Zweden / Finland/ Noorwegen 2012 (Barentszee)

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

Aan de ontbrekende foto's wordt nog gewerkt.

Donderdag 2 augustus

Tegen acht uur vertrekken we nadat we weer heerlijk in een shirtje in de zon hebben ontbeten bij 15 graden. We volgen weg 98 verder zuidelijk richting Lakselv. Onderweg komen we langs een ruime (wintersport-)camping. Langs deze weg zijn weer plekjes genoeg om je tent op te zetten, niet erg ver van een riviertje. De weg brengt ons weer door een erg mooie omgeving, mooie uitzichten, riviertjes en in de verte bergen met nog vlekjes sneeuw erop. Een hoogvlakte waar we bijna niemand tegenkomen, een bijzondere omgeving.
Bij de Siljaf kloof (N 70 22.281 E 025 42.944) maken we een wandeling langs de kloof, dat kolkende water is altijd bijzonder om te zien. Verderop zijn bij Borseldalen naturreservater (N 70 20.591 E 025 38.167) zijn mooie plekjes om te overnachten met tent of met camper, met droogtoilet. Ten noorden van Borselv Bissojohka. Bij Borselv Bissojohk slaan we af naar Veidneset om een cache te doen, aan het 4e grootste fjord van Noorwegen, bij restanten van bunkers. Een leuk plekje aan zee met veel mooie kleine bloemen en paddenstoelen.
We rijden verder en langs de weg bij een parkeerplaats bij een natuurreservaat gaan we eten en wandelen we naar de geocache die hier vlakbij zee ligt. Een mooi gebied, we zien er zonnedauw staan.
Via Lakselv rijden we verder naar het zuidoosten naar Karajok. We kijken hier wat rond en bekijken het Samentinget waar het Samisch parlement zetelt, deze ligt net buiten het plaatsje, en rijden een stukje verder de camping op, niet de mooiste plek, maar we hebben geen zin in een zoektocht naar een camping zoals gisteren. Er kan hier ook meteen gewassen worden, Herman is namelijk vandaag tijdens een wandeling in het moerassig hoogveen weggezakt en dat leverde modderige sokken, broek en bergschoenen op.
Camping Karasjok net buiten Karasjok (N 69 28.125 E 025 29.186), waar we een plekje vinden op het veld beneden. Er zijn drie mogelijkheden om te gaan staan, boven op het veldje langs de weg waarbij de auto op de parkeerplaats moet blijven staan, op het veld tussen de campers en caravans of op het veld beneden, alleen voor de douches moeten we dan naar het toiletgebouw boven. Hier beneden staan we voorlopig lekker rustig, helemaal alleen.

Vrijdag 3 augustus

Het heeft vannacht behoorlijk geregend, maar tegen de ochtend is het weer droog, schijnt zo nu en dan de zon en is het 15 graden. Na het gebruikelijke ritueel, douchen, ontbijten, waterflesjes bijvullen en tent opruimen, gaan we tegen half negen weer op pad.
We rijden weg 92 verder naar het zuiden naar Kautokeino, een erg rustige weg door een mooie natuur. We vinden onderweg weer een geocache, bij plaatsing in 2001 was dit de meest noordelijke geocache, dat is nu wel anders. Het plaatsje Kautokeino is de belangrijkste winterresidentie van de nomadische rendierhoudende Samen. We halen er broodjes en zien hier verschillende mensen in de typisch Samische kleding lopen. We willen nog even bij het kerkje kijken, maar het lijkt er druk, er staat iemand in Samische kleding bij de deur en de vlaggen hangen halfstok. Dit lijkt ons niet het juiste moment om de kerk te gaan bekijken. Dat verklaart wel waarom er ineens zoveel mensen in die kleding te zien waren. Het plaatsje en de huizen doet ons wat aan het zuiden van Amerika denken, alleen was het daar een stuk warmer, maar wel dezelfde verlatenheid.
Om 12 uur rijden we de Finse grens weer over richting Enontekiö. In Enontekiö doen we boodschappen, bellen even met Mark die morgen naar Berlijn vertrekt en daarna doen we de geocache bij het vliegveld ‘Enontekiö girdingieddi-lentoasema-airport’. We rijden de weg verder Muonio, maar dit is een saai stuk.
Bij Muonio doen we een geocache bij een kleine vogelhut en een multi bij het kerkje in Muonio. Dan gaan we hier een camping zoeken. Het wordt Harriniva’s camping bij Muonio. Een hotel met huisjes en een camping erbij. Het vervelende is dat er een aparte groenstrook is voor tenten en daar mogen en kunnen de auto’s niet meer bijstaan. Wij vinden dat vervelend omdat we altijd alles in de auto laten liggen en nu moeten we dus de kookspullen e.d. er uithalen en daarna weer naar de auto op de parkeerplaats brengen. (18 euro). N 67 56.004 E 023 39.370.

Zaterdag 4 augustus

Omdat we alleen vannacht in Finland waren en vandaag al weer de brug overgaan en weer in Zweden zijn, hebben we de klokken niet verzet. Dat maakt het wel wat verwarrend met het kijken hoe laat of het is. We rijden om tegen 7 uur Finse tijd van de camping en gaan eerst een geocache-wandeling doen langs de rivier Äijäkoski, de snelst stromende in dit gebied van de Muonionjoki, een erg mooie wandeling langs die rivier.
In Muonio gooien we de tank nog vol voor € 1,69/liter en rijden verder via Muodoslompolo (weg 404) over weg 99 naar Karesuando. We rijden de brug over, de brede rivier de Muonionjoki , waar in het midden van de brug de grens is van Zweden en Finland. We rijden een zijweggetje in naar iets bezienswaardigs Öde Kyrkogard, waarvan we niet meer vinden dan een bord dat voor ons niet te lezen is en aan het eind van een volgend zijweggetje komen we uit bij een mooi plekje aan het meer met droogtoilet en barbecue-huisje. We zitten er een uurtje lekker in de zon te genieten van de mooie omgeving en zien er een zwarte specht.
We vervolgen onze rustige weg en vinden later onderweg weer een rustig plekje om te eten en lekker in de zon bij 17 graden, heerlijk. We rijden de weg verder en bij Struves meridianbage mätpunkt Tynnyrilaki maken we een wandeling naar een uitzichttoren. Een mooie mooie wandeling met een mooi uitzicht. We hebben onderweg weer heel wat muggen blij gemaakt.
Dan rijden we tot aan Karesuando en gaan daar op camping Karesuando (SEK 170) 2 km buiten het dorp tussen twee meertjes in, een voor het gebodene te dure camping maar wel rustiger dan afgelopen nacht. N 68 26.053 E 022 30.988. We zetten de tent op, maken eten en zitten lekker in de zon tot een uur of 9. Dan worden de muggen ons te erg en kruipen we de tent in om in de slaapzak mugvrij nog even verder te lezen.

Zondag 5 augustus

Vannacht rond 4 uur een keer wakker geworden en de zon op de tent zien schijnen, dat blijft toch vreemd de zon midden in de nacht. Vanmorgen weer op tijd wakker en om 7.15 uur vertrekken we van de camping. We hebben ontbeten, maar in t-shirt was net iets te koud, dus het vest er maar over (is ook fijner met zoveel muggen), blijkt het als we wegrijden slechts 7 graden te zijn. We zijn nu blij dat we weer in de auto zitten aangezien het hier nu heel bar en boos is met de hoeveelheid muggen, dat die beestjes deze lage temperatuur overleven! We hebben het idee dat het een goed jaar is voor de muggenpopulatie, we hebben niet eerder zóveel last van muggen gehad als dit jaar. Gelukkig hebben we er in de tent geen last van.
Vanaf Karesuando vervolgen we onze weg naar het zuiden via de E45, na een half uur komen we de eerste tegenligger tegen! Bij Idivuoma doen we 2 geocaches waarvan er een op een bijzonder mooie plek ligt aan het meer. Bij Nedre Soppero slaan we af naar Lannavaara voor een bijzonder kerkje en een cache bij een tentoonstellings- en goudzoekerscentrum. Er schijnen hier net vorige week wedstrijden te zijn geweest in goudzoeken. We hebben dit jaren geleden ook al gezien in Tankaavaara in Finland, waar ook Europese- en wereldkampioenschappen worden gehouden. Het is er nu gelukkig erg rustig en we kijken er wat rond en vinden er de geocache.
We geocachen onderweg wat en eten op een mooi plekje. In Gällivare doen we de boodschappen en rijden verder richting Jokkmokk.
Bij Porjus gaan we een geocache doen die bij een in de oorlog in oktober 1944 neergestortte Lancaster Easy Elsie ligt. Een mooie wandeling door het bos en door open veld naar het wrak. Het is verbazingwekkend hoe herkenbaar het wrak nog is als vliegtuig. Weer zo´n bijzonder plekje waar we zonder het geocachen nooit geweest zouden zijn.
We rijden door naar Jokkmokk waar we een plekje vinden op Camping Skabram Stugar op N 66 36.422 E 019 45.812. Een niet te grote camping, netjes verzorgd, schoon en rustig (SEK 125 voor kleine tent is 14,40). Tegen 21 uur begint het te regen en te onweren, we zitten nog even buiten onder het luifeltje maar besluiten dan nu vast te gaan wassen en er dan maar in te kruipen voordat de bui echt losbarst. Het was vandaag redelijk mooi weer met een max. temperatuurvan 17 graden.

Maandag 6 augustus

We zijn zoals gewoonlijk weer op tijd wakker en het is gelukkig weer droog. Het onweerde behoorlijk gisteravond en het heeft vannacht blijkbaar ook nog flink doorgeregend gezien de vele plassen die we zien als we de tent uitkomen. Het zonnetje komt er even door en we kunnen rustig ontbijten, dit is het mooiste moment op een camping ’s morgens vroeg als alles nog stil is en je alleen de vogels hoort . Als we om 7.20 uur vertrekken is de camping nog in diepe rust.
We rijden eerst door Jokkmokk en wachten bij het station nog even op de trein, de Innlandsbanan komt hier zo langs. We bekijken er ook nog het oude kerkje uit 1607 met de bijzondere begraafplaats er omheen. Vroeger werden de overledenen in de winter, als de bodem bevroren was en men niet begraven kon worden, 'bewaard' in de 'muur' of omheining van de kerk waarin ruimtes gemaakt waren. In die ruimtes werden de doden gelegd totdat ze gewoon begraven konden worden. De eerste keer dat we in Jokkmokk waren hebben we dit kerkje bekeken en we vonden het leuk om het nu weer eens terug te zien.
Bij Kitajaur doen we 2 geocaches die we op de heenweg hebben laten liggen. Het is inmiddels al 17 graden geworden, heerlijk weer. Bij een volgende cache gaan we na het loggen van de cache bosbessen plukken. Als we aan het plukken zijn komt er een Duitse camper aanrijden, geocachers blijkt, ze baalden al dat wij er aan het plukken waren omdat ze de cache wilden doen. Een praatje gemaakt en dan gaan we weer op pad.
Bij de brug over de Piteälven gaan we brood eten. Onderweg voorbij Arvidsjaur slaan we een zijweg in naar Mänstrask om nog wat bosbessen te plukken voor Femma’s verjaardag. We hebben een cadeautje geïmproviseerd met kaas, Zweedse yogurt en de zelfgeplukte bosbessen.
We rijden door naar camping Kolgarden bij Vilhelmina en ontmoeten daar Aloys en Femma weer voor Femma’s verjaardag en we worden uitgenodigd om in het nieuwe restaurant op de camping te gaan eten. Na een heerlijke maaltijd, in de zon op de veranda van het restaurant, zitten we daarna nog even bij de tent/camper bij elkaar. Camping Kolgarden (140 SEK).

Dinsdag 7 augustus

Na gezellig samen ontbeten te hebben vertrekken wij tegen half 10 richting Vilhelmina voor de boodschappen e.d. We bezoeken de informatie die gevestigd is in het gebouw waar vroeger het gevestigd was. De rechtszaal is nog bewaard gebleven en die bekijken we. Tegen de middag vertrekken we naar de wildermansroute, een erg mooie route die we al vaker gereden hebben, maar nog steeds erg mooi vinden.
Bij Litsjöforsen, voor Bängnäs onze verse broodjes met heerlijke aardbeien gegeten en bij de waterval Trappstegsforsen kijken we ook weer even, het blijft toch een mooi gezicht al dat water. We rijden verder en kijken rond op Stekenjokk rond, een erg mooie omgeving, en als het begint te regenen rijden we verder.
We krijgen een berichtje van Marloes en skypen even met haar. We vinden ’s avonds een mooi plekje aan het meer, bij een cache, waar we 2 jaar geleden de eersten waren die hem vonden. We staan bij de Bågedeforsen op N 64 20.603 E 014 48.395 zo, 40 km voorbij Gädedde. We zetten de tent op, maken eten en maken een klein kampvuurtje tegen de muggen.

Woensdag 8 augustus

Op onze trouwdag 32 jaar geleden was het warmer weer, vanmorgen was het slechts 10 graden. Om half acht vertrekken we van ons plekje aan het meer, we rijden de stuwdam over naar de waterval Hällingsåfallet en de canyon van de Hällingsåfallet en maken er een wandeling bij de kloof. De waterval heeft een verval van 42 m, het blijft altijd een bijzonder gezicht als zo’n riviertje zich ineens met donderend geweld naar beneden stort en hierdoor een mooie kloof gevormd heeft. We rijden terug naar weg 342 en rijden verder richting Strömsund. Het is nog steeds 10-11 graden en regenachtig. We gaan brood eten bij een schuilhut op een natuurcamping.
In Stromsund halen we een paar boodschappen en rijden verder naar het zuiden hopende dat het daar droog zal zijn. Voorbij Strömsund word het inderdaad droger en lichter. Bij Hackås nog een grappige (multi)cache gedaan bij een mooi kerkje. We rijden verder naar de weg over de Flatruet (Ljungdalen-Funäsdalen). We overnachten weer op ons favoriete plekje N 62 42.962 E 013 55.072 tussen Fotingen en Börtnan. en resort behoort. Nog even gekeken waar we morgen bij het station de auto kunnen parkeren en dan terug naar de tent.