Zweden / Åland eilanden (Finland) 2013

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Maandag 2 september

Vanmorgen zoals gewoonlijk weer op tijd wakker, nou ja, na 9 uur slaap zijn we wel uitgeslapen. Het heeft vannacht flink geregend, maar nu is het droog, schijnt de zon en is het 9 graden.
We vertrekken om half negen van deze nu lekker stille camping, dat zal hier in het hoogseizoen wel anders zijn. We rijden richting Lindesberg en bekijken het leuke plaatsje en doen er wat caches en de boodschappen.
Als we verder rijden via allerlei kleine weggetjes om binnendoor naar een andere plaats te rijden komen we bij Munkshyttan langs het schoolmuseum. Het blijkt nog gesloten maar we kunnen er in de tuin bij de picknicktafel wel onze broodjes eten. Als we klaar zijn kijken we nog even rond bij de bijgebouwen waarin zich onder andere de toiletten bevinden. Net als we een foto staan te maken van het droogtoilet waar er 3 zittingen op een rij zijn, komt er een auto aanrijden. Het blijkt de mevrouw van het museum te zijn, ze gaat nog niet open, maar we mogen toch rustig even binnen komen om te kijken. We nemen het aanbod aan en komen in een gebouw waar tot in het jaar 1931 een onderwijzeres heeft gewoond die in een klaslokaal op de bovenverdieping les gaf aan 25 kinderen. Het klaslokaal is nog intact met de oude tafeltjes, boeken, schoolkaarten, schoolbel e.d., erg leuk om te zien. Als we weer beneden komen vertelt de mevrouw vol enthousiasme over het museum en de oude tijd. We krijgen nog een boekje mee over de school en de omgeving en als we vertrekken en nog een kleine bijdrage geven voor het boekje en het museum omhelst ze ons bijna en vond ze ons bezoek net zo leuk als wij.

Schoolmuseum     Woonkamer in schoolmuseum      Klaslokaal in schoolmuseum      Schoolbel in schoolmuseum

We rijden verder via binnenwegen en maken de wandeling Bergslagsleden naar een cache die daar bij een 'kanaal' ligt. Vreemd een kanaal midden in de bossen hier, de oorsprong ervan is, volgens het informatiebordje, ook niet bekend. Daarna rijden we verder via.., dat weten we niet. Het was een wirwar van gravelwegen zonder bordjes, waarna we uiteindelijk als eerste een huis en kerkgebouw tegenkwamen van Hammerby, alleen kwam dat gehucht weer niet voor op onze kaart. Zoals wel vaker op goed geluk doorgereden en redelijk in de buurt van Nora uitgekomen, wat de bedoeling was. We wandelen rond in Nora en doen wat caches en wandelen en langs de waterkant, ook dit is een aardig plaatsje aan het meer.

Straatje in Nora     Nora    Museumtrein   Oude telefooncel in Nora

Daarna rijden we via weer binnenwegen naar het zuidelijker gelegen Tiveden en vinden een daar een plek op camping Tiveden. We worden er direct in het Nederlands aangesproken en er zijn hier veel Nederlanders, duidelijk een camping uit de ANWB-gids. Dit doet toch altijd wat afbreuk aan het vakantiegevoel, als je in het buitenland bent. We eten in het restaurantje van de camping en als we geen nagerecht willen, wordt er nog eens gevraagd "ook geen kopje koffie?". We betalen hier SEK 160, douche 5 SEK voor 4 minuten. N 58 47.962 E 014 32.248 Na het eten lopen we de camping over, kijken aan de waterkant en daarna zitten we nog even bij de tent. Terwijl ik dit voor de tent zit te typen staat er in de verte tegenover ons een ree naar ons te kijken. Om half 10 zien we nog een prachtige sterrenhemel en daarmee besluiten we deze dag.

Bij camping Tiveden    Camping Tiveden

Dinsdag 3 september
Optrekkende ochtendmist
Vanmorgen lekker in shirtje de zon dit verslag bijgewerkt voor we vertrekken van de camping. Heerlijk rustig zitten genieten van de natuur om ons heen terwijl de rest van de camping nog in diepe rust was. Het is vannacht weer een erg koude nacht geweest met veel condens en we laten de boel even een beetje drogen in de zon.
Terwijl wij in alle rust buiten zitten in de zon en ons vest al uitgedaan hebben omdat dat te warm werd, horen we bij onze Duitse camperburen de kachel aangaan en een tijdje later horen we zelfs een stofzuigertje.
We vertrekken tegen half 10, veel later dan onze bedoeling was. We gaan eerst bij Tiveden een mooie wandeling maken naar 2 caches, de wandeling gaat door een erg mooie omgeving, maar door de mossige en vaak drassige ondergrond is het wel zwaar lopen. We rijden naar Vitsand, een strandje met toiletten een picknicktafels. We gaan hier eten en daarna even zwemmen in het mooie meer. Heerlijk, de eerste keer pas dit jaar, maar het kan weer! Daarna lopen / klimmen we naar Tärnekullen waar ook de gelijknamige cache ligt, erg mooi. We rijden verder het park uit, maar doen onderweg eerst nog een wandeling naar Bergslagsleden etappe #17, weer een mooie wandeling. Daarna willen we verder, maar als we langs camping Stenjällengården op N 58 40.818 E 014 35.998 komen en zien dat het daar ruim en rustig is, besluiten we om daar de tent op te zetten en niet verder te kijken. De tent kan dan mooi verder drogen en wij kunnen uitrusten. Voor mij waren het toch wel pittige wandelingen vandaag en mijn knie werkt ook niet erg mee nadat ik daar vorige week een keer een verkeerde beweging mee heb gemaakt en hij daardoor weer dikker is. De camping heeft gratis én snelle wifi, dus we kunnen mooi even wat geocaches loggen op internet en zo deze administratie weer een beetje bijwerken. We betalen hier SEK 180 voor een plaats bovenaan de camping, een plek beneden aan het water zou SEK 270 kosten excl. douche 1 kr. / 2 min. De plekken zijn ruim en het sanitair is superschoon. We krijgen een mail van een Zweedse geocachers van wie we pas een cache gedaan, met het aanbod om morgenochtend om half 9 mee te gaan cachen naar een schoorsteen. Helaas zitten we niet meer in de buurt en kan dat niet doorgaan. Als we volgend jaar met vakantie weer in de buurt zijn moeten we het maar laten weten als het ons leuk lijkt om samen te gaan cachen naar caches waar we speciale uitrusting voor nodig zijn. Als we ’s avonds voor de tent zitten horen we uilen in de bomen om de tent heen.

Wandeling in Tiveden   Wandeling in Tiveden     Vitsand     Even zwemmen bij Vitsand

Wandelpad naar Tärnekullen    Wandelpad naar Tärnekullen       Tiveden     Het wordt al herfst op camping Stenjällengården

Woensdag 4 september

Nu hadden we de tent gisteren zó neergezet dat we gisteravond in de zon stonden en vanmorgen in de zon zouden staan, maar helaas was het vanmorgen mistig dus dat was jammer. We delen het veld met een caravan en verder is het echt stil. Het zal thuis weer tegenvallen al dat omgevingslawaai nadat we weer de rust hebben gehad van campings in the-middle-of-nowhere waar het echt stil was, zo fijn om alleen de natuur te horen. We zijn laat op en ontbijten heerlijk rustig voordat we de boel weer inpakken en om 9.15 uur vertrekken richting Karlsborg, maar we slaan halverwege af, het bos in, om een multi te doen.
Als we bij het parkeercoördinaat aankomen zien we heel veel rook. We zijn aangekomen bij Kolmilan, niet alleen de naam van onze cachewandeling, maar ook blijkt het een eventterrein voor vanavond te zijn waar men 1200-1400 motorrijders verwacht uit verschillende landen en de voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang. We nemen een kijkje op het terrein en ons wordt half in het Engels, en half in het Zweeds uitgelegd waar het voor is. We gaan onze wandeling maken en als we daarvan terugkomen kijken we nog even bij de vuurplaats.

Kolmilan    Kolmilan       Kolmilan

Het wordt lichter, maar de zon zal er rond de middag pas goed doorkomen. We rijden verder naar Kralsborg en halen er verse broodjes en melk voor de lunch en gaan op een bankje met uitzicht over het meer Vännern lekker zitten eten. Daarna willen we het fort bekijken hier in Karlsborg, maar dat valt ons tegen. Het Göta Kanal hebben al eens gezien, dus we rijden verder naar het zuiden via Jonköping naar Jälluntofta camping op N 57 02.939 E 013 31.676 boven Unnaryd en ten noordwesten van Halmstad. Een wat kleinere camping aan het meer met zandstrandje, het heeft weer heel schoon en luxe sanitair. We betalen hier SEK 140 excl. douche en voor de douche en toegang tot het sanitairgebouw krijgen we een kaart t.w.v. 100 kr. (4 min./ 6 kr.) en bij vertrek wordt er gekeken hoeveel er verbruikt is. Wel lastig voor mensen die vroeg willen vertrekken. Want het nadeel is hier dat er ’s morgens pas om 9 uur iemand bij de receptie is om af te rekenen en de (douche)kaart van het sanitairgebouw in te leveren.

Jälluntofta camping    Jälluntofta camping    Jälluntofta camping

Donderdag 5 september

Vanmorgen maar wat langer blijven liggen omdat we toch niet voor 9 uur vertrekken kunnen. Als om 9 uur de receptie weer bemand is kunnen we betalen en vertrekken. We rijden eerst nog een stuk via de binnenwegen, halen in Unnaryd brood, bekijken nog wat en doen nog 2 caches, onder andere 'Hunters Hut'. Een cache die in een hut ligt, de hut die je als geocacher gratis mag gebruiken, ook om te overnachten.

Hunters Hut    Interieur Hunters Hut     In het logboek schrijven in Hunters Hut

Daarna toch maar ook een stukje via de grotere wegen om wat op te schieten. We slaan bij Esmared (weg 25 naar Halmstad) af naar Gårdshult, en daar wandelen we nog naar een cache in een mooi natuurreservaat. Dan verder en aan een meertje eten we de broodjes en pakken we de cache die slechts 10 meter naast onze picknicktafel blijkt te liggen. Daarna toch maar weer verder richting Helsingborg voor de boot naar Helsingör (DK). Als we bij de boot aankomen blijkt de volgende boot over 10 minuten te verstrekken. We kopen onze ticket en sluiten aan in het rijtje van slecht 8 auto’s. Er gaan nu slechts ruim 10 auto’s aan boord, de rest is vrachtverkeer. We hebben het nog nooit zo rustig meegemaakt aan boord. Eenmaal in Denemarken houden we de snelweg aan richting Rødby. Was het in Zweden vandaag hooguit 19 graden, hier in Denemarken is het al 22 graden. We rijden door naar Evalds teltcamping, Tappernøje, N 55 09.236 E 011 59.865, waar we de eerste nacht ook gestaan hebben. Dit keer zijn we de echt enige campinggasten. We zetten de tent op, gaan eten en daarna nog even op pad voor een laatste multi hier in Denemarken. Morgen rijden we naar huis.

Natuurreservaat bij Gårdshult    Natuurreservaat bij Gårdshult    Natuurreservaat bij Gårdshult     Evalds teltcamping

Vrijdag 6 september

Toen we vanmorgen de tent open deden stond er een ree in het veld. Vanmorgen om 7.30 uur vertrokken van de camping en om 8.35 zijn we bij de boot en kunnen meteen doorrijden, de boot vertekt om 8.45 uur. Het is erg rustig aan boord en na drie kwartier komen we om half 10 aan in Puttgarden, Duitsland. We volgen de A1 Hamburg-Bremen, maar staan bij Hamburg al anderhalf uur in de file. Om 13.30 zijn we Hamburg voorbij en horen we op de radio dat er voorbij Bremen, tussen Bremen en Wildehausen ook weer een file staat van 13 km met een oponthoud van anderhalf uur. Bij Bremen gaan we van de snelweg af en gaan binnendoor weer naar de A1 maar dan richting Osnabrück. Het is hier in Duitsland vanmiddag al 33 graden. We rijden terug over Notter bij Wierden om meteen onze GPS weg te brengen die het sinds eergisteren niet meer doet. We hebben geluk dat men de GPS weer aan de praat kan krijgen en om 18 uur zijn we THUIS.