Baltische Staten en Zweden 2010

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

Globale route week 4

Week 4

Vrijdag 6 augustus

We vertrekken om 8 uur van de camping op weg naar de top van Nalovardo natuurreservaat. Er ligt daar een cache waar we gisteren naar op weg waren, maar toen kwamen we niet verder dan de skilift bij de wintercamping. De dame op de camping vertelde ons dat er nog een weg was waarmee je verder/hoger kon komen. De wintercamping bleek ook van haar ouders te zijn net als camping Sorsele. We vinden het weggetje en rijden omhoog, parkeren de auto aan het eind van de weg waar de wandeling begint. Hier hebben we al een prachtig uitzicht en het wordt mooier naar mate we hoger komen. We lopen eerst naar de top van Nalovardo en gaan van daaruit door naar de andere top bij de skilift waar de cache ligt. Later in het jaar als de lift werkt is het een stuk makkelijker om bij de cache te komen, maar dit is mooier. We maken een prachtige wandeling en genieten van het uitzicht en de vogels. Je waant je een beetje alleen op de wereld.

Top van Nalovardo  De wandeling naar de cache   Mooi  uitzicht   De cache gevonden
   Top van Nalovardo                                De wandeling naar de cache                  Mooi uitzicht                                           De cache gevonden

Als we terugrijden stoppen we bij het meertje. Als we later weer verder rijden loopt er een auerhoen op de weg met jongen. Eenmaal terug in Sorsele gaan we tanken en boodschappen doen, daarna nemen we de binnenweg naar de E12. Onderweg vinden we een mooi plekje om onze verse broodjes op te eten. We rijden verder en stoppen onderweg een paar keer om ergens te kijken via Slussfors (hier doen we nog een cache bij een oude brug) naar het zuiden naar Stalon en verder over de Stekkenjokk naar Jormvattnet.
We staan deze nacht weer aan het meer op Fiskecamp Jormvattnet. Het was vandaag weer een mooie dag, alleen toen we over Stekkenjokk reden regende het, maar bij de camping was het droog en zaten we lekker in de zon voor de tent. ’s Avonds nog even op skype met Marloes en Wilco. Als we rond 22.00 uur de tent in gaan begint het net te regenen en dat heeft het een groot deel van de nacht gedaan.

Onderweg naar...   ...het meertje  Het meertje Fiskecamp Jormvattnet
   Onderweg naar...                                     ...het meertje                                                                                                             Fiskecamp Jormvattnet

Zaterdag 7 augustus

Als we wakker worden is het gelukkig weer droog en schijnt de zon alweer. Als we de rits van de tent opendoen hebben we een prachtig uitzicht over het meer voor ons, heerlijk. We vertrekken om 8.15 uur en rijden eerst de weg een stuk terug naar de Korallgrottan, we willen daar de wandeling van 4 km en de cache doen. Het is er werkelijk prachtig en zó stil, je hoort alleen de vogels. Je bent bijna geneigd om je adem in te houden om de stilte niet te verstoren. We komen bij de grot met de waterval en iets verder bij een hut, waar we even heerlijk mugvrij kunnen zitten. De cache hier kunnen loggen om 10.10 uur. We wandelen nog door naar Kalungh en gaan dan terug naar de auto. Die 8 km, het was wel waard! Morgen maar weer wat rustiger aan doen.

Onderweg naar Korallgrottan     Onderweg naar Korallgrottan   Onderweg naar Korallgrottan     Waterval bij Korallgrottan   Korallgrottan
   Onderweg naar...                                        ...Korallgrottan                                                                  Waterval bij               Korallgrottan

We rijden de weg verder richting Gäddede maar slaan voor Jormvattnet rechtsaf naar Jormlien voor de cache Dunderklumpen 3. Het blijkt dezelfde weg te zijn als waar we een paar dagen geleden waren voor een andere cache. We komen uit bij Fjällgarden van Sven en Erika Funker. We besluiten, na het vinden van de cache, hier een kop koffie te drinken. Ze hadden ons al in de gaten gehad en we krijgen koffie aangeboden met taart, ter gelegenheid van de verjaardag van Erika vandaag. Ze vertellen dat er een nieuwe cache ligt boven op de berg. Ja dat weten we, daar zijn we al naar op weg geweest, het blijkt dat het juiste pad naar die cache naast hun huis begint. Wij hebben het verkeerde pad gehad, blijkt nu, en ook een veel langere. We komen nog wel eens terug en doen dan die cache met na afloop een kop koffie bij Sven en Erika.

Fjällgarden    Fjällgarden    Binnen aan de koffie     Zwemplekje
   Fjällgarden                                                                                                                  Aan de koffie                                          Zwemplekje

We gaan verder en voorbij Jormvattnet gaan we richting Noorwegen, het weggetje naar Viken met het mooie kerkje. We hebben hier twee jaar geleden aan een piepklein strandje gelegen aan het Kvarnbergsvattnet en we gaan daar nu ook even heen. Even het meer in om te zwemmen en lekker op te frissen. Daarna rijden we via een klein stukje Noorwegen, langs de andere kant van het meer, door naar Gäddede. In Gäddede willen we boodschappen doen maar om half vijf is alles hier al gesloten. We rijden verder weg 342 richting Strömsund maar slaan bij Sjulsasen af en gaan de dam over naar Svaningen. In Svaningen vinden we een ‘campinkje’ aan het meer, helemaal voor ons alleen.
Als we net zitten te eten komt er een auto aanrijden met 4 jonge jongens erin, die zeker nog geen rijbewijs hebben. De auto wordt geparkeerd en de jonge chauffeur stapt uit en loopt het toiletgebouwtje in. De auto die niet op de handrem blijkt te staan rijdt prompt de greppel in, de bijrijders hadden een reuze schik. Dit hebben we al eens eerder zien gebeuren in Frankrijk.
We hebben net de koffie in de thermoskan als er rond half acht een groep jongens met een motorboot aanmeren met harde muziek en veel geschreeuw. Oh jee, niet weer. Het is weer zaterdagavond en we zijn bang dat het een feestavond wordt voor de groep, maar dan niet met ons erbij. Om tien voor acht besluiten we toch maar weg te gaan, de campingbaas is nog steeds niet langs geweest voor de betaling. Om 8 uur ligt alles weer in de auto en vertrekken we naar een andere plek. Het wordt camping Strömsund, waar we een rustig plekje aan het water vinden. Om vijf over 9 komen we aan en 10 minuten later staat de tent weer kant en klaar en kunnen we dan eindelijk in alle rust de koffie inschenken. We betalen hier SEK 100 (€ 11,-)

Svaninge camping   Meer bij Svaninge camping    Auto in greppel   Camping Strömsund
   Svaninge camping                                    Meer bij Svaninge camping                 Auto in greppel                                       Camping Strömsund

Zondag 8 augustus

8-8-80 is onze trouwdatum, we zijn vandaag dus al 30 jaar getrouwd!
We vertrekken van de camping om 8.15 uur en gaan eerst een paar caches doen die hier in de omgeving liggen. De eerste vinden we niet doordat de cache verdwenen is, geript dus. De tweede vinden we bij Beppes Museum. De volgende, Stora Stenarna, vinden we na een korte wandeling door het bos, op een mooi plekje aan het meer. Het is dat het vandaag bewolkt is en nu nog niet zo warm (15 gr.), anders waren we hier nu even gaan zwemmen op dit mooie plekje. We rijden verder richting Östersund. Bij Lit stoppen we even op de parkeerplaats van de camping. De computer heeft het wachtwoord nog voor wifi van de camping en we kunnen snel even internetten. We rijden door naar Östersund om boodschappen te doen. ook vinden we hier twee caches niet ver van de supermarkt, bij het skistadion. Voorbij Östersund vind we nog twee caches, waarvan een bij de oude toren van een mooi kerkje. We rijden door tot Asarna en slaan daar af richting Ljungdalen om de Flatrueth over te gaan.

Ingang Beppes Museum  Stora Stenarna  Stora Stenarna   Kerk in Grytan
   Ingang Beppes Museum                         Stora Stenarna                                       Stora Stenarna                                       Kerk in Grytan

Voor Börtnan overnachten we aan een meertje op een soort natuurcamping, waar je 40 SEK in een envelop in een brievenbus moet doen, als voorziening is hier een droogtoilet. We hebben nog twee liter drinkwater bij ons en de rest halen we uit het meertje Een prachtige plek waar we 2 jaar geleden ook gestaan hebben met de tent. We hadden er niet meer aan gedacht dat het hier was, maar Eugeni herkende het toen we er langs reden. Pintorps camping N 62 45.110 en E 013 51.013. We zetten de tent op en gaan dan eerst even zwemmen. Daarna maken we eten, een peppersteak met rijst en groente en een aardbeienyoghurtje toe. Daarna maakt Herman een kampvuurtje aan tegen de muggen want die zijn hier wel. Het was weer een mooie dag met 22 gr. en regelmatig zon.

Pintorps     Pintorps aan het Börtnessjön Börtnessjön
                            Pintorps                                                                Pintorps aan het Börtnessjön                         Börtnessjön

Maandag 9 augustus

We hebben lang geslapen en lekker aan de waterkant gezeten, daardoor gaan we pas om negen uur op pad. Afvalscheiding in het bos
We rijden naar Ljungdalen en doen onderweg nog een paar caches. Ook gaan we de canyon bekijken voor Ljungdalen. Het blijkt eerst 11 km over een weg met gaten en hobbels te zijn en dan moeten we de laatste 2 km nog lopen over een klein bospaadje. Het is maar goed dat we waterdichte schoenen aan hebben, want de planken en boomstammetjes waar we onderweg over moeten lopen, om watertjes te overbruggen, zijn niet allemaal even goed meer en hier en daar al gebroken. Na wel een mooie wandeling komen we bij de canyon waar we ons iets meer van hadden voorgesteld. Onderweg zien we regelmatig erg grote mierenhopen. Het was wel mooi, maar om daar nu 11 km voor over zo’n weg te rijden en dan nog eens 4 km door het bos te struinen... We komen onderweg wel erg mooie plekjes tegen waar veelal vissers overnachten. Ook zien we dat hier, midden in het bos, de afvalscheiding goed geregeld kan zijn.
We rijden de hele weg weer terug en vinden al snel een picknickplaatsje met uitzicht op een meer met de bergen op de achtergrond. Een mooie plek waar we ons het brood goed laten smaken.

Ons wandelpad   Grote Mierenhoop  Brug?
                              Ons wandelpad                                                        Manshoge mierenhoop                                  Brug (?)

Waterdichte schoenen noodzaak  Volg het pad ...   De kloof
                         Waterdichte schoenen noodzaak                      Volg het pad...                                                    De kloof

In Ljungdalen tanken we en hebben we snel de mail gekeken en beantwoord, via een onbeveiligd netwerk in Ljungdalen. We hebben een gesprek gehad met een Duitse vrouw die, nadat haar man overleden is, bij haar zoon, Ulle, in Ljungdalen is komen wonen omdat ze in Duitsland verder niemand meer had. Mevrouw zag aan de auto dat wij Nederlanders zijn en tikte op het autoraam, ze was duidelijk verlegen om een praatje. Als we de verbinding kwijt zijn sluiten we af en gaan richting Flatrueth. De weg is toch wel open gelukkig, wij hadden het bord niet goed gelezen, zagen alleen ‘Flatrueth stängt’. Er stond echter boven in het Zweeds, zagen we nu, dat de weg gesloten is als de lampen branden (denken we dat er staat) en die doen het niet.
We kunnen dus bij Ljungdalen gewoon onze weg vervolgen naar Funäsdalen. Op de Flatrueth meten we een hoogte van 974 meter. Het is inmiddels zachtjes gaan regenen en we zien af van de wandeling naar Evagraven bij Messlingen. We hebben daar al eens gewandeld en een cache gedaan en we wilden die andere cache ook nog doen, maar niet in de regen. We rijden door naar Funäsdalen en doen daar de cache bij skischans en gaan naar de hoofdstraat om er onze boodschappen te doen. Het is hier weer een stuk drukker met toeristen.
 Rendier Dan rijden we door naar het zuiden, via Tännen naar Särna. De camping in Tännen konden we twee jaar geleden niet vinden, we zien nu dat het een, gesloten, wintercamping is, een stukje voorbij Tännen.
Onderweg komen we weer langs de plek waar ooit een meteorietinslag geweest is (2000 jaar geleden) en waar een cache ligt. Hier zijn we twee jaar geleden ook geweest en hebben hem toen niet kunnen vinden, nu dus wéér niet gevonden. In de logjes lezen we dat Gerry en Frans hem dit keer wel gevonden hebben. Hoe doen ze dat? Wij rijden verder naar het zuiden en doen onderweg nog een cache bij het kerkje in Högvålen, Zwedens meest hoog gelegen dorp, tot zo’n 50 jaar geleden had het ook nog een school, post- en telegraafkantoor en een winkel. Nu heeft het nog slechts een klein kerkje, een begraafplaats en een paar huizen.
We zien vandaag de eerste rendieren weer in het wild, het had ons al verbaasd dat we er dit keer nog steeds geen gezien hadden. Een eind verder doen we nog de cache Sörvattensvallen, het regent dan wat harder en we gaan snel weer in de auto. We laten de andere caches in de buurt maar zitten en rijden door naar de camping in Särna. Een ruimte camping met goed sanitair maar niet goedkoop. We betalen hier 140 SEK (€ 15,40) zonder douche, zonder elektr., geen wifi, maar het ligt wel aan het meer en heeft een zandstrand. Dan komt er nog eens bij 1 munt voor 6 minuten douchen voor € 1,10 en een computer staat in de hal bij de receptie, te gebruiken tegen betaling. We zetten snel de tent op nu wat minder erg regent en dan gaan we eten maken. We werken het verslag bij en zitten lekker te lezen voor de tent.

Camping Särna Camping Särna
                                                          Camping Särna                                                                       Camping Särna

Dinsdag 10 augustus

Het heeft de hele nacht flink geregend en pas vanmorgen om half zeven werd het droger. We hebben wat rustiger aan gedaan zodat de tent wat droger kon worden, maar om 8.15 vertrekken we dan toch. We zagen hier vanmorgen een groepje gelekwikstaarten op de camping, vorige keer zagen we hier geringde ringmussen. We proberen in het dorp een wifi verbinding te krijgen maar alles is beveiligd. We rijden naar Idre en nemen daar de weg naar Näskilsvaren (aan weg 311), ook dit is een weg door erg mooie natuur, hij loopt tussen twee natuurreservaten door, het Langfjällets naturreservat en het Städjan-Nipfjällets naturreservat. We zoeken er de cache Jättekastet, maar vinden hem niet waarna we doorrijden en verderop, als eersten, de cache ‘Storan’ vinden bij een mooi verzorgde Lägerplats, weer een FTF in Zweden. Het wordt inmiddels droger en de zon lijkt er een beetje door te komen.
We rijden door via de weg 311 en rijden aan de oostkant het Städjan-Nipfjällets naturreservat in op zoek naar de cache ‘Åklappen2009’. Bij het parkeercoórdinaat aangekomen zien we een top waar heel veel mensen omhoog lopen, daar zal het zijn. We gaan eerst brood eten en zien even later allemaal rendieren om ons heen.

picknicken  Dit was de glanzende zwarte Volvo     Rendieren     Rendier              Picknicken                                              Glanzende zwarte Volvo ?                   Rendieren

Na het eten lopen wij ook omhoog, ppffhh, maar eenmaal boven blijkt dat we nog meer dan een kilometer verder moeten, op een andere top moeten we zijn. Het wordt een zware toch over keien en grote rotsblokken en weer een helling af en de andere kant weer omhoog. Overal om ons heen zien we rendieren met prachtige geweien. Eindelijk na zo'n 1,5 uur hebben we de cache te pakken. Het was een prachtige maar erg vermoeiende wandeling (met name voor de knieën) met wisselende weersomstandigheden en temperaturen. Het ene moment loop je met de jas aan omdat het begint te regen en het volgende moment schijnt de zon weer en is het zelfs te warm voor een shirt. Eenmaal terug bij de auto rijden we de weg een kilometer terug, daar stond een bord 'magic road', zo heet ook de cache die hier ligt. Het grappige van deze weg is, dat als je op een bepaald punt de auto in de vrij zet, dat je denkt dat de weg omhoog loopt maar je rijdt naar beneden. Heel vreemd. Deze omgeving is blijkbaar een populair gebied bij Nederlanders, want we komen meer Nederlanders tegen dan Zweden.

Pad naar uitzichtpunt   Onderweg naar de top            Pad naar uitzichtpunt                           Onderweg naar de top                       Nóg een km te gaan                       Rendieren kruisen 'ons' pad

Steeds verder...  ...en hoger    Mooi uitzicht    Magic Road        Steeds verder...                                   ...en hoger                                               Mooi uitzicht                                           Magic Road

Dan rijden we door naar Idre, het loopt al tegen vieren en we moeten nog boodschappen doen en kijken waar we overnachten willen. Als de boodschappen gedaan zijn gaan we naar de camping in Idre. Verder rijden naar het zuiden wordt al weer een eind voordat we een camping tegenkomen en we zijn al wat moe. Näsets Camping in Idre ziet er leuk uit aan het water, maar blijkt nog duurder dan Särna camping. We betalen hier 160 SEK en 5 SEK voor de douche, internet is er niet. De campings zijn hier waarschijnlijk weer duurder omdat het hier toeristischer is. We zetten de natte tent op in de zon, die inmiddels goed schijnt, en gaan eten maken. Na het eten gaan we nog even in het dorp internetten, we vinden een onbeveiligd netwerk achter de ICA supermarkt. We lezen de mail en zetten het verslag online. Daarna lekker lezen bij de tent.

Näsets Camping  Avondzon bij Näsets Camping
                                                           Näsets Camping                                                                     Avondzon bij Näsets Camping

Woensdag 11 augustus

We vertrekken van de camping richting Malung, we moeten langzaam steeds zuidelijker gaan als we zaterdag weer thuis willen zijn. We rijden via Särna naar Malung via weg 311, maar bij Fulunas maken we een ommetje via Granfjället en Sälffjället langs de Noorse grens. We doen hier een paar caches die ons brengen naar Stöten, een wintersportgebied, tegen de Noorse grens aan, waar hard gewerkt wordt aan mooie nieuwe huizen (met prachtige daken), wegen en een golfbaan. Een heel groot wintersportcentrum compleet met winkels. We vervolgen onze weg en hebben onderweg op een prachtig plekje aan het water gegeten bij de cache 'Råtjärn'. Daarna doen we bij Lima nog een paar caches o.a. bij een mooie hangbrug bij Limedsforsen.

Mooi huis én dak    Kungsledenpad    Picknickplek Råtjärn    Houten hangbrug bij Limedsforsen          Mooi huis én dak                                     Kungsledenpad                                    Picknickplek Råtjärn                              Houten hangbrug

We rijden van Malung door naar Stöllet en slaan daar af naar weg 62, die bijna parallel aan de de inlandsvägen 45 loopt maar dan oostelijk ervan. We komen uiteindelijk terecht op Djupdalens Camping in Hara aan de rvier Klarälven. Een camping van een het Nederlandse echtpaar Jan en Nieske Pater. We zetten de tent op en maken eten. Als we de afwas gedaan hebben en weer buiten komen regent het! Net was het nog goed weer en zo groot was die afwas niet. We zien dat Mark gebeld heeft, dus we bellen even naar huis. We hadden al een sms gehad van ‘Logistiek’ dat onze auto in Nederland bij het distributiecentrum aangekomen was. Nu heeft dus de garage gebeld dat de auto in Zwolle aangekomen is. Fijn om te weten, maar wij nemen maandag, als we weer thuis zijn, wel contact op. We bellen ook even met Marloes en Wilco omdat zij morgen voor vier weken met de rugzak gaan rondtrekken in Singapore, Maleisië en Borneo.   Djupdalens Camping
Het geocachen heeft ons vandaag alweer op wat leuke en mooie plekjes gebracht, zelfs op deze camping. Want hier op het terrein bij de camping ligt ook een cache en in de beschrijving staat dat de campingeigenaar er toestemming voor gegeven heeft. Het wordt lichter buiten dus we kunnen straks nog even op pad. Als het eindelijk droog is gaan we op weg naar de cache, onderweg eten we ons toetje, de wereld aan frambozen groeit hier. De cache snel gevonden en als we terug zijn op de camping begint het weer harder te regenen. Bij de rivier zagen we net een vlot, waarvan de Duitse jongemannen die erop zaten nu op de camping een droge slaapplek gevonden hebben, zij zijn overvallen door de hevige regenbui. Vlakbij onze tent is een overkapping met daaronder een tafel met bank en stoelen, daar gaan we koffie drinken en zitten lezen. Om goed half tien wordt het bijna te donker om nog te kunnen lezen zonder licht. Dan komt de Jan, de campingeigenaar, vragen of een lichtje moeten hebben om te lezen. We bedanken ervoor en het daarop volgende uur zitten we gezellig te praten met Jan en ook Nieske voegt zich bij ons.

Donderdag 12 augustus

Om 8 uur vertrokken 8.35 eerste cache in Hembygdsgärd in Ekshärad, mooi kerkje in het oude dorp. Dan naar de Saint Annas Chapel, de oude stavkerk van Ekshärad, voor een korte multi, een mooi klein oud kerkje. Bij Edebäck vinden we de cache bij de oude kiosk die nu ingericht is als een soort minimuseum over de geschiedenis van het plaatsje en de teloorgang van het goederenvervoer per spoor. De cache Ullfallsmorden – Koppheden gevonden op een mooi rustig plekje waar we weer heel veel bosbessen geplukt hebben met de speciale bosbessenkam die we dit jaar toch eindelijk maar eens aangeschaft hebben.

Hembygdsgärd in Ekshärad   Oude stavkerk van Ekshärad     Kiosk/museum in Edebäck    Picknickplek naast 'museum'          Hembygdsgärd                                      Oude stavkerk                                       Kiosk/museum in Edebäck                  Picknickplek naast 'museum'

We rijden verder via Munkfors richting Grums en in Forshage hebben we de cache Forshageforsen gedaan en daar gegeten met utizicht op de water. We rijden verder en gaan in de buurt van Karlstadt naar een groot winkelcentrum ‘Bergsviks köpcenter’ om boodschappen te doen. Hier blijkt onbeveiligde wifi beschikbaar waar we even gebruik van maken. Onderweg vinden we nog de cache bij her kerkje van Tveta, net als we gelogd hebben komt er een Zweed die de cache na ons vindt. Daarna zoeken we nog een cache bij een parkeerplaats en komen we dezelfde cacher weer tegen, maar deze cache is waarschijnlijk verdwenen, want we kunnen hem niet vinden. We rijden verder en bij de volgende cache rijdt de Zweedse cacher net weg. Dan zoeken we een camping en dat wordt natuurcamping Högsbyns Fritidscenter in Dals Länged (N 58 53.903 E 012 22.424). Een tentplek voor 150 SEK (€ 17,50), douche 5 SEK voor 10 minuten. Een mooie rustige, kleine camping op een rustige plek aan het meer. We bellen nog even met Marloes en Wilco die op het vliegveld wachten op hun vlucht naar Singapore om ze een goede reis en fijne vakantie te wensen, het kan nog net. Na het eten lopen we nog naar de cache die hier vlakbij de camping ligt en zitten de rest van de avond lekker bij de ten

natuurcamping Högsbyns Fritidscenter     Avondrood
                                                         Högsbyns Fritidscenter                                                          Avondrood...

Vrijdag 13 augustus

We hadden vannacht nog wat hilariteit in de tent, er bleek iets in onze slaapzak te kruipen. Dus zaklantaarn erbij en de ritsen open. Het bleek een zeer snelle kever te zijn die we niet te pakken kregen. Hij liep nog wel in de tent, maar zat in ieder geval niet meer in de slaapzak. ’s Morgens bij het opstaan bleek hij onder het kussen te zitten en heeft Herman hem eruit gegooid.
Vannacht heeft het geregend en daarna waaide het nog erg, maar was het droog. Als we tegen half zeven naar buiten kijken zien we een erg donkere lucht, we besluiten om op te staan en de boel in te pakken. Als we terugkomen van het douchen begint het net te spetteren. Snel de tent ingepakt en om vijf over zeven zitten we in de auto en rijden we naar het ‘servicehus’ waar afgezien van wc’s en douches ook een grote keuken is. Net als we hier de koffie aan het zetten zijn begint het te hozen, het onweert en er volgt wolkbreuk op wolkbreuk. Wij zitten goed hier en wachten tot half negen wanneer het dan eindelijk minder hard regent. Maar droog is het direct nog niet. We wilden eigenlijk vroeg weg om de caches van Tyto Alba te doen die hier in de buurt liggen, om die als onze 1500ste te kunnen loggen.
We staan nu onderweg vlakbij een huis waar we even gestopt zijn en toevallig hebben we hier een onbeveiligde verbinding en kunnen we even de mail checken en loggen, terwijl het nu buiten weer begint te spoelen! We rijden even later door naar de cache Viiltblick en als we daar zijn is het al even droog. We doen toch maar de jas aan en maar goed ook. De weg ernaar toe was een stuk langer dan we verwacht hadden en nu kregen we wel zo’n stortbui over ons heen. Dwars door het bos, maar we vinden de cache, onze 1500ste. Als we bij de auto terug zijn hebben we er 3,6 km opzitten en de cache lag hemelbreed maar 550 meter van ons af. Veel dieren hebben we niet gezien alleen wat jonge kikkers en een, net als wij verzopen uitziende, krekel. Wat we wel zien zijn weer heel wat verschillende paddenstoelen. We trekken allebei een droge lange broek aan en dan op naar het zuiden op weg naar Denemarken.
Voorbij Bralanda is het droog en lijkt de zon er zo nu en dan een beetje door te komen. Bij Uddevalla gaan we bij een ‘köpcenter’ wat warms eten en broodjes en melk halen voor vanavond. Het is inmiddels zonniger en een graad of 22. Om goed 2 uur rijden we weer en dan nu weer richting Helsingborg waar we de boot willen nemen naar Helsingör. Om 17.25 komen we aan bij de boot en we zien op een bord staan dat de volgende afvaart om 17.40 is. We sluiten aan in de rij en om 17.35 rijde we aan boord, hij vertrekt keurig op tijd. We hebben net tijd om even naar het toilet te gaan en een kop koffie te kopen, die we aan dek opdrinken, of we moeten al weer naar de auto.
Om 18.00 uur rijden we Denemarken binnen. We rijden door tot Fakse, waar we op 19.15 uur gaan staan op Vemmetofte Strand Camping. Een keurige camping aan zee, met keurig sanitair. We betalen hier 159 DKr. (€ 22,70 incl. 2 douchemunten). Wel weer een typische Deense camping met vakjes en een springkussen. Na het eten maken we nog een wandelingetje naar een cache die hier vlakbij de camping ligt.

Aankomst in Helsingør     Kronborg Slot     Vemmetofte Strand Camping
                      Aankomst in Helsingør                                      Kronborg Slot                                                     Vemmetofte Strand Camping

Zaterdag 14 augustus

We hebben gisteravond nog erg lang buitengezeten en zijn daardoor vanmorgen wat later dan anders. We gaan zoeken nog een paar caches in de buurt en die gaan we eerst nog doen. Het is grappig hoeveel bekende namen van cachers uit Nederland je niet alleen hier tegenkomt, maar ook in Zweden. We doen eerst een cache in het bos langs het strand en rijden dan door naar de kalkgroeve van Faxe. We bezoeken de groeve en vinden er de cache. Daarna bezoeken we nog de cache 'N.F.S. Grundtvigs hjemstavn' bij het mooie kerkje 'Udby kirke'. Inmiddels is het gaan regenen en we rijden door naar Rodby voor de overtocht naar Puttgarden in Duitsland. Als we om 12.25 in de haven aankomen en aansluiten in de rij, zien we dat de volgende afvaart om 12.45 is. We hebben weer geluk en kunnen direct mee op deze overtocht. Aan boord nemen we een warme maaltijd zodat we dat voor vandaag al weer gehad hebben. Vanavond of onderweg eten we dan wel een boterham. Deze overtocht duurt slechts 45 minuten en om half twee komen we aan in Puttgarden en rijden we verder richting Nederland. Met wat files onderweg zijn we dan 's avonds om kwart voor acht weer thuis.

Udby kirke    Begraafplaats/tuin Udby kirke     Kalkgroeve van Faxe.
                      Udby kirke                                                           Begraafplaats/tuin Udby kirke                        Kalkgroeve van Faxe

Overzicht van de geocaches die we deze dagen gevonden hebben.