Zweden en Åland eilanden (Finland) 2013

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Maandag 19 augustus

Na een avond en nacht met regen is het vanmorgen gelukkig weer droog en schijnt de zon weer. Na het ontbijt besluiten we om eerst de wandeling langs zee alsnog te maken, zo kan de tent ook nog even drogen. Een mooie wandeling waarbij het al snel warmer werd en bij terugkomst op de camping hebben we snel de lange broek voor de korte verruild. Nog snel even op internet, deze camping had ook wifi bij het toiletgebouw. Dan de inmiddels droge tent opgeruimd en gaan we weer op weg.

Strandje vlakbij de camping    Knoopkruid     Blauwtje

Al met al is het tegen half 11 als we van de camping wegrijden. We rijden naar het noorden van het eiland en bekijken onderweg hier en daar wat. We doen ook wat caches, de een is leuker dan de ander.
In het noorden van het eiland maken we een leuke wandeling naar 2 caches, waarvan een bij een smalspoortje in het bos, en rijden daarna door naar de vuurtoren op de noordpunt van het eiland, genaamd Lange Erik.
Herman beklimt de vuurtoren en geniet van het uitzicht.

Smalspoortje     Lange Erik     Herman bovenop Lange Erik    Uitzicht vanaf Lange Erik

Daarna rijden we langs de westkust terug en kijken even bij natuurreservaat Neptuni Åkrar, dan wordt het tijd om langzamerhand een camping te gaan zoeken. We willen niet op zo´n grote vijfsterren camping, maar het valt niet mee om hier aan de kust een normale kleine camping te vinden. We komen tenslotte uit op Camping Wikegards Semesterby bij Löttorp, een eenvoudige camping.
We lopen wat langs de zee en gaan dan eten maken. Volgens de mevrouw van de camping krijgen we vanavond en vannacht regen en zou het morgenochtend weer droog zijn. We zitten in ieder geval tot 19.30 uur in de zon voor de tent. www.wikegards.se 150 SEK incl. douche.

Citroenvlinder     Natuurreservaat Neptuni Åkrar      Camping Wikegards Semesterby

Dinsdag 20 augustus

De regen die ons gisteren verteld werd dat zou komen, hebben we gelukkig niet gehad. Het is de hele tijd droog geweest en we hebben weer in ons shirt kunnen ontbijten. Om 8 uur is de receptie open en rekenen we af, leveren we de sleutel van de douche in en dan kunnen we vertrekken. Bij Sandvik bekijken we de oude korenmolen, volgens de informatie, de grootste molen van Scandinavië. Apart is hij wel, met zijn witte kap en witte wieken, jammer dat hij niet meer in bedrijf is.
Verder naar Borgholm voor een bezoek aan de imposante ruïne Borgholms Slott, de oudste resten dateren van 1280, het is sindsdien herhaaldelijk verbouwd, maar in 1806 door brand in de as gelegd. Het moet inderdaad een groot kasteel geweest zijn. We gaan op de parkeerplaats van de koninklijke tuinen eten aan een picknicktafel en maken nog een wandeling door het bos naar het strand.
Daarna rijden we verder en verlaten het eiland. In Kalmar doen we onze boodschappen en rijden dan verder naar het noorden. Bij Västervik rijden we de brug over naar het schiereiland en dan richting Gamleby. Vanaf de overkant zagen we een camping liggen waar weinig stond, dus rijden we door naar de camping In Gamleby. Het blijkt echter een grote 4 sterren camping te zijn ‘KustCamp Gamleby’. Een erg dure camping voor wat wij hier gewend zijn, maar we hebben geen zin om verder te kijken, we betalen 230 SEK excl. douche van 5 SEK. Morgen gaan we toch weer verder en voor vanavond hebben we een mooi plekje aan zee. Na het eten lopen we nog even over de camping en vinden er de cache die er ligt. Daarna lekker zitten lezen bij de tent en weer vroeg naar bed, om 21.15 uur.

oude korenmolen     Borgholms Slott      Borgholms Slott

Borgholms Slott    Borgholms Slott    Cichorei

Woensdag 21 augustus

Heerlijk lang geslapen en als we tegen 8 uur aan het ontbijt zitten komt er een mooie driemaster langs varen. Als we om half negen wegrijden is het 13 graden, maar het voelt veel warmer. We rijden verder naar het noorden en doen in Västervik een multicache en halen er verse broodjes voor tussen de middag. Het is al een stuk warmer geworden, het is maar 20 gr. maar het voelt warmer. We rijden via Söderköping, waar we even bij het Göta kanal kijken, en verder richting het noordoosten naar Skenäs. Hier gaan we met de boot over en rijden verder via Jönåker richting Strangäs. Zoals meestal met de binnenlandse verbindingen is deze overtocht gratis.
Hier wijzigen onze plannen doordat onze plannen doordat er sluiting in de inverter zit en daardoor de zekering eruit gegaan is in de auto en dat betekent dat we de laptop en de batterijen niet meer op kunnen laden. We rijden naar Nykoping om te zien of we daar een zaak kunnen vinden die dit verkoopt. De eerste zaak blijkt het niet meer te verkopen, maar de verkoper geeft ons het adres van een andere zaak. Deze blijkt midden in het centrum van Nykoping te zitten, maar we hebben geluk en vinden snel een parkeerplaats vlakbij de zaak én ze hebben er wat we zoeken.
Snel de drukte weer uit en verder richting Malmköping. We zien geen enkele camping onderweg en als we bij een benzinepomp dan ook de nieuwe zekeringen hebben kunnen krijgen, besluiten we maar naar de camping Malmköpings Bad & Camping in Malmköping te gaan. Weer een even dure en grote 4 sterrencamping, maar waar de camping van gisteren dan nog erg mooie plekken had, heeft deze dat helaas niet. Een groot veld vol witte dozen en middenin een klein stukje gras. Deze camping heeft prachtig sanitair, maar geen mooie plekken voor de tentkampeerder.
We eten eerst en daarna gaat Herman de oude inverter uit de auto halen en de nieuwe erin zetten zodat we morgen alles weer aan de lading kunnen zetten. ’s Avonds nog even een rondje gelopen om de camping en ondertussen 3 caches kunnen doen. We duiken er weer vroeg in.

Aan het ontbijt met uitzicht op een ...      Langsvarende driemaster    Sluis in Göta kanal  bij Söderköping    Veer Frederika-Vaxholm

Donderdag 22 augustus

Om 8 uur rijden we van de camping, nadat we lekker in de zon hebben ontbeten. We hadden de tent precies goed staan, als eerste de zon op de tent. Het wordt weer een mooie dag. We doen in de buurt een cache en rijden dan via Strängnäs en Enkoping naar het daar vlakbij gelegen Ekosund.
We wilden hier eigenlijk het Ekosund Slott bekijken, maar als we het in de verte zien liggen lijkt het ons toch niet zo bijzonder. We bedenken ons en gaan in plaats van naar het slot naar het er tegenover liggende natuurreservaat Hjälstaviken in, het blijkt een goede keus te zijn. We vinden er 3 caches en maken er een erg mooie wandeling door een prachtig natuurgebied en naar een werkelijk geweldig mooie vogelhut en naar een uitzichtpunt. Als we om 13 uur terugkomen bij de auto is het tijd om eten en dat kunnen we hier mooi bij de auto doen, heerlijk rustig.

Natuurreservaat Hjälstaviken     Natuurreservaat Hjälstaviken      Natuurreservaat Hjälstaviken    Natuurreservaat Hjälstaviken

Natuurreservaat Hjälstaviken      Vogelhut in natuurreservaat Hjälstaviken    Aalscholvers in natuurreservaat Hjälstaviken  Libelle in natuurreservaat Hjälstaviken

Uitzichtpunt in natuurreservaat Hjälstaviken      Natuurreservaat Hjälstaviken

Daarna rijden we verder via Knivsta, Knutby en Hallstavik naar Grisslehamn. Onderweg doen we een boodschap en nog een cache. In Grisslehamn rijden we eerst naar de haven om te kijken of we de boot kunnen bespreken naar de Åland eilanden voor morgenochtend.
Geen probleem, morgen om 10 uur varen we in 2 uur over, aankomsttijd 13.00 uur, en dat voor maar 20 euro enkele reis.   Singö camping
Dan gaan we naar de camping hier in Grisslehamn, maar die camping blijkt geen tenten te nemen. We rijden via bruggen door naar het eilandje Singö waar we op Singö camping gaan staan. Een eenvoudige camping met droogtoiletten en 1 douche, wastafel buiten naast de afwasplek, wél met warm water.
Na het eten lopen we nog de brug over naar het eiland Frödo waar een cache zou liggen. Die cache hebben we niet gevonden, maar het was wel een leuke wandeling met mooi uitzicht én we zien in de verte de avondboot varen die naar Åland gaat. Daarna wandelen we terug naar de camping en zitten nog even bij de tent. Het is hier om 9 uur toch al weer zo donker dat we de gaslamp aan moeten doen en heerlijk rustig. Dat is andere jaren, als we vroeger op vakantie zijn, wel anders, dan ging de zon (bijna) niet onder.

Vrijdag 23 augustus

Om 8.15 uur van de camping. We rijden eerst het eiland Singö verder op om nog wat rond te kijken en een cache te vinden. Daarna op tijd naar de boot waar het om 9 uur al drukker is dan we verwacht hadden hier. Het is natuurlijk vrijdag en veel mensen gaan waarschijnlijk over voor een weekend. Om 9.10 uur komt de boot er al aan en om half 10 kunnen we aan boord rijden. Om 10 uur vertrekt de boot en na 2 uur varen komen we om 13 uur Finse tijd aan op de Åland eilanden die tot Finland behoren, waar de euro gebruikt wordt, maar waar men Zweeds spreekt. We hebben deze eilanden al vaker aangedaan tijdens onze nachtelijke overtochten naar Turku in Finland. We vertrokken dan ’s avonds vanuit Stockholm en deden dan midden in de nacht Mariahamn aan, waar dan enkele auto’s de boot verlieten en de boot vervolgens verder ging naar Turku op het vaste land van Finland. Nu gaan we dus voor het eerst hier aan land en we gaan kijken of deze eilanden inderdaad het bijzondere hebben van wat je erover leest. Tijdens de hele overtocht zitten we lekker boven aan dek te lezen en te kijken, heerlijk.

De boot naar  Åland      Lekker in het zonnetje aan dek

Eenmaal van boord rijden we door naar een eerste cache hier, zo zijn we meteen van de drukte af. In Kräkka doen we een boodschap en dan rijden we door naar Godby om te pinnen en verder naar het oosten voor een plek op camping Puttens op Sund. N 60 12.911 E 020 14. We betalen hier 11 euro incl. gebruik wasmachine en wasdroger, maar excl. douche €1,-/4 minuten. Warm water is er alleen tegen betaling, maar in de keuken staat een waterketel en een elektrisch kookplaat, dus ook dat is geen probleem. We zetten de tent op en gaan eten maken. We zien een groot insect (grote populieren boktor) op onze auto zitten.

Sankta Catharina kerk in Kattby     Mooie oude brug onderweg      Camping Puttens op Sund      Grote populieren boktor    Grote populieren boktor

Na het eten wandelen we nog naar Notvikstornet, een restant van het voormalig Bomarsund fort. Een mooi plekje hier aan zee met verschillende kanonnen nog erbij. Terug bij de tent drinken we nog even wat en dan kruipen we de tent in. Moe!
We worden eerst nog even wakker gehouden door een paar rumoerige egeltjes die rond de tent lopen.

Notvikstornet       Notvikstornet       Notvikstornet       Notvikstornet

Uitzicht vanaf  Notvikstornet     Een mooi plekje        Grauwe vliegenvanger  Egeltje bij de tent

Zaterdag 24 augustus

Het was een lange nacht, we werden pas om 8 uur wakker! Na de douche en het ontbijt blijven we nog even lekker zitten. De tent blijft hier staan, we gaan van hieruit het eiland over. We rijden over de kleine weggetjes op de kaart en komen zo langs verschillende ‘bezienswaardigheden’. Hoewel het soms niet veel voorstelt, of wij zien het gewoon niet zoals bij Fornborg, waar we afgezien van het bord niets bijzonders zagen. Bij Borgboda maken we een onverwacht mooie wandeling naar een cache. Onderweg zijn alle trappen en bruggetjes versiert met houtsnijwerk en staan er houten beelden, erg mooi gedaan.
Bij Geta, bijna aan het eind van weg 4 slaan we af naar Geta Bergen om er een cache te doen en er te wandelen. De eerste cache bij een uitkijktoren en zendmasten van een zendvereniging vinden we niet, maar de tweede wel. Deze ligt op een route naar de ‘grotten’ en na enige aarzeling zijn we toch doorgelopen naar de grotten. Het was een erg mooie wandeling, mooie omgeving en bij de grotten, die niet veel voorstelden, waren jongeren bezig met rotsklimmen wat leuk was om te zien. Daarna weer terug naar de auto. Doorgereden naar Geta Hamn en hebben daar een cache gedaan en onze eerste Munzee (spel via internet) buiten Nederland gevonden. Daarna rijden we terug richting camping, tanken en kijken onderweg nog bij een uitkijktoren en doen nog een cache in de buurt van de camping. We hebben er een mooi uitzicht op Notvikstornet waar we gisteravond naar toe gelopen waren. Na het eten de wasmachine aangezet op de camping en dan aan de koffie!

Wandeling bij Borgboda    Wandeling bij Borgboda       Wandeling bij Borgboda     Wandeling bij Geta bergen

Geta hamn      Geta hamn   Uitkijktoren Djävulsberget      Kleine vuurvlinder

Zondag 25 augustus

Na weer een goede nachtrust en een rustig ontbijt, vertrekken we om half negen van de camping. De tent blijft hier nog een nacht staan, we gaan vandaag richting Mariehamn en dat is maar 28 km hier vandaan. Als we weggaan is het nog maar 10 gr. maar de zon schijnt en het zal wel snel opwarmen, het wordt weer een mooie dag. In Mariehamn parkeren we de auto bij de haven. Het is grappig om deze haven nu eens bij daglicht te zien, we zijn hier al enkele keren midden in de nacht aangemeerd onderweg van Stockholm naar Turku. Het zie er nu toch heel anders uit.
We wandelen door de stad en doen er een multi en een paar andere caches die ons langs mooie plekjes brengt. Tegen 1 uur zijn we terug bij de auto en gaan we richting Lumpertland, het meest zuidoostelijk over land te bereiken deel van dit eiland. We kijken even bij het Lemströms Kanal en rijden dan verder naar Lemböte kapell. Op de parkeerplaats gaan we eerst eten en daarna wandelen we naar het kapelletje. Daarna hebben we geen zin om nog verder te gaan, dus we gaan weer richting camping, maar doen op de terugweg nog een cache bij een mooi meertje en kijken nog even bij Kastelholms Slott. Daarna dan toch terug naar de camping en bij het restaurant van de camping gaan we lekker uit eten buiten op het terras. Dan naar de tent voor een kop koffie.

De 'Pommern'     Detail van de 'Pommern'      Cruiseschip vertrekt uit Mariehamn