Finland en Rusland 2011

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Op 8 juli hebben we een hut op de nachtboot boot van Stockholm in Zweden naar Turku in Finland gereserveerd bij Tallink (Tallink-Silja) voor maandagavond 1 augustus. We lezen over uitstapjes vanuit Helsinki naar Sint Petersburg zonder visum, dat klinkt goed. Het blijkt echter om een groepsreis te gaan waarbij je met de boot heen gaat, op de boot overnacht en verder allles in groepverband moet doen omdat je geen eigen visum hebt.
Dat wordt het dus niet voor ons omdat wij graag met zijn tweeën en zelfstandig op pad gaan en zeker niet met een groep willen reizen.
Daarna begint toch langzaam het idee te borrelen om vanaf Helsinki een reisje te maken met de trein naar Sint Petersburg in Rusland.
Dit vergt wel enige voorbereiding:

• Allereerst moeten, voor het aanvragen van het visum, onze paspoorten bij terugkomst nog minimaal 6 maand geldig zijn en dat is
        die van Eugeni nèt niet (scheelt slechts 5 dagen), dus eerst maar een nieuw paspoort aanvragen.
  • We vragen online bij onze zorgverzekering een Ruslandverklaring aan, die moeten we hebben van onze zorgverzekering als bewijs     dat we verzekerd zijn voor zieketekosten in Rusland (verplicht) en ontvangen die na een week.
  • We lezen ondertussen vast wat over St. Petersburg en kijken waar we een hotelkamer zouden willen hebben. Vervolgens op
        internet surfen op zoek naar een hotel. We kiezen uiteindelijk voor hotel Dostoevsky, 19 Vladimirsky Prospect, St. Petersburg.
        Uiteindelijk maken we op 30 juli de hotelreservering rond via Expedia.nl die op dit moment het voordeligst uit de bus komt.
        De keuze voor dit hotel in ingegeven door de centrale ligging, de aanwezigheid van een lift, de gelezen reviews en de prijs/kwaliteit
        verhouding. De hotelreservering is nodig omdat voor het visum een 'uitnodiging' vanuit Rusland vereist is. Deze uitnodiging kan     door het hotel verzorgd worden (meestal niet gratis), maar wij hebben het door Het Visumbureau laten verzorgen.
  • Maandag 4 juli de paspoorten met pasfoto's, Ruslandverklaring, kopie polis zorgverzekering, ingevuld visum-aanvraagformulier
        voor allebei naar het ANWB kantoor gebracht. We hebben geen zin en tijd om zelf twee keer naar het consulaat in Den Haag te
        gaan dus we laten het via de ANWB verzorgen door 'Het Visumburo'. Dat is wel wat duurder maar scheelt ook 2 dagen tijd en
        bezinekosten van de ritjes naar het consulaat in Den Haag. De visa zullen 'normaal' met 1-2 weken klaar zijn, woensdag 19 juli
        kunnen we de paspoorten met daarin het visum voor Rusland weer ophalen.

• Donderdag 28 juli

Veerboot over Elbe bij Glückstadt  Herman had tot 7.30 uur nog bereikbaarheidsdienst en heeft vannacht nog even gewerkt.
    We vertrekken daardoor even na 9 uur, wat later dan gewoonlijk, en we worden uitgezwaaid door Mark. We gaan bij Meppen de grens over en rijden binnendoor naar Wischhafen waar we met de veerboot de Elbe overvaren naar Glückstadt. Een heel andere route dan we anders nemen, maar wel relaxed.
    We zijn een dag eerder vertrokken dan gepland en we willen files en wegwerkzaamheden vermijden tussen Bremen en Hamburg. Bovendien zijn we in dit deel van Duitsland nog niet eerder geweest.
    Op weg naar de boot vinden we bij Wischhafen onze eerste geocache in deze vakantie,
    Die Ziegeleischleuse, een klein sluisje op een mooi rustig plekje. We rijden verder richting Veerboot,
    maar staan 1 km ervoor al in de file. We blijven precies staan voor de cache 'Nimm mich mit Kapitän' en kunnen dus snel even loggen. Een stuk verder staan we weer stil en loopt Eugeni vast vooruit om de puzzelcache op te lossen die hier ligt. De cache blijkt erg hoog te liggen, maar een echtpaar dat net heeft gelogd (team Rössel4) zag Eugeni aankomen en heeft even gewacht met het terugplaatsen van de (hoog geplaatste) cache. Even over caches en vakantie gebabbeld en toen snel terug naar de auto om als één van de laatsten aan boord te kunnen.   Camping Maribo So    De overtocht duurde een half uur en kost € 10,50 en doet denken aan de overtocht naar Texel maar dan op een kleinere boot. Lekker uitgewaaid en de Elbe over, vinden we aan de kant van Glückstadt ook nog een cache en halen daarna wat te eten bij de Imbiss op de parkeerplaats. Om 18.50 hr zijn we in Puttgarden en om 19.00 gaan we aan boord op weg naar Rodby, Denemarken, waar we om 19.50 aankomen.
    We gaan bij Maribo de snelweg af en vinden een plekje op de 2 km verder gelegen Maribo So Camping voor 177 Dkr. Het was een leuke route vandaag door een voor ons onbekend noord-Duitsland, maar het kost wel meer tijd dan anders.
    Als Herman 's avonds op de laptop kijkt naar caches in de buurt, blijkt er een op slechts 1 km afstand van de camping te liggen. We kijken elkaar aan, zullen we nog even aan de wandel? Om 21.15 vertrekken we, een uurtje later hebben we de cache gevonden en zijn we terug op de camping.

Vrijdag 29 juli

Na een nacht met veel regen is het vanmorgen bij het opstaan gelukkig weer droog. Tegen 8 uur rijden we de camping af richting Helsingör. Onderweg doen we een paar caches die dicht langs de snelweg liggen en plegen wat cacheonderhoud voor een Deense cache eigenaar. Voorbij Kopenhagen bezoeken we het Frilandsmuseet, een soort openluchtmuseum en vinden de 3 caches die hier 'omheen' liggen.

Molen in Frilandsmuseet       Molen in Frilandsmuseet    Frilandsmuseet      Frilandsmuseet      Frilandsmuseet

We halen brood in een groot winkelcentrum en kijken er wat rond. We vervolgen onze weg naar Helsingör en nemen weer eens de boot i.p.v. de brug, de wachtrijen van weleer zijn er, door de komst van de brug, gelukkig niet meer. Om 14.15 uur rijden we Helsingborg en daarmee Zweden binnen. De voorspelde hele dag regen voor Zuid-Zweden valt reuze mee, de zon schijnt er, het is 24 graden en het ziet er niet uit alsof het hier kortgeleden veel geregend heeft. We rijden via Tyringe richting Hässleholm en doen onderweg een paar caches. Het is vandaag warm en broeierig weer en om half 5 begint het dan toch te regenen. Tegen vijf uur zoeken we een camping en dat wordt Camping Vittsjö bij het gelijknamige plaatsje. Een volle, wat rommelige camping maar wel schoon voor € 11,-. We mogen een plekje uitzoeken op het 'tentenveld' tussen de caravans en campers en naast de parkeerplaats. Deze camping heeft ook een afwasmachine, maar daar een van het soort waar wij onze lichtgewicht kampeerspul niet in. Lekkere goulash met rijst gemaakt en na het eten nog even aan de wandel.

Helsingör met markt     Vertrek uit Helsingör    Camping Vittsjö

Zaterdag 30 juli

Tegen acht uur rijden we van de camping en we vinden om 7.55 uur onze eerste cache op 140 meter van de camping. Deze konden we gisteravond niet vinden maar na het lezen van de hint was het vanmorgen een peuleschil. We rijden via binnenweggetjes naar Almhült en eten daar op een leuk plekje aan het meer. In de omgeving van Almhült wandelen we naar Tåxas Klint een mooi natuurreservaat, onderweg krijgen we een flinke regenbui , maar we zijn zo verstandig geweest om de jassen mee te nemen. Vanaf Almhült rijden we via de kleine binnenwegen noordwaarts onderwijl hier en daar een cache doen en een wandelingetje. Aan het eind van de middag rijden we in de, inmiddels, regen door tot Hultsfred waar we een mooie plek op Camping Hultsfred vinden (SEK 180,-). Een ruime, schone camping aan het meer met een strandje en de camping is nog niet eens halfvol. Het is net even wat droger en we zetten snel de tent op en gaan eten maken. Na het eten en de niet te vermijden afwas doen we nog drie caches die hier om de camping liggen. Daarna genieten we van de rust en het mooie uitzicht bij de tent.

Bij Tåxas Klint      Camping Hultsfred     Camping Hultsfred

Zondag 31 juli

Tegen acht uur rijden we van de camping weg en gaan dan eerst naar Björnnäsets naturreservat vlakbij Hammarsebo. We wilden hier gisteravond al heen voor de cache, maar lazen toen onderweg pas dat het een wandeling van 6 km was en het was al later en met die regenbuien besloten we om het toch maar niet te doen. Vanmorgen dus heerlijk gelopen bij 20 graden en met zo nu en dan een zonnetje erbij. Onderweg hebben we ons tegoed gedaan aan de bosbessen, we zien mooie rotsformaties met allerlei soorten mossen, bij de cache zagen we 2 kraanvogels. Kortom het is een werkelijk prachtige gebied waar deze wandeling doorheen gaat en waar we erg van genoten hebben. Het startpunt is bij een meer met kampeergelegenheid t.b.v. 40 SEK, droogtoilet erbij en water uit de pomp, een mooi plekje, dat hadden we moeten weten! (N 57 27.337 E 015 43.478).
    Tegen 11 uur zijn we terug bij de auto en gaan we verder richting Stockholm. Onderweg bij Gamleby, aan het Borghultesjön gegeten, lekker in de zon aan het meer. Onderweg doen we nog even boodschappen. In Stockholm rijden we net als vorig jaar weer door de Eugenia Tunneln, maar ze zijn hier nog steeds aan het werk, ze doen mijn naam geen eer aan. We vinden weer een plekje op camping Rösjöbadens in Sollentuna. Er blijken hier heel veel caches bijgekomen te zijn en na het eten doen we er een paar. We sturen een berichtje naar Geert en Greet en zoon Dinand dat wij in/bij Stockholm zijn en vragen of zij nog op de camperplaats staan zoals ze ons eerder bericht hadden. Zij blijken nog op Djurgarden te staan en we gaan hen opzoeken. We hebben een gezellige avond samen waarbij Herman en Geert nog even naar de cache lopen die hier vlakbij ligt. Het is snel laat, we nemen afscheid en rijden terug naar de camping.

Onderweg in Björnnäsets naturreservat      Onderweg in Björnnäsets naturreservat    Onderweg in Björnnäsets naturreservat      Onderweg in Björnnäsets naturreservat

Onderweg in Björnnäsets naturreservat    Cachelocatie in Björnnäsets naturreservat       Björnnäsets naturreservat   Kraanvogels in Björnnäsets naturreservat

Tegen 11 uur zijn we terug bij de auto en gaan we verder richting Stockholm.    Camping Rösjöbadens

Maandag 1 augustus

Vanavond vertrekken we 19.30 uur met de M/S Silja Galaxy van Stockholm/Värtahamnen naar Turku in Finland waar we de volgende morgen rond 7 uur aankomen. We checken uit van de camping en gaan eerst nog een paar caches zoeken en die hier rond camping liggen. Daarna rijden we door naar het centrum van Stockholm. We parkeren de auto aan de Strandvägen en lopen het oude centrum in. Het is niet onze eerste keer in Stockholm, dus we hebben al het een en ander bekeken. We lopen wat rond, bekijken wat winkeltjes, leuke straatjes en mooie gebouwen doen een paar caches. Het is prachtig weer, zo'n 25 graden en de dag vliegt voorbij.
    We gaan terug naar de auto om een paar dingen te pakken die we aan boord mee willen hebben en rijden naar de haven waar onze boot vertrekt. Dat kost wel wat moeite, want Tomtom kent Värtahamnen niet (Frihamnen wel maar dat stond niet op ons papier) en het staat ook niet aangegeven op de borden, een beter adres hebben we niet. Uiteindelijk lukt het om om klokslag half zeven bij de boot te zijn, we zijn nog niet de laatsten.
    We reizen met Tjallink/Silja Line met de MS Galaxi en hebben dit keer voor het eerst geen stapelbed maar, heel luxe voor een standaard buitenhut, een gewoon tweepersoonsbed. Aan boord hebben we onze spullen naar de hut gebracht en zijn gaan eten. Prachtig om terwijl je zit te eten, de eilandjes aan je voorbij te zien gaan. Na het eten gaan we toch nog even buiten kijken, het is nog lekker weer. 's Avonds later nog de rest van de boot bekeken, de klok vast een uur vooruit gezet en om 11 uur Finse tijd naar bed want om 6.50 moeten we al weer bij de auto zijn om van boord te gaan.

Stockholm      Riddarholm church   Stortorget      Strandvägen

Regeringsrätten     Stadhuis van  Stockholm    Onze veerboot de MS Galaxi       Vertrek uit Stockholm

Standaard buitenhut      Ondergaande zon vanuit de hut

Dinsdag 2 augustus

Om vijf uur wakker en lekker onder de douche, vanuit ons raam zien we de zon opkomen. Vervolgens gaan we om half zes aan het ontbijtbuffet. We hebben nu een mooi plekje bij het raam en genieten van het uitzicht op alle eilandjes. Na het ontbijt spullen in de tas en nog even aan boord genieten van het uitzicht op Finland. Om 7 uur Finse tijd (6 uur Ned. tijd) rijden we van boord en zijn we weer in Finland en het is er mooi weer. We rijden eerst de stad uit richting Helsinki (180 km) Onderweg doen we onze eerste caches in Finland, één in een oude spoortunnel en een na een korte wandeling langs een riviertje.

Uitzicht op Finland   Tunnel bij cache 'Old Railway Tunnel'       Cache 'Old Railway Tunnel'       Onderweg naar cache Purhamäenkosken luontopolku

In Helsinki eerst naar het mooi station om kaartjes te kopen voor onze treinreis naar St. Petersburg. Gelukt! We hebben twee retourtjes, woensdag om 10 uur vertrekken we met de hogesnelheidstrein naar Rusland en zondag om 15.30 weer terug naar Finland. Nu dit geregeld is gaan we naar camping Ratsila bij Helsinki. We zijn hier al eerder geweest maar toen was het er niet zo druk als nu, maar we hebben een plek. Meteen geregeld dat we de tent met de auto laten staan, kost wel 10 euro per nacht, maar parkeren in het centrum van Helsinki is duurder en hier op de camping staat hij waarschijnlijk veiliger.
    De tent opgezet en gegeten en daarna op pad om nog een paar caches te doen hier vlakbij de camping liggen. Een ervan is een puzzel die we opgelost hebben en waarover we gemaild hebben met de eigenaar. We hadden verteld dat en hoe we hierheen zouden gaan en nu kregen we heel aardig een mail dat ze voor ons een gratis parkeerplek wist bij vrienden die uit Zundert teruggekeerd waren naar Finland en die ons eventueel ook wel naar het station willen brengen. Heel lief maar we hebben de camping al betaald en gaan vanaf hier morgenochtend met de metro naar het centraal station in Helsinki.
    We hebben inmiddels de vertaling van de hint en gaan op zoek naar de cache. Het is prachtig weer, ruim boven de 20 graden en zon, pffhh... De cache vinden we niet en we gaan terug naar de camping en na het eten lopen we naar het metrostation om te kijken waar we morgen precies moeten zijn en vanaf welke tijd we met de metro kunnen vertrekken. Daarna op de camping dit verslag bijgewerkt, berichtjes verstuurd en nog even op skype met Marloes en Wilco. Zij vertrekken woensdag via Dubai en Bangkok richting Laos en Cambodja.

Fins Nationaal Theater    Zijaanzicht Station Helsinki      Zijaanzicht station Helsinki      Vooraanzicht station Helsinki

Detail vooraanzicht station Helsinki       Detail vooraanzicht station Helsinki     Detail vooraanzicht station Helsinki        Restauratie station Helsinki

Woensdag 3 augustus

We nemen de metro naar het mooie jugendstil station van Helsinki en gaan vanaf hier met de trein van 10 uur naar Sint Petersburg in Rusland. In Sint Petersburg komen we aan op het Finlyandskiy station ongeveer 2 km van ons hotel Hotel Dostoevsky.
    Vanmorgen de rugzak ingepakt met de spullen die we mee willen hebben en voor de zekerheid ook maar de jassen ook al is het 33 graden in Sint Petersburg. We smeren een boterham extra voor onderweg in de trein.
    We lopen naar de metro en nemen die van 8.40 uur naar het centrum/centraal station waar we om 9.00 uur aankomen, ruim op tijd. We kijken nog wat rond in en buiten het station en gaan dan naar perron 8 waar onze trein, de Allegro, net binnengekomen is. We moeten nog even wachten voordat we erin kunnen omdat de trein nog schoongemaakt wordt. Het is een nieuwe, luxe trein en we vetrekken om precies 10.00 uur.

Treinticket Helsinki-Sint Petersburg      Stationshal    Perron 8     Onze trein

De treinreis:
    Onderweg kunnen we mooi de telefoon en de laptop weer opladen. We stoppen onderweg op enkele stations waar er alleen mensen in mogen stappen (Pasila, Tikkurilla, Lathi, Kouvola, Vainiikkala en Vyborg). Onderweg komt er iemand langs waarbij je geld kunt wisselen en even later, al voor station Lathi, komen er 2 mannen, een Fin en een Rus de paspoorten controleren en migratieformulieren uitdelen die ingevuld moeten worden. Je komt Rusland niet zomaar in. Op station Kouvola staan veel militairen en douaniers op het perron. Als we even later weer rijden komen er drie douaniers langs om de paspoorten en visa te controleren.
    Als we denken dat we het gehad hebben komt er nog een man langs (tulli, douane, stond op zijn shirt), ze hebben erg veel belangstelling voor de Japanner(?) die voor ons zit. We rijden tussen weilanden door en door bossen en langs meren. Het eerste stuk, tot aan de grens, hebben we jaren geleden met de auto al eens gereden, maar daarna wordt alles nieuw. Om 11.50 uur zijn we bij Vainiikkala en passeren we de Fins/Russische grens. We zetten de klokjes vast een uur vooruit, Russische tijd. Om half twee Russische tijd komt er weer douane binnen en worden onze paspoorten en visa opnieuw gecontroleerd ingevoerd in een computer en gestempeld. Weer even later komt er een nieuwe ploeg: costumer contoll, waar kom je vandaan en wat heb je bij je? Paspoort laten zien. Om half 3 komen we volgens schema aan in Sint Petersburg.

Onderweg in de trein        Onderweg vanuit de trein      Viborg vanuit de trein   Russisch seinhuis

Onderweg in Rusland    Aankomst in Sint Petersburg     Finland station in Sint Petersburg   Lenin voor Finland station

We lopen het station uit en het eerste wat ons opvalt is de warmte, de uitlaatgassen en de drukte. Het doet ons een beetje denken aan Egypte met het verschil dat je in Egypte bij het station de taxichauffeurs en de verkopers bijna niet van je af kon schudden en hier is er precies één geweest die vroeg of we een taxi wilden. Op het station hebben we onze eerste roebels uit de ATM automaat gehaald.
    Het is maar hooguit 3 km naar ons hotel Dostoevsky aan de Vladimirsky Prospekt en dat lopen we om meteen wat van de stad te kunnen zien. Vanaf het Finlansky station steken we de rivier de Neva over en lopen door naar de beroemde/bekende winkelstraat met de vele bezienswaardigheden, dan is het nog een klein stukje rechtdoor naar ons hotel. We hebben een gemakkelijk herkenningsteken, een mooie kerk pal tegenover het hotel.
    We melden ons bij de receptie en ook hier moeten er weer de nodige formaliteiten geregeld worden. Een kopie van ons visum met migratieformulier wordt verstuurd naar de 'migratiedienst'. Dan kunnen we eindelijk naar onze kamer op de zesde verdieping (daarom wilden we een hotel met lift). De standaardkamer van dit hotel heeft wat kleine, erg zachte bedden van slechts 190 lang (we moesten meteen aan Wilco denken). Verder een bureautje met koelkastje, 2 stoelen, tv, kledingkast en een keurige douche/wc, alles is keurig schoon. We ploffen even neer en ordenen dan onze spullen een beetje alvorens verder te gaan.
    Het verder gaan houdt in dat we onze eerste geocache in Rusland willen gaan doen die op 1 km van ons hotel ligt bij het Alexandrinskitheater, het oudste theater van Rusland. We vinden onze eerste Russische cache en lopen het parkje ervoor nog even door en verder via de Nevsky Prospekt weer terug richting ons hotel. We vergapen ons onderweg aan de gebouwen, de grote huizen en aan de Russen zelf. Bij/onderin ons hotel is een winkelcentrum dat 24 uur per dag open schijnt te zijn. We nemen er een kijkje en in de supermarkt en nemen wat salade en wat te drinken mee voor op onze kamer straks. Na een uurtje op onze kamer gaan we nog even naar de bar omdat daar wifi is en op onze kamer hebben we geen bereik. We nemen een kop koffie en internetten hier een uurtje. Als we terugkomen op onze kamer zien we een grappig tafereel in het pand waar we op uitkijken, dansles in de korte broek en een surrogaat trouwjurk.

Vladimirskaya kerk, rechts ons hotel      Hotel Dostoevsky        Trapportaal  De hotelkamer

Vladimirskaya kerk    Alexandrinsky theater      Eerste Russische cache loggen bij Alexandrinsky theater      Dansles