was niet succesvol. Eén was verdwenen (cache gestolen?), een ander was te moeilijk om bij te komen (onderaan kliffen) en weer een ander was te gecompliceerd. We hebben toch nog één cache gevonden vandaag en dat was 'Crossraguel Abbey' ten zuiden van Maybole.

Uitzicht op Ailsa Craig Crossraguel Abbey Crossraguel Abbey

We hebben wel iets bijzonders gezien terwijl we naar een cache aan het zoeken waren. Op een paar meter afstand hoorden we plots het gegil van een konijn die toen uit het gras sprong met een hermelijntje er achteraan. Het hermelijntje tolde samen met het konijn over het pad en ze verdwenen weer in het hoge gras aan de andere kant van het pad. Even later zien we het hermelijntje nog een keer en even later horen we het konijn weer gillen, maar hij komt toch weer uit het gras rennen en vluchtte toen verder weg. Zoiets hadden we nog nooit gezien, heel bijzonder! Dit gebeurde zo snel en we waren zo onder de indruk, dt we er geen foto van hebben gemaakt helaas.
Tegen het eind van de middag doen we boodschappen in Ayr en besluiten terug te gaan naar Curezan Castle aan de kust waar ook een camping bij is. Helaas is de camping vol en de dichtstbijzijnde camping (vol stacaravans) vinden we niks.
We zijn onderweg een campingbordje tegengekomen van camping 'Walled Garden' in Kilkerran bij Maybole wat meer landinwaarts ligt en dat lijkt ons wat meer. Via een klein rustig weggetje komen we bij de camping aan en er is nog een plekje voor ons. De mevrouw van de camping vertelt dat het zo druk is doordat de Engelsen een lang weekend hebben, Bankholiday. We moeten er dus rekening mee houden dat maandag de winkels gesloten (kunnen) zijn. De campingbaas wijst ons waar we de tent neer kunnen zetten en vertelt dat we met de neus in de boter vallen, er is vanavond dansen met live muziek. Echte Schotse muziek, Wat een bof voor ons, daar houden wij nou echt van. Als we samen met de campingbaas teruglopen naar de auto zegt hij dat wij er ook kunnen dansen en hij zal ons wel de schotse dans leren. Hij pakt Eugeni bij de arm en doet de passen voor van een Schotse dans, midden op de camping tussen de tenten en caravans. Wat had Herman een spijt dat hij de camera niet bij zich had en wat was Eugeni daar blij om!
We zetten de tent snel op zodat die weer kan drogen en gaan eten maken. Na het eten begint het weer te regenen. We zijn op deze camping, zoals veel vaker deze vakantie, de enige Nederlanders, hier zelfs de enige buitenlanders. Het is een aparte camping, de camping ligt namelijk binnen een oude muur zoals je die bij kastelen en landhuizen ook ziet, met hier en daar een hek erin. Het sanitairgedeelte is in gevestigd in een evenoud gebouw dat, aan de buitenkant, tegen de muur aangebouwd is. Ook hier hebben we weer keurig sanitair (we betalen hier 11,70 pond, douche 0,50/4 min.). Om beurten komen campinggasten langs en vragen of wij wel weten dat er muziek en dansen is en of wij ook komen. We zien wel...

Camping Walled Garden Camping Walled Garden

Zondag 2 augustus

Na een avond en nacht met veel regen is het vanmorgen droog. We ruimen de tent snel op en gaan op pad. We hebben gisteravond wat leuke caches uitgezocht hier in de buurt en die gaan we nu doen. We kunnen dat gemakkelijk bekijken door middel van het programma Gsak dat we op de laptop hebben staan, daarin hebben we voor de vakantie caches in Engeland en Ierland ingeladen. Als we nu de coördinaten van waar we zijn invoeren via onze gps dan kunnen we zo even kijken of er ook een cache in de buurt ligt. We doen caches uit de serie 'Walk around Kirky..' we maken een rondrit en komen hierdoor weer op leuke plekken en maken een mooie wandeling waarbij we een vos tegenkomen en heel veel jonge winterkoninkjes zien.

Wandeling rond Kirkoswald Wandeling rond Kirkoswald

Het is al begin van de middag als we doorrijden naar Ayr om daar boodschappen te doen. Hier zijn grote supermarkten die ook op zondag open zijn en we willen ook vast inkopen doen voor maandag (Bankholiday). Het is mooi weer geworden, zonnig en rond de 19 gr. We besluiten om toch niet naar het eiland Arran te gaan omdat het daar dit weekend waarschijnlijk ook ontzettend druk is. We willen wel verder en in ieder geval ook Glasgow voorbij, waardoor we uitkomen in Gartocharn bij Balloch aan het meer Loch Lomond. We vinden een rustige plek op camping Lagganbeg op een apart tentenveld, we betalen hier 14 pond incl. douche. Hetzelfde ritueel weer, tent opzetten en eten maken. Hoewel Herman met het eten vandaag wat moeite heeft, net als hij de spaghetti af wil gieten, schiet de pan hem uit de handen en ligt de spaghetti in het gras. Nu hadden we maar de helft van het pak gebruikt, dus snel weer water opgezet en de andere helft in de pan gedaan. Met 15 minuten vertraging kunnen we dan toch aanschuiven voor een heerlijke maaltijd met aardbeien toe.

Camping Lagganbeg Daar ligt de spaghetti!

Na het eten gaan we nog een cache zoeken bij de prachtige kasteelruíne van 'Buchanan Castle' in Drymen, het kasteel werd na een brand in 1852 heropgebouwd in 1854. Het is weer zo'n prachtig plekje waar we zonder het geocachen nooit geweest zouden zijn.

Buchanan Castle Cache bij Buchanan Castle Buchanan Castle Cache bij Buchanan Castle

Maandag 3 augustus

Logan Spling Vanmorgen wat langer geslapen en om 8.45 vertrekken we van de camping. Het was een rustige camping met schoon sanitair. We hebben geluk, net als het begint te regenen, hebben wij gegeten en de tent droog in de auto. We rijden richting het gebied The Trossachs en willen hier een cache doen. We maken bij Aberfoyle een mooie wandeling naar het meer Logan Spling. Daarna rijden we naar de cache 'Loch Ard Water Lilies' en vervolgens naar de cache 'Aberfoyle Bat Cave' die bij een oude leisteengroeve ligt en waar we vleermuizen in de gangen/grotten zouden kunnen zien. Welnu, we hebben de cache gevonden, maar geen grot, gang of vleermuis gezien en we zijn tot helemaal boven aan de top doorgelopen in de regen. We gaan terug naar de auto en eten daar een boterham. Vervolgens rijden we verder via de Duke's pass en rijden we de '3 Lochs Forest Drive', een mooie (gravel-)route door een mooie omgeving, die nog veel mooier zal zijn als de zon schijnt i.p.v. dat het regent. Daarna rijden we verder via de pass of Leny rijden we de A84, A85 en A82 verder naar Grencoe waar we een rustige en ruime plek vinden op camping Glencoe bij het gelijknamige forestpark.
We betalen hier 16,34 pond incl. douche. Een redelijk volle camping, maar het aparte tentenveld is rustig doordat de grond daar op sommige plekken nogal nat is waardoor de auto op het weggetje moet blijven staan. Dat hadden we eerst niet gedaan, maar na een tijd zagen we aan de banden dat hij al wat dieper in het gras stond en hebben we hem toch maar langs het weggetje gezet. Wij hebben een vaste kuip in onze tent, dus dat maakt voor ons niet uit, wij staan er prima. Het sanitairgebouw is ruim voorzien en keurig schoon, dat hadden we niet verwacht toen we deze camping opreden.

Wandeling naar Aberfoyle Bat Cave Wandeling naar Aberfoyle Bat Cave Wandeling naar Aberfoyle Bat Cave Camping Glencoe

Dinsdag 4 augustus

Het heeft bijna de hele avond en nacht geregend en als we terugkomen van het douchen miezert het nog lichtjes, maar er komt al weer een erg donkere lucht aan dus we ruimen eerst de tent maar op. Daarna gaan we in het houten (schuil-)huisje brood eten, hier zitten we lekker droog en beschut. We rijden dan eerst de weg een stukje terug naar de waterval omdat daarachter een cache ligt, die we met veel moeite vinden. Het is een erg nat gebied en we weten niet zeker aan welke kant van de waterval we omhoog moeten. Op de terugweg begint het weer te regenen. We rijden nu verder naar Glencoe en rijden het meer Loch leven rond via Kinglochleven en rijden de brug nog even over richting Glencoe om de Cache te doen die aan de andere kant van de brug ligt. Dan rijden we door naar Fort William om boodschappen te doen. We willen hier nog een cache doen, maar kunnen de juiste weg er naar toe niet vinden en komen uit op een prachtige, maar doodlopende, weg. Op de terugweg kunnen we er dus nog een keer van genieten. Daarna rijden we door richting Inverarry en Eugeni herkent hier de camping waar we 2 jaar geleden ook gestaan hebben, Faichemard Farm Camping and Caravan Site, een 18+ camping. Dit is een camping waar veel rustzoekers komen en het lijkt een beetje of het de tuin van de eigenaar is, waarschijnlijk willen zij voor de rust geen jeugd op de camping. We zetten er onze tent op zodat die vast weer kan drogen en gaan eten maken. We sms'en aloys en femma waar we zijn en even later belt Femma dat ze niet ver van ons af zijn en wel naar onze camping willen komen. Eugeni reserveert snel het laatste plekje op de camping, zodat ze zeker zijn van een plek als ze een uur later aankomen. De avond brengen we bij hen in de camper door, aangezien we hier buiten weer aangevallen weer door de mugjes.

Wandeling omgeving Glencoe Faichemard Farm Camping and Caravan Site Wandeling omgeving Glencoe Faichemard Farm Camping and Caravan Site

Woensdag 5 augustus

Fort Augustus aan het Caladonian Canal Na een gezellige avond samen met Aloys en Femma hebben we afgesproken vanochtend om half negen te zullen vertrekken. Wij doen dus rustig aan, maar wat schertst onze verbazing als ze om kwart voor acht met de camperbus naar ons toe komen rijden. Wij ruimen snel de tent op en dan gaan we op weg naar de eerste cache die we uitgezocht hebben aan de weg naar Sky. Die cache is snel gevonden en we rijden door naar de volgende cache. Deze cache, 'Where the grass doesn't grow', is onze duizendste gevonden cache. Hier na doen we nog een simpele cache en daarna nog een bij Fort Augustus. In dit plaatsje aan het 'Caladonian Canal' gaan we koffie drinken op het terras aan het water. Vervolgens rijden we door naar de cache bij Neptunes Staircase, een sluizencomplex. Dan gaan we in Fort William boodschappen doen en rijden we door naar Ballachulich waar we eerst gaan picknicken en daarna nog met Aloys en Femma de cache Red Fox doen die wij hier gisteren al gedaan hebben. Daarna rijden we de weg verder via Glencoe, een mooie weg waar we ook nog een cache zouden doen, maar we konden er geen parkeerplaats vinden. We rijden verder naar de parkeerplaats bij Loch Tulla en overleggen waar we zullen overnachten. Aangezien verderop niet veel campings zijn, rijden we terug naar de camping Glencoe voor Glencoe, hier hebben wij al eerder gestaan en het was een keurige camping.
We installeren ons allebei en rijden dan met onze auto terug naar Ballachulisch waar we in het restaurant lekker gaan eten. Aloys en Femma hebben ons hiertoe uitgenodigd omdat Femma morgen jarig is en wij morgen weer ieder onze eigen weg gaan. Wij gaan richting zuiden, Newcastle upon Tyne, om daar vrijdag met de boot naar huis te gaan en zij hebben nog een paar dagen vakantie. De rest van de avond zitten we gezellig buiten voor de tent/camper met een glaasje wijn en kaas/nootjes.

Fort Augustus aan het Caladonian Cana Aloys vindt cache Red Fox Cache bij Neptunes Staircase Camping Glencoe

Donderdag 6 augustus

Wandeling naar cache Family Tree Als we vanmorgen de tent uitkomen, komt op dat moment Aloys ook de camper uit. Het weer ziet er wat dreigend uit en voordat we gaan eten ruimen we eerst de tent op. We zouden samen ontbijten, maar er zijn weer zoveel mugjes buiten dat Aloys en Femma voorstellen om maar liever binnen te eten en we ontbijten dus samen in de camper, wat goed uitkomt als het even later toch begint te regenen. Ruim na het ontbijt nemen we afscheid en gaan wij vast op pad. We rijden de A82 weer richting het zuiden en doen onderweg nog een cache Family Tree waar we gisteren niet bij konden komen doordat er geen parkeerplaats was. Nu, in de regen is er ruimte genoeg en vinden we de cache snel, we laten er een boodschap achter voor Aloys en Femma die de cache na ons zullen doen, verwachten we.
We rijden verder via Crianlarich (hier wordt het droog en schijnt de zon) The Trossachs door
en rijden via Aberfoyle naar Thornhill. Hier doen we onderweg een cache en nemen de mooie binnenweg B822 via Kippen naar Fintry (dat deze weg niet groen is op de kaart begrijpen we niet). Bij elk van deze plaatsjes vinden we caches. We rijden de B822 verder via de Campsie Fells, ook erg mooi! We besluiten dan om de laatste cache te laten zitten er de snelweg op te zoeken om een camping te vinden onder Edinburgh. Edinburgh zijn we al eens geweest dus die stad slaan we nu over. Het is vandaag toch nog mooi weer geworden met een graad of 21-22, wat bij op ons al een beetje overkomt als een hittegolf na de lage temperaturen van de laatste tijd. We komen uiteindelijk terecht op camping Rosetta bij Peebles, een grote camping met een groot en redelijk vol tentenveld, met vakverdeling, dat behoorlijk hellend was. Onze meest scheve plek in deze afgelopen maand en het sanitair was matig, we betaalden 15 pond incl. douche. Na het eten gaan we nog even op pad voor de cache 'Muts Nutch' bij Kirkburn, een aardige boswandeling de heuvel op. Op de terugweg zien we bij het info-/toiletgebouwtje veel vleermuizen en we ontdekken het vlieggat waar ze uit komen. We blijven er een tijdje staan kijken en zien er tientallen uit vliegen, een mooi gezicht. Ze vliegen zu nu en dan bijna tegen ons aan. Als het te donker wordt gaan we terug naar de camping.

Klik hier voor een grote foto Culcreuch Castle Thornhill Over de oude brug op weg naar cache The Old Brige at Kippen Station Hoezo brug, is dit de juiste weg naar de cache?

Uitzicht tijdens lunch Camping Rosetta Vleermuis Vleermuis

Vrijdag 7 augustus

Na een nacht waarin we steeds weer terug moesten schuiven op ons matje omdat we er afgleden op dit schuine veld, en rumoerige Engelsen die tot na half 3 hard zaten te kletsen, staan we weer vroeg op en rijden om 8 uur de camping af. Het is mooi weer en de weersverwachting voor vandaag is ook goed, dus we willen nog een wandeling doen vanmorgen. We weten hier in de buurt bij Innerleithen nog een mooie wandeling langs de rivier de Tweed, waarbij we de 5 caches (de serie Wildlife Wandering ) die hier liggen allemaal vinden. Het was een mooie wandeling van zo'n 10 km in een heerlijk zonnetje. Het wordt vandaag onze eerste echte droge dag in deze vakantie met een temperatuur van 23-24 graden. Als we begin van de middag terug zijn bij de auto zoeken we een mooi plekje langs het water waar we kunnen eten. We hadden vanmorgen bij de supermarkt Tesco in Peebles al verse broodjes gekocht voor de lunch en die gaan we nu nuttigen hier langs het water, uitkijkend op 2 honden die worden uitgelaten én hier uitgelaten samen in het water spelen.

Wal met nesten van oeverzwaluwen langs de Tweed Wal met nesten van oeverzwaluwenlangs de Tweed Oeverzwaluw Onderweg langs langs de Tweed

Wandeling langs de Tweed Wandeling langs de Tweed Wandeling langs de Tweed Mooi bankje met verborgen cache Innerleithen

Als we klaar zijn pakken we vast in de rugzak wat we mee aan boord willen hebben vanavond. Dan gaan we richting Newcastle-Upon-Tyne, waar onze boot naar IJmuiden vertrekt, het inchecken hiervoor is van 14.30 - 16.30 uur. Als we rond 14.30 uur vertrekken, moeten we nog 140 km rijden en de aankomsttijd zal (volgens tomtom) 15.50 uur zijn. Geen tijd meer om wat te doen of te bekijken onderweg. We komen bij Carter Bar langs het Border Viewpoint (grens Engeland-Schotland) en we hebben hier werkelijk een prachtig uitzicht, onze laatste blik op de heuvels-bergen van Schotland. Als we vlak bij Newcastle zijn schiet het maar niet op door wegwerkzaamheden en eenmaal aan de rand van de stad, staan we in de file! Lichte stress begint te komen, maar we rijden uiteindelijk om klokslag half 5 langs het incheckpoortje en de boot op. Pffhh… dat was kantje boord. Eenmaal aan boord brengen we de spullen naar de hut en gaan dan buiten aan dek kijken hoe we de haven uitvaren. Als we uitgekeken zijn gaan we naar het restaurant. We hebben bij reservering opgegeven dat we ook eten willen en er was nog slechts plaats om 19.30 uur, nou dat moest dan maar. Eugeni gaat vragen of er misschien al eerder plaats is zodat we niet zo lang meer hoeven te wachten. Er wordt even gekeken of er plek is en we kunnen direct aan tafel, dat scheelt toch bijna een uur wachten, want het broodje dat we hadden willen eten voor we aan boord zouden gaan ligt nog achter in de auto. Na het eten gaan we even uitbuiken in de hut en dan nog even naar boven voor een kopje koffie en om dit dagboek bij te werken. Om 21.30 uur, 22.30 uur Nederlandse tijd Wordt het tijd om te gaan slapen, maar om 23.00 uur gaat onze mobiele telefoon. Mark belt vanuit Italië om ons vast te feliciteren met onze trouwdag.

We zijn nog maar net op tijd... We varen al uit We varen uit Een laatste blik...

Om 17.00 uur rijden we de boot op en vertrekken we vanuit Newcastle met de nachtboot van DFDS naar IJmuiden waar we de volgende morgen rond 9.30 uur aankomen.

Nederlandse vuurtoren met vleugje Engeland Zaterdag 8 augustus

Vandaag is het onze 29e trouwdag alweer, waar blijft de tijd. We gaan, als we klaar zijn, naar de zaal waar het ontbijtbuffet klaar staat aangezien we ook ontbijt geboekt hebben. We hebben een rustig en uitgebreid ontbijt genoten, als we klaar zijn wordt het drukker in de ontbijtzaal. Wij gaan onze tas pakken en aan dek kijken hoe we Nederland naderen. Er wordt door de omroepinstallatie verteld dat het in IJmuiden 18 gr. is, dat is warmer dan menig dag de afgelopen maand in onze vakantie. Om 10.15 uur zijn we van de boot af en rijden we IJmuiden door op weg naar huis met,j nu al, 21 graden.

Klik hier voor een grote foto Vink Bosaardbei Kikker

Buizerd Klik hier voor een grote foto Klik hier voor een grote foto