Baltische Staten en Zweden 2010

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

Globale route week 3

Week 3

Vrijdag 30 juli

De nieuwe auto inpakken op de parkeerplaats van het Scandic hotel in Talby  Vanmorgen lekker uitgebreid ontbeten in het hotel. Het is droog en de zon schijnt, dus als we bij de auto komen gaan we eerst maar eens opruimen en de boel ordenen. Net als we daar mee bezig zijn belt de ANWB. De drop-off kosten van 2000 euro naar Nederland vinden ze te duur. Mevrouw (v.d. ANWB) stelt voor dat de met deze auto in Zweden blijven rijden en dan aan het eind van onze vakantie terugvliegen. Dat kan dus niet, want wij kamperen en hebben tafel, stoeltjes, koelbox, gasfles, e.d. bij ons wat niet allemaal mee kan en mee mag in het vliegtuig. Dan blijkt er een vervangende auto uit Nederland te moeten komen. We moeten een adres opgeven waar die auto zaterdagavond afgeleverd kan worden. We zoeken een camping uit, een stuk noordelijker, bij Hällefors en geven dat door.
We vragen of diegene dan deze auto weer meeneemt. "Nee, die moet u zelf weer inleveren in Stockholm". Ggrr. Dan moeten we dus iets anders uitzoeken in de buurt van Stockholm. Het heeft geen zin om dan nu noordwaarts te rijden, als we hier morgenavond weer terug moeten zijn. We zoeken Camping Rösjöbaden uit en geven dat adres door aan de ANWB. Jammer van deze dagen, maar ja, rechtstreeks naar huis willen we ook nog niet.
We gaan terug naar Avis om te vertellen dat we hem niet meenemen naar Nederland en dat er een kras op de auto zit. We hebben er gisteren in de stromende regen ook niet zo gauw aan gedacht om de auto te controleren op beschadigingen, anders hadden we er ter plekke foto’s van gemaakt i.p.v. vanmorgen. Hij zegt dat het waarschijnlijk al wel in de computer staat. Onderweg naar Avis hebben we nog een cache gedaan die tegenover het hotel bleek te liggen.
Vervolgens gaan we naar de camping en checken in voor 2 nachten, we zijn vroeg dus we kunnen nog een plekje uitzoeken. Deze camping, Rösjöbadens camping, 15 km ten noorden van Stockholm is groot en ook redelijk vol, met name met mensen die Stockholm bezoeken, dat hebben wij al eens gedaan. We zetten de tent op en willen brood eten, maar dat is een restje van het brood dat we de één na laatste dag in Estland gekocht hebben. Bij de receptie van de camping verkoopt men broodjes, melk, e.d. verkopen. Dat komt nu goed uit. Na het eten zoeken we wat caches uit op de computer en gaan op pad.
Vanaf de camping maken we een mooie wandeling van zo’n 9 km rondom het meer en doen onderweg 6 caches. We zien onderweg ook 2 reeën, een ringslang, een eekhoorn en tientallen gróte bonte spechten. Eenmaal terug bij de tent hebben we nog even gezeten en zijn daarna in de auto gestapt om boodschappen te doen. ’s avonds lekker bij de tent gezeten met een kop koffie en een mooi boek. De koffie is Liepaja, een soort oploskoffie uit Estland, een goed te drinken alternatief voor als we geen zin hebben om gewone filterkoffie te zetten. ’s Avonds krijgen we een telefoontje van de chauffeur van de ANWB, Nordin, met de vraag of het goed is dat hij de auto ’s morgens brengt i.p.v. ’s avonds. Prima, vinden wij, hoeven we niet de hele dag er rekening te houden dat we op tijd terug moeten zijn en de auto nog in moeten leveren. Hij denk om 8 uur bij ons te zijn.

Camping Rösjöbaden  Camping Rösjöbaden
                                                                                                                              Camping Rösjöbaden                            Camping Rösjöbaden

Zaterdag 31 juli

Als we om 7 uur aan het ontbijt zitten krijgen we een sms van Nordin dat het door drukte op de wegen later wordt, ongeveer 10 uur. Jammer, maar niets aan te doen. We zitten wat te lezen tot we om half 11 een telefoontje krijgen van Nordin dat hij op de parkeerplaats voor de camping aangekomen is, "we komen eraan". We rijden snel met de auto naar de parkeerplaats en daar staat een zwarte Volvo met twee jongemannen erbij, het blijken Nordin en zijn broer te zijn. Zij blijken dit te doen als bijbaantje en zijn de avond ervoor vertrokken uit Nederland, rijden om beurten en vliegen zondagavond weer terug naar Nederland, maandag weer gewoon aan het werk. Zij hebben zo een goedkoop weekendje Stockholm. Doordat zij de auto vroeger konden afleveren hebben zij nu meer tijd om Stockholm te bekijken. In Zweden waren ze nog niet geweest, meestal is het Frankrijk of Italië waar ze heen moeten voor het bedrijf Logick, die dit vervoer regelt. We bekijken de auto of er schade aan is, maar vinden alleen iets aan de buitenspiegel, wordt genoteerd. De papieren worden verder in orde gemaakt en Nordin vertelt nog even waar het knopje voor de benzinedop zit, want daar hadden ze zelf nogal naar moeten zoeken. Net als de Opel is ook dit een vrij nieuwe auto ongeveer een half jaar oud en heeft ook nog maar 4000 km op de teller staan. Ze blijken met het openbaar vervoer terug te moeten en Herman brengt ze snel naar de bushalte. Als we er later langs rijden zitten ze er al niet meer, ze hebben de bus blijkbaar net gehaald, gelukkig want hij gaat maar 1 keer per uur. We zetten de auto’s naast elkaar en pakken alles weer over, gelukkig kunnen we het nu doen terwijl het droog is en we niet in plassen water staan. Deze Volvo is toch iets kleiner dan de Opel Astra beamen ook de beide jongemannen, dit in tegenstelling tot de mevrouw van de ANWB die volhield dat de Volvo groter zou zijn. Zij heeft er duidelijk geen idee van, net zoals ze kampeerders met hun hebben en houwen met het vliegtuig terug wil laten gaan. Dan hadden we wel het een en ander achter moeten laten, zo mogen gasflessen al helemaal niet mee in het vliegtuig. Als we met passen en meten de boel over gepakt hebben in de Volvo gaan we op weg naar de garage om de Opel huurauto weg te brengen. Herman in de Opel en Eugeni in de Volvo achter elkaar aan want we hebben maar één Tomtom. Onderweg tanken we de Opel nog even af en als Eugeni gaat betalen kijkt de mevrouw wat vreemd op als ze geen Zweeds spreekt terwijl de auto wel een Zweeds kenteken heeft, de Volvo staat op dat moment uit het zicht op de parkeerplaats. Dan door naar Svenka Bil om daar bij het Avis kantoor de auto achter te laten.

Het overpakken van de bagage   Klaar om de Zweedse Opel weer in te leveren
                                                                    Alles uit de Opel...                                            ...en weer in de Volvo

Dan gaan we op weg naar Skokloster. Dat hadden we gisteravond al uitgezocht, voor vandaag, om te doen. Vlabij Skokloster stoppen we om een boterham te eten en terwijl we buiten staan, zien we dat er op het dak krassen zitten. Snel Nordin gebeld om dit alsnog door te geven, geen probleem. Bij Skokloster is een kasteel/museum wat we jaren geleden al met Marloes en Mark hebben bezocht nu blijken er hier in de omgeving 5 caches te liggen. Het wordt een mooi boswandeling van bijna 9 km waarbij we onderweg 4 caches doen. Daarna rijden we door naar het kasteel en de cache die daar ligt ook nog. Het is hier toch wel wat veranderd in de loop der jaren. Inmiddels is het vijf uur en gaan we richting camping, onderweg halen we nog brood, melk e.d. De Volvo bevalt beter dan de, waarschijnlijk duurdere, Opel Insignia kombi 2.8 TD, maar onze Opel Astra is toch het meest praktisch voor onze kampeervakantie. De Astra heeft de meeste ruimte achterin, handige zijvakken in de deuren en een extra vak onder het dashboard. De Volvo heeft ook en sigarettenaansteker achterin wat nu weer gemakkelijk is voor de aansluiting van de koelbox. In onze eigen auto had Herman hiervoor achterin een aansluiting gemaakt met accubeschermer.

Skokloster    Skokloster Mooi laantje bij Skokloster  Terug op de camping nu met de Volvo
   Skokloster                                               Skokloster                                             Skokloster                                             Camping Rösjöbaden

Zondag 1 augustus

Om 8 uur is de receptie open en betalen we de camping, ongeveer 20 euro excl. douche per nacht. Het is een goede camping voor als men Stockholm wil bezoeken. Sanitair is schoon, er is een keuken, het is gelegen aan een meer met strandje, er zijn wandelmogelijkheden, de bus stopt vlakbij en bij de receptie verkoopt men verse broodjes, melk, fris. In tegenstelling tot andere campings is hier het veld voor de tenten het mooist. Redelijke plekken tegen de bosrand. De caravans en campers staan meer op een rijtje op grind/gras. Voor een beetje een noodgedwongen keuze was deze camping niet slecht. We vertrekken richting Söderhamn om een cache te doen. Onderweg doen we boodschappen, bezoeken een paar supermarkten op zoek naar de rookspiralen die we altijd gebruiken tegen de muggen. We zijn er helemaal door en kopen gelijk maar 2 dozen. Voorbij Söderhamn vinden we een cache bij grafheuvels. Dan rijden we verder via Ljusdal naar Ytterhogdal aan weg 45 t.n.v. Sveg. Onderweg doen we nog een paar caches, één bij een mooie oude watermolen, één bij een spoorbrug voor voetgangers in Ljusdal en eentje bij een meertje niet ver van Ytterhogdal. Onderweg zagen we al dat aangegeven werd dat de weg over de Flatruet gesloten is, jammer. We vonden dat een mooie route en we hebben daar destijds een erg mooie wandeling gemaakt. Voor Ytterhogdal staan we op camping Lyckan voor 8,80 euro. Het toilet is eenvoudig maar schoon, de keuken is minder maar er is warm water, het is in een oud houten gebouwtje. De douches zijn in de kelder van het woonhuis, de één stinkt en heeft geen licht de ander ziet er niet veel beter uit, heeft wel licht, maar een vreemd deurtje waarvan aan deze kant geen klink of slot zit. De douche werkt met een automaat waar 5 SEK (€0,55) in moet. De douche slaan we dit keer maar over. De camping wordt bevolkt door 2 caravans en 2 tenten, de andere tent zijn ook Nederlanders met een grotere De Waard (Albratros jr.) en één van de huisjes is bezet door Polen. We zitten ’s avonds lekker bij de tent te lezen. Het was een mooie dag met zon en 22 graden en we rijden weer door het mooie Zweedse land.

Watermolen Lörängs Stenkistorna vid lusjan      Klik hier voor een grote foto    Camping Lyckan
   Watermolen Lörängs                             Stenkistorna vid lusjan                                                                                       Camping Lyckan

Maandag 2 augustus

Om 7.45 uur vertrekken we weer van de camping. De omgeving is hier mooi, bossen, meren en riviertjes en het is heuvelachtiger geworden. We rijden verder richting Östersund, maar stoppen bij Asanforsen bij Asarna. Een oude brug in 1852 opgebouwd met granietstenen. Het is een bekend plekje voor ons, we vinden hier nu een cache, dat hebben we de vorige keer niet geweten dat die hier lag. We rijden door naar Asarna en vinden daar nog een cache, we rijden dan naar het mooie oude houten kerkje van Asarna, van waar we ook een mooi uitzicht hebben op het meer Stjorsjon. We rijden door tot vlak voor Hansa waar we een cache vinden bij een mooie stroomversnelling. Vlakbij cache 'The neck' was een picknickplaats bij een meertje, waar we lekker hebben zitten eten. We hebben nog even overwogen om te gaan zwemmen, maar hebben er toch maar van afgezien. We vervolgen onze weg en bezoeken de kerk van Näs om hier ook de cache Näs Kyrka te vinden. Onderweg er naar toe zien we twee kraanvogels langs de weg.

Asanforsen bij Asarna Stroomversnelling Hansa    Picknickplaats bij meer       Kraanvogels           Asanforsen bij Asarna                    Stroomversnelling Hansa                   Picknickplaats bij meer                      Kraanvogels

We rijden een stukje verder en willen daar het Geocenter bezoeken waar ook een cache ligt. De cache vinden we, maar het museum blijkt gesloten op maandag, jammer. We vervolgen onze weg en komen dan eindelijk in Östersund, we doen boodschappen kijken wat rond en gaan bekijken waar we hier op een camping zullen gaan staan, Eenmaal verder naar het noorden komt er niet veel meer, weten we, en dan moeten we doorrijden naar de camping in Stromsund waar we niet zo weg van waren destijds. De camping in Östersund zelf willen we niet, dus het wordt de camping in Lit, 21 km naar het noorden, Morgen willen we verder rijden naar Vilhelmina, daar hebben we eerder op een leuk klein campinkje gestaan en daar treffen we misschien Aloys en Femma nog, die iets ten noorden van ons rondtrekken. We staan vanavond dus op camping Lit, een ruime camping aan het water, met keurig sanitair, keuken, wasvoorzieningen en gratis wifi over de hele camping voor 125 SEK, wat omgerekend ongeveer € 13,85 is. Vandaag was het gemiddeld 18 graden en op een klein buitje na droog.

Uitzicht over meer vanaf camping   Camping Lit
                                                                    Meer bij camping Lit                                  Camping Lit

Dinsdag 3 augustus

Cache in de boom  We hebben vanmorgen weer lekker kunnen douchen en als we daarna terugkomen bij de tent begint het lichtjes te regenen. Gelukkig is het maar een klein en kort buitje. In de tijd dat wij eten droog te tent al weer een beetje. We vertrekken en lopen een paar km verder de cache 'Bla Berget', een fotorolletje die aan een boom hangt boven de afgrond / rivier. Als we verder rijden blijkt zo’n 10-15 km t.n.v. Lit toch nog een camping te zijn in Österasen. We rijden verder tot de afslag Fyras/Solberg en gaan daar naar de cache 'Big rock in Solberg'. Het blijkt dat er (nog) geen pad naar toe is en we moeten ons zelf een weg banen door bos en veld. Een leuke cache, die ons brengt bij een 5 meter hoge rots waar vanaf je een prachtig uitzicht zou moeten hebben. We doen maar geen poging om de rots te beklimmen, maar vinden wel deze nieuwe cache als tweede. We rijden verder naar het noorden en slaan bij Näsviken/Strömsund af naar het westen om bij Öjarn aan het Öjarssjon drie caches te doen. Het zijn drie nieuwe caches waar we bij alledrie de eersten zijn om het te vinden. Drie keer FTF in Zweden, leuk. Het waren alle drie mooie plekjes, maar de laatste, de bonus, bracht ons naar een klein meertje, prachtig.

Op weg naar de cache  Big rock    Cache Big rock   Öjarssjon    Brandbluspomp   Brandalarmhoorn
   Op weg naar cache Big rock                    Big rock                     Öjarssjon                                                      Pomp                           Hoorn

Als we de cache gelogd hebben belt Mark. We zitten op een prachtig plekje om even kort bij te praten. We besluiten hier brood te gaan eten als er een auto komt aanrijden. Het blijkt de eigenaresse van het meertje te zijn en ze zag een auto staan toen ze langs reed en kwam controleren of we niet aan het vissen waren. Er staat een bord ‘verboden te vissen, privé’. Zij heeft met haar man hier iets verderop een eigen bedrijfje waar ze kano’s verhuren, één blokhut verhuren en visvergunningen verkopen. Bij het meertje hebben ze een grillplaats gemaakt en er staat een droogtoilet. Wij mogen rustig ons brood hier eten en ook de grillplaats gebruiken, ze verontschuldigt zich dat ze ons stoorde en gaat zwaaiend weer weg. Wij eten hier rustig ons brood aan de waterkant en gaan daarna op weg naar Strömsund.

Grilplaats aan meer   Grilplaats aan meer

Grilplaats aan meer                                           Grilplaats aan meer

Onderweg genieten we van prachtige vergezichten. In Strömsund doen we boodschappen en gooien de tank weer vol alvorens door te rijden richting Hoting. De parkeerplaats voor de brug bij Hoting, waar we wel eens overnacht hebben met de camper, bestaat niet meer. In Hoting nemen we de afslag binnendoor naar de Wildernisroute. We rijden via Nor?ker binnendoor naar Gäddede. Voor Gäddede willen we nog een cache doen, 'Bågede' een nieuwe cache bij de Bågedeforsen. Weer een FTF, we zijn weer de eersten die hem vinden. Een mooi plekje weer waar we anders aan voorbijgereden zouden zijn. Dan door naar Gäddede. Nog even getwijfeld of we op de camping daar zouden gaan staan omdat het al wat aan de late kant is, of om toch door te riijden naar het campinkje waar we eerder hebben gestaan. In Gäddede begint het te regenen dus we gokken het erop en rijden door naar ‘onze’ camping; fiskecamp Jormvattnets dicht bij de Noorse grens. We hebben geluk, daar is het nog droog en we zetten de tent op pal aan het meer. Het is in ieder geval droog gebleven totdat ik dit log om half 10 en we hebben zelfs nog even lekker in de zon gezeten. We betalen hier 75 SEK (€ 8,25) incl. gebruik van alles, ook sauna en wifi. Morgen gaan we verder over de Stekkenjokk en gaan we naar camping Kolgarden in Vilhelmina waar we Aloys en Femma treffen.

Bågedeforsen    Uitzicht vanaf Fiskecamp Jormvattnets        Camping Fiskecamp Jormvattnets
         Bågedeforsen                                                      Uitzicht vanaf...                                                  Camping Fiskecamp Jormvattnets

Woensdag 4 augustus

We worden wakker met de zon op de tent, heerlijk. We hadden verwacht vanmorgen met regen wakker te zullen worden, dus dat valt weer alles mee. We ontbijten in alle rust en genieten van dit mooi rustige plekje aan het water. Tegen half negen vertrekken we dan toch en gaan we naar Jormliklumpen. Een top hier niet ver vandaan. Het dichtst bijzijnde pad blijkt gesloten voor verkeer en is meer een pad voor boswerkers. We rijden tot aan het eind van de weg en parkeren de auto, hier begint volgens het bordje het wandelpad naar Jormlikluppen. Als we de rugzak pakken komt er een vrouw het huis uit dat hier staat. De spreekt nog redelijk Nederlands, haar moeder was Nederlandse en de vrouw zelf heeft tot 1953 in Middelburg gewoond. In de schuur naast het huis bewaart ze nog gebruiksvoorwerpen uit Nederland die we beslist om moeten komen bekijken, oude wasborden, schaatsen, kleden en ook poppen, e.d. We nemen even later afscheid en wandelen de berg op. Het bordje geeft 3,5 km aan, maar na een kleine kilometer geven we het op. Het pad is steil en erg modderig, Eugeni zat al met een voet tot de enkel vast in de modder. We hadden al wel een mooi uitzicht op het meer. We rijden terug naar het punt waar we het eerst langs kwamen en proberen het daar nog een keer. Na 1,55 km bergopwaarts geven we het ook hier op. Het is nog erg ver en Eugeni haar knieën protesteren heftig en we moeten ook nog terug. We hadden wel weer mooi uitzicht op het meer en ook zagen we onderweg bruine kikkers.

Modderpad   Uitzicht op Jormvattnet  Bruine kikker
         Modderpad                                                           Uitzicht op Jormvattnet                                    Bruine kikker

Op weg naar Stekkenjokk zien we nog sneeuw op de toppen liggen. Bij Klimpfjäll gaan we eten en rond wandelen. Wandelden we eerder zwetend de berg op met 20 graden, hier is het maar 15 graden en met de wind over het water een stuk frisser. Wel weer érg mooi! In dit gebied waan je je in Noorwegen in plaats van in Zweden. We gaan verder en kijken onderweg nog bij een meertje. Later in vilhelmina nog snel een boodschap gedaan en dan naar camping Kolgarden in Vilhelmina. Aloys en Femma zijn er nog niet, zij komen een half uurtje later aan. We maken samen eten in de lappguta (samenhut) op het houtvuur en eten er. Daarna koken we er water voor de koffie. We betalen hier 150 SEK (16,50)

Stekkenjokk   Eten in de lappguta    Camping Kolgarden
         Stekkenjokk                                                         Eten in de lappguta                                            Camping Kolgarden

Donderdag 5 augustus

Ochtendzon Vanmorgen samen met Aloys en Femma ontbeten in een lekker zonnetje. Het wordt weer een mooie dag. We vertrekken om 9.15 uur van de camping en gaan eerst hier in Vilhelmina nog een paar caches doen. Eerst naar het stationnetje, die cache konden we 2 jaar geleden niet vinden. Nu vindt Eugeni hem direct. Dan verder naar 'The abandoned slaughterhouse’, ook deze cache vinden we snel. We rijden een paar honderd meter verder naar Gubbselerforssen, die cache bij de stroomversnelling hebben 2 jaar geleden al gevonden, maar Aloys en Femma nog niet. Daarna rijden we door naar de kerk van Vilhelmina waar een wandeling begint naar een cache die wij al gedaan hebben. Hier nemen we afscheid van Aloys en Femma, zij gaan de wandeling doen en daarna wat meer naar het zuiden.

Gubbselerforssen
   Gubbselerforssen                                     en omgeving                                                  Max. 2 pers.

Wij rijden nog een stukje verder naar het noorden. Onderweg naar Storuman zien we langs de weg een auerhaan. Voor Storuman gaan we de natuur in op weg naar een cache. De cache blijkt op een eiland te liggen en het is ons wat te ver om over te zwemmen, dus genieten we van het prachtige uitzicht en wandelen wat later de kilometer terug naar de auto. Een eindje verder gaan we bij een strandje van Stensele sportklubb eten, een stil plekje en we denken erover om na het eten even te zwemmen. Terwijl we zitten de eten komt de een na de andere auto aanrijden. We zoeken wel een ander plekje, het wordt ons hier te druk.
We rijden door naar Storuman en doen daar de cache bij het uitzichtpunt, een echt mooi uitzicht. Dan verder naar Sorsele, waar we bij het Inlandsbanemuseet ook een cache vinden. Hier in Sorsele is ook een camping, maar we vinden het nog te vroeg. We rijden verder over weg 363 naar Nalovardo, daar vinden de cache ‘Moose on the Loose’ en rijden dan naar de caravanplaats Nalovardo om de gelijknamige cache te doen. De cache blijkt op de top te liggen en dat is vanaf dit punt nog 1,5 km omhoog. De weg is afgesloten en lopend vinden we het te ver. De caravanplaats Nalovardo is een wintersportcamping onderaan de skilift. Alles is hier nu gesloten en er staan slechts een paar verrlaten caravans. We gaan dan toch maar terug naar Sorsele en daar is nog ruimte genoeg op de camping (met zwembad). We betalen hier 95 SEK (€ 10,45), het is incl. wifi ook vanaf het tentenveld.

Sorsele camping
                                                                                                                                         Strandje bij Stensele                          Sorsele camping

Lees verder bij week 4

Eekhoorn   Grauwe Klauwier    Brilduikers Brilduikers

Boserebia   ? vlinder    Morgenrood    Parelmoervlinder

Eekhoorntjesbrood Kleinste Jager      Ruigpootbuizerd   Graspieper

Roodkeelduiker   Draadworm ?  Draadworm ?