Zweden / Finland/ Noorwegen 2012 (Barentszee)

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

Aan de ontbrekende foto's wordt nog gewerkt.

Donderdag 9 augustus

Het was een koude nacht, maar met een oude slaapzak als extra deken was het lekker warm in de tent. Vanmorgen konden we weer lekker in de zon ontbijten ook al was het nog geen 10 graden. Om half negen vertrokken na nog een poosje vogels te hebben gekeken.
Bij Börtnan slaan we af naar Galabodarna en bij Galafjälljard gaan we een multi-geocache te doen. Het is een erg mooie wandeling door een prachtige omgeving, deels langs de rivier Galån. We zijn helemaal verbaasd als we in een vijver kikkervisjes zien, nu nog.
We eten ons brood aan het meer voor Torsborg en zitten er een poosje lekker in de zon te lezen. Onder Storsjö hebben we het minimuseum Lilla Skogsmuseet bekeken. Wat verder bekijken we alles een poosje vanuit een vogelobervatiehut. In Ljungdalen doen we inkopen voor het avondeten en dan besluiten we om hier op de camping 1 km buiten Ljungdalen te gaan staan en dan morgen de Flatruet over. Het wordt anders lastig om verderop nog een camping te vinden weten we uit ervaring en we willen vanavond weer een douche. Na het eten maken we nog een wandeling naar cache op mooi uitzichtpunt. Camping Ljungdalen N 65 51.027 E 012 48.707

Vrijdag 10 augustus

Vanmorgen bij 6 graden ontbeten in de zon en met een vest aan was het best aangenaam en voelde het veel warmer. Om 7.45 uur vertrokken van deze rustige camping, de andere gasten van tent en camper waren nog in diepe rust.
We doen nog een paar geocaches in de omgeving, die ons weer op mooie plekjes brengen. We rijden verder en slaan bij Mittesdalen af naar Messlingen om de wandeling naar Evagraven en Hällmålningarna te doen. De afgelopen jaren was het steeds te slecht weer en nu met die mooie weer willen de wandeling verder maken. In 2008 hebben we hier al een (geocache)wandeling gedaan en nu willen we de andere twee doen. Het is hier werkelijk prachtig, we lopen zo’n 8 km door dit schitterende landschap met mooie uitzicht op de omringende bergtoppen, waar hier en daar nog sneeuw op de flanken ligt.
Tegen drie uur zijn we terug bij de auto en rijden we naar Funäsdalen om boodschappen te doen en te tanken en daarna verder via Tännäs weg 311 richting Särna. Onderweg slaan we af om de binnenweg naar Idre te nemen, om daar dan voorbij Forkos op een ‘lagerplats’ te overnachten. Het is niet meer dan een soort ‘natuurcamping’, met een droogtoilet en slechts een paar plekken waar je kunt staan voor SEK 60. We zetten onze ‘Amerikaan’ maar weer op want die heeft niet zoveel haringen nodigen als de Koningsstern en die haringen zijn hier moeilijk in de grond te krijgen. N 61 55.873 E 012 39.482. We maken een kampvuurtje en zitten nog een tijdje te lezen en het weblog bij te werken. Morgen willen we hier in de omgeving nog wat wandelen en geocaches doen.

Zaterdag 11 augustus

Iets voor achten vertrekken we en gaan eerst naar een cache die we al twee keer eerder bezocht hebben, maar steeds niet konden vinden. Dit jaar hebben we meer geluk en voldaan rijden we verder. In Idre doen we even boodschappen en gaan dan naar Idrafjäll voor een cache, maar dit blijkt een groot vakantiedorp te zijn voor de wintersport. Geen plaats voor ons, vreselijk. We vinden één cache en de rest laten we zitten, wij willen hier weg.
We rijden richting Nipfjället en doen onderweg een cache bij een mooi meertje en eten daar ook. Daarna rijden we het weggetje langs het Burosjön, doen er een paar caches waarvan er een op een eilandje ligt en Herman het koude water trotseert om de cache te pakken. Gelukkig is het lekker weer en is hij snel weer opgedroogd. Zo doen we nog wat caches en daarna bekijken we waar we willen overnachten. We besluiten terug te rijden naar de weg ten noorden van Idre en daar weer op een Lägerplats te gaan staan net als gisteren.
We hebben vanmorgen een mooiere plek gezien met een groot open grasveld tussen de bossen aan het water en daar gaan we kijken voor een plek.
Op zo’n Lägerplats mag je 24 uur staan tegen betaling van 60 SEK. Dat geld moet je in een envelop doen waar je je naam en kenteken op hebt gezet en die doe je in de daarvoor bestemde brievenbus. Op zo’n plek is een droogtoilet aanwezig en een schuilhut met hout voor een kampvuur, water haal je uit de rivier of daar zorg je zelf voor. We kopen in het dorp nog even een fles water erbij en zetten de tent op Foskrosbrä op N 61 54.112 E 012 40.823. Een prachtige plek aan de rivier de Stordån, heerlijk. We zitten lekker in de zon te lezen en te genieten van de zon en de rust. We hadden vandaag en max. temperatuur van 19.5 graad.

Zondag 12 augustus

We zijn wel vroeg op maar zitten nog heerlijk in de zon te lezen en vertrekken daardoor pas om negen uur met wel met een inmiddels droge tent en het boek uitgelezen. We doen nog wat caches in deze mooie omgeving en rijden dan via weg 311 richting Särna. Bij Fjätfallet slaan we af om bij de watervallen een cache te zoeken en daar te eten en even lekker in de zon te zitten met prachtig uitzicht. Daarna rijden we door naar Idre om boodschappen te doen en gaan onderweg aan het meer aan weg 70 in de zon zitten en zwemmen in het meer.
Dan rijden we door naar een natuurcamping met keurig droogtoilet( 40 SEK voor een tent) aan de weg naar Njuppetfjäll (N 61 39.065 E 012 45.850), waar we Aloys en Femma weer ontmoeten. We eten samen en brengen de avond verder samen door.

Maandag 13 augustus

Om half acht rijden we richting het bezoekerscentrum van Fulufjället National Park. We maken er de wandeling naar de waterval en nog een stuk verder omhoog, totdat het geen gewoon pad meer is maar het echt klauteren wordt, dan stoppen we er mee. Bovendien is er hardnekkige laaghangende bewolking en zouden we dus toch geen uitzicht hebben op het plateau. We lopen het pad terug en gaan via de waterval naar de parkeerplaats, toch nog een 5,5 km.
Rond de middag vertrekken we naar Särna om brood en water te kopen. Net voor Särna nemen we een kijkje bij een loopgraven en een tankwall die daar nog bewaard zijn gebleven uit de 2e wereldoorlog. We doen er een paar caches en rijden vervolgens verder naar het zuiden via weg 331 en 71. Bij Salen bekijken we een oude boerderij, maar verder is het een saaie weg. We hadden beter weg 70 kunnen nemen maar goed dat weten we dan voor een volgende keer.
We komen uiteindelijk bij Malung, maar willen daar niet op de camping dus slaan we af richting Mora en gaan onderweg bij Johannisholms tussen Malung en Mora op Camping Johannisholms op N 60 49.597 E 014 07.687 (140 SEK excl. douche). Een keurige en schone camping aan het meer, maar wel (te) dicht bij de doorgaande weg.

Dinsdag 14 augustus

We zijn er weer op tijd uit, het is zacht weer, maar als we opstaan is er zeer dikke mist. Na het douchen en ontbijten probeert de zon er langzaam door te komen. Het wordt vast een mooie dag. We proberen nog een tijdje om internet via de laptop weer aan de praat te krijgen, maar vooralsnog lukt dat niet. We pakken uiteindelijk de boel weer in en vertrekken richting Hällefors.
We rijden eerst door naar Mora om boodschappen te doen en rijden van via het (schier)eiland Sölleron via kleine binnenweggetjes verder naar Hällefors. Onderweg kijken we bij een leuk stenen bruggetje voor een cache maar die vinden we niet. We eten ons brood op een super stil plekje aan een meer en zitten er een poosje te genieten. Bij de oude dam bij Lindesnäs hebben we de cache gevonden en rondgekeken. We hebben ons er ook de wilde frambozen goed laten smaken, mooi plekje.
We vervolgen onze weg naar Hällefors onderweg hier en daar kijkend en/of cachend. We vinden een mooie rustige plek op Sörälgens Camping bij Hällefors N59° 47.461 E14° 34.213. Tent opzetten, eten en lekker rustig over het water uitkijken bij nog 20 graden.

Woensdag 15 augustus

Vanmorgen hadden we een klein beetje pech, de auto wilde nét niet starten. De accu was net iets te leeg. De campingeigenaar kwam even met zijn auto erbij en met onze startkabels startte de motor direct weer. Vanavond voor de zekerheid dus maar de stekker van de koelbox er uithalen. We zijn daardoor pas om half negen op pad.
Als eerste rijden we naar het Knuthöjdsmossen natuurreservaat hier vlakbij Hällefors, waar we een prachtige wandeling maken en twee geocaches vinden. We zien er meerdere roodkeelduikers en heel veel zonnedauw, een prachtig stuk natuur! We eten onderweg op een rustig plekje ons brood, doen in Filipstad een boodschap en rijden door naar Glaskogens National Park bij Arvika. Een prachtige omgeving met al die meren we zouden hier eigenlijk een keer wat langer moeten blijven. De eerste keer dat we hier waren was het vreselijk druk en nu hebben we eigenlijk geen tijd meer. We zetten de tent op op camping Glaskogens op N59 30.445 E 012 22.273 (SEK 135 excl. douche).

Donderdag 16 augustus

Om 8 uur vertrekken we weer. We rijden via kleine weggetjes naar het zuiden en vinden onderweg een plekje om nog even lekker aan het meer te zitten in de zon en te zwemmen. Daarna verder richting Bengtsfors.
Onderweg aan het meer Järnsjön eten we brood. We rijden verder naar Högsbyn en doen onderweg een paar geocaches. We zetten de tent op op natuurcamping Högsbyn Fritidscenter in Dals Länged (N 58 53.903 E 012 22.424). Een tentplek voor 150 SEK (€ 20,-), douche 5 SEK voor 3 minuten. Een mooie rustige plek met uitzicht op het meer en alles keurig schoon met keuken en wasmachine. Na het eten, als de zon weg is, doen we nog wat caches in de buurt.

Vrijdag 17 augustus

Na een nacht met veel regen is het vanmorgen als we opstaan bijna droog. Als we na het douchen gaan eten is het droog en begint de lucht alweer te breken. Om 8 uur vertrekken we richting Helsingborg Onderweg doen we nog wat geocaches, waarvan eentje hoog in de boom blijkt te hangen. Dat was een uitdaging, maar zorgde ook voor problemen, we hebben tentstokken en wandelstok aan elkaar gemaakt en zo kregen we hem eruit. Maar toen moest hij nog weer teruggehangen worden! Al met al een hele klus waarbij op een gegeven moment de wandelstok met een deel van de tentstok hoog in de boom bleef hangen. De cache hadden we best snel te pakken, maar om hem terug te plaatsen heeft ons wel een half uur gekost. De cache hangt weer in de boom en alle stokken hebben we weer mee, nu weer op weg naar het zuiden.
In Mellerud doen we nog een boodschap. Een paar km voor de parkeerplaats bij Ljungskile staat er een auto langs de weg en een persoon maant ons tot stoppen, we vinden het raar en rijden door. Ook de Zweden acher ons rijden allemaal door. Als we de parkeerplaats Ljungkile oprijden om te gaan eten, rijdt nog geen 5 minuten later diezelfde blauwe (Engelse) auto met dezelfde mannen de parkeerplaats op en gaan rustig aan een picknicktafel zitten. Er was dus blijkbaar niets aan de hand, maar terwijl wij daar zitten te eten met de auto in zicht doen we hem toch maar op slot. We vertrouwen het niet helemaal. Als we even later gaan tanken zijn de heren alweer verdwenen. We rijden de snelweg naar Göteborg weer op en een paar km verder staat dezelfde Engelse auto met dezelfde donkere man langs de weg te zwaaien. Dus toch criminelen! Jammer dat we de camera niet klaar hadden liggen om ze op de foto te zetten.
We rijden verder naar Helsingborg om daar de boot te nemen naar Helsingør (Denemarken). Om 16.05 komen we aanrijden, ticket kopen en om 16.15 vertrekt de boot mét ons, 20 minuten later meren we aan in Helsingør. We vervolgen onze weg richting Rødby om daar morgenochtend te boot naar Puttgarden in Duitsland te nemen. Om 18 uur komen we aan op Maribo Sø camping (177 SEK) N 54 46.186 E 011 29.626. Een schone, nette familiecamping, niet echt onze camping maar goed genoeg voor de doorreis. Er blijkt hier net een treffen te zijn van de MKP-club, een caravanclub wel wat lijkend op de Eriba. We zetten de tent op en gaan eten, na het eten wandelen we nog even en vinden nog een cache. Daarna zitten we nog even bij de tent te lezen.

Zaterdag 18 augustus

Om half acht vertrokken van de camping en eerst nog een cache gezocht, maar niet gevonden. Dan op weg naar de boot. We hebben het goed uitgekiend, we komen om 8.40 uur aan en om 8.45 uur vertrekt de boot. Als we drie kwartier later de boot afrijden, gaan we eerst naar een natuurgebied om een cache te doen, zo zijn we meteen uit de stoet die van de boot afkomt. Een leuke wandeling langs een natuurgebied aan de kust. Daarna gaan we echt op huis aan en met wat klein fileleed onderweg rijden we tegen half vijf Nederland binnen.