Zweden / Åland eilanden (Finland) 2013

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Maandag 26 augustus

Uitzicht op Silverskär   Het was gisteravond druk om onze tent met egeltjes. Vanmorgen was het een fris ontbijt, we moesten wel het vest erbij aan, want het was slecht 9 graden en erg vochtig. Om 8.15 uur van de camping vertrokken. Wandeling naar Orrdalsklint (op Sund) niet afgemaakt omdat we het pad erheen niet konden vinden, maar zo wel al een flinke ochtendwandeling gemaakt. We rijden de weg verder door tot het eind en komen aan de waterkant uit, met aan de overkant het eilandje Silverskär, een prachtig stil plekje.
Op de terugweg maken we nog een korte wandeling naar een mooie cacheplek. Dan rijden we door naar Godby voor de boodschappen, vinden bij Bovik op Hammerland een mooi plekje aan het water om te eten en Herman werpt hier even de hengel uit.
Daarna rijden we door naar de Eckerö om de boot voor morgenochtend te bespreken. Die afvaart blijkt er morgen niet te zijn en de eerstvolgende wordt dan om 13.30 uur. Ook wel goed, de reservering wordt gemaakt en we gaan weer op pad.
We kijken hier nog wat rond en rijden dan door naar camping Uddens. Hier aangekomen lijkt de camping wel gesloten te zijn, maar op een briefje bij de receptie staat een te bellen contactpersoon vermeld, dan doen we dan maar. We kunnen op de camping staan voor € 8,- de sanitairgebouwen zijn open. We zoeken een plekje uit waar we nu nog lang zon hebben en morgenochtend ook weer. We zijn echt de enigen op deze camping, heerlijk rustig.
Hadden we de afgelopen 3 dagen een heel veld voor ons alleen, nu hebben we de hele camping voor ons alleen. We zetten de tent op en laten alles even goed drogen. We hebben dan wel geen regen gehad, maar de plek op de vorige camping was erg vochtig en alles was vanmorgen klam en de tent drijfnat. In een mum van tijd is alles nu weer droog en zijn de slaapzakken gelucht en gaan we eten maken. Na de afwas gaat Herman nog even vissen en ik lees verder in mijn boek. Uddens camping op Eckerö N 60 17.229 E 019 35.947

Uitzicht bij  Bovik    Uitzicht bij Uddens   Camping Uddens

Dinsdag 27 augustus

Bijzonder verkeersbord   We zijn laat op en genieten van een ontbijt in de zon op dit heerlijk rustige plekje op de punt van dit eiland.
Tegen 10 uur verlaten we pas de camping en gaan in de omgeving nog wat kijken en een paar caches doen. We hoeven pas om 12.45 bij de boot te zijn voor de overtocht naar Grisslehamn in Zweden.
Om half twee vertrekt de boot en we zitten de kleine twee uur heerlijk buiten in de zon op het bovenste dek te lezen en te slapen.
Als we aankomen in Grisslehamn doen we eerst de cache waar we op de heenweg niet aan toe gekomen zijn. Daarna nog even een boodschap en dan rijden we naar het noorden, richting Gävle. We hebben nog niet bedacht wat we nu in Zweden doen willen, dus we zoeken een camping op en zien dan morgen wel verder.
Het wordt Camping Simbadets in Österbybruk we betalen SEK 100 incl. douche (€ 11,50) N60 11.711 E 017 54.775. Het is een rustige niet te grote camping aan de rand van het plaatsje aan een meer met zwemgelegenheid. We zetten de tent op, maken eten en gaan dan na het eten nog even het plaatsje verkennen.

Vertrek uit Eckerö      De boot vanaf Grisslehamn   Manor Gammel Tammen in Österbybruk    Camping Simbadets

Woensdag 28 augustus

Om 8 uur vertrokken van de camping bij 13 graden, zon, maar een koude wind. We gaan eerst bij Dannemora de oude ijzergroeve bekijken en de multi doen die daarbij ligt. Dan weer verder richting Forsmark waar we gaan eten aan zee bij een natuurreservaat, een heerlijk rustige plek. Na het eten rijden we door naar Forsmark aan weg 76 voor een cache, maar kijken eerst bij Vattenvall Forsmark, een erg groot (bedrijven)terrein aan zee daarna door naar de cache. De cache ligt in Forsmark, wat oorspronkelijk een industriële nederzetting uit de 18e eeuw blijkt te zijn, het ziet er leuk uit.

Libelle   Forsmark  Forsmark

Niet veel later rijden we langs Lövstabruk en daar gaan we ook even kijken. Het blijkt een erg mooi 'dorp' te zijn. De smederijen een gieterijen zijn verdwenen, maar wat gebleven is is het in oorspronkelijke staat verkerend grote huis en omliggende woningen en gebouwen, zoals stallen e.d. We besluiten dat we niet naar Gävle gaan, maar buigen af naar Söderfors om daar een plek op de camping te vinden.
We vinden de camping er niet zo leuk uitzien en rijden door naar camping Hedesunda onder Hedesunda op een eilandje in het Hedesunda fjärden. Deze camping ziet er leuker (ruimer en rustiger) uit en we vinden een mooie plek voor 165 SEK (excl. douche á 5 SEK). Na het eten maken we nog een wandeling naar een soort openluchtmuseumpje en dan is het rust bij de tent.

Lövstabruk   Camping Hedesunda    Meer bij Hedesunda

Donderdag 29 augustus

Gisteravond hebben we geluk gehad, we hebben gewandeld en daarna nog een halfuurtje bij de tent gezeten en daarna naar bed, net als we in de tent liggen begint het te regenen. Het heeft de halve nacht door geregend, maar vanmorgen was het gelukkig weer droog. Het is een bewolkte dag met maar een enkele keer zon en het wordt slechts 18 graden. We vetrekken om 8.15 uur van de camping en rijden via hedesunda naar Gysinge. In Gysinge bekijken we de alleraardigste Gysinge Bruk, net als gisteren in Folksmark en Lövstabruk, erg mooi onderhouden. We zochten hier ook een multi, maar die hebben we niet gevonden. We rijden verder via Österbor en komen langs een voormalige cementfabriek waar natuurlijk ook een cache ligt, zonder die cache hadden we de cementfabriek nooit gevonden. Gegeten bij Gammelstilla aan het meer en we hebben er een wandeling gemaakt, even bij de oude smederij gekeken. Verder via binnenwegen naar Falun en Börlan en uiteindelijk door naar Leksand voor een camping. Het wordt Västanviksbadets Camping Leksand (SEK 200 incl. douche) N 60 43.810 E 014 57.243 Een viersterrencamping die geen vier sterren waard is wat het sanitair betreft. We mogen een plek uitzoeken omdat het toch rustig is en er plek genoeg is. We kiezen een rustig hoekje uit, zetten de tent op, gaan eten en na het eten lopen we nog even een rondje.

Voormalige cementfabriek   Lunchen in Gammelstilla    Potonbrug

Hangbrug over Västerdaläven bij Dala Floda    Hangbrug over Västerdaläven bij Dala Floda  Västanviksbadets Camping

Vrijdag 30 augustus

Het is vanmorgen zwaar bewolkt en als we tegen half negen wegrijden spettert het lichtjes. Het blijft tot een uur of twee bewolkt en daarna komt de zon er zo nu en dan door, warmer dan 16,5 gr. wordt het vandaag niet. We rijden eerst naar Leksand en gaan daar wat rondkijken en wat caches doen. In het hoogseizoen vinden we het hier veel te druk, maar nu is het overal veel rustiger. Tegen de middag gaan we het stadje uit nadat we ook de boodschappen voor vandaag hebben gedaan. Daarna rijden we via kleine binnenwegen (gravelwegen) en zien allerlei mooie plekjes en maken hier en daar een wandeling.
We eten bij een cache op een bijzonder plekje, weer zo’n plekje waar we zonder het cachen nooit geweest zouden zijn. Onderweg fotograferen we nog een auerhoen, die voor ons de weg over stak. We wandelen naar een mooi meertje en voor we het weten is het al weer tijd om een camping te zoeken. Het is op de campings ook goed te merken dat het tegen het eind van het seizoen loopt, alles wordt niet overal meer even goed bijgehouden. Vanavond staan we op camping Silverhöjdens net onder Grängesberg, SEK 160 incl. douche. Een nu rustige camping waar we een mooi plekje aan het water hebben, dit doordat het nu het eind van het seizoen is normaal zijn dit plekken met elektrisch voor caravans en is het tentenveld tegen een rotswand aan en omgeven met bomen.

Omgeving Gagnef    Auerhoen   Auerhoen    Camping Silverhöjdens

Zaterdag 31 augustus

Vanmorgen bij het wakker worden hangt er een dikke mist, tegen 8 uur wordt het lichter en zijn de boomtoppen om ons heen ook weer zichtbaar. We pakken de boel in en vertrekken om 8.15 van de camping. Het begint even te regenen, maar dan wordt het weer droog en wordt het ook lichter. We rijden door richting Örebro met de bedoeling om daar de regenachtige dag door te brengen, maar onderweg wordt het droger en in de buurt van Kopparberg gaan we naar een oude groeve. Een erg mooie plek , diepe gaten met helder water en mooie mossen eromheen en een erg mooi uitzicht op Ställberg (?). Een in Zweden wonende Duitser die er met de camper staat vertelt ons het één en ander over de groeve, hoe het hier jaren vroeger was.

Oude groeve bij Kopparberg   Oude groeve bij Kopparberg   Oude groeve bij Kopparberg

Als we uitgekeken zijn gaan we verder naar Kopparberg, hier zijn we jaren geleden al wel eens geweest, maar nu gaan we er een paar caches doen én boodschappen. Daarna rijden we via de kleine gravelwegen door de mooie omgeving en wandelen hier en daar en bekijken de camping bij Malingsbo, maar die is erg druk en het tentveld ligt op een helling en ligt érg ver van het toiletgebouw af. We rijden door naar Ramsberg en vinden camping Ölsjön aan het gelijknamige meertje. Nadat we gebeld hebben naar de eigenaar dat we op de camping willen staan mogen we een plek uitzoeken. Bij veel campings is er in deze tijd van het jaar niemand meer aanwezig en moet je bellen als je een plek wilt. We kiezen een mooie rustige plek met uitzicht op het meer. Er staan nog 2 caravans en de hut is bezet, verder is het er uitgestorven en heerlijk stil. We betalen er 100 SEK (€ 11,50) incl. douche, eenvoudig sanitair maar keurig schoon.

Kopparberg   Camping Ölsjön

Zondag 1 september

We hebben vanmorgen om half negen onze eerste wandeling gedaan en een multi gevonden. We laten de tent hier nog een nachtje staan en gaan om goed half 8 weer op pad bij slechts 9 graden en wind. Gelukkig komt de zon er al door en zal het snel opwarmen. Het was vanmorgen ook fris in het douchehok, waar het bovenlangs open is en de wind er vrolijk doorwaaide, brrr…
Op de camping en in het dorp hebben we geen bereik, maar midden in de bossen krijgen we ineens allerlei app-jes en mailtjes binnen op de telefoon.
We hebben vanmorgen om half negen onze eerste wandeling er al op zitten en een leuke multi gevonden. Wat verder maken we weer een wandeling naar weer een leuke multi en een paar andere caches in een prachtige omgeving. We cachen op zijn Zweeds, dat wil zeggen, niet netjes via de paden zoals in Nederland, maar dwars door het bos indien nodig.
Tussen de middag doen we boodschappen in Skinnskatteberg en tussen Laggarbo en Uttersberg eten we op een steiger met bankjes aan het water onze verse broodjes. Daarna vanmiddag weer in de omgeving gewandeld en caches gedaan. We zitten in het ‘naturreservat Kloten-Malingsbo’ een erg mooie omgeving. Terug naar de camping om te eten. Het is er nog rustiger geworden, alleen nog een caravan en wij met de tent.
Het was vandaag een wat frissere dag met veel wind en max. 16 gr. maar we hebben ons prima vermaakt met de wandelingen hier. Na het eten gaan we nog even met de auto op pad richting Löa, we bekijken daar de oude ijzergieterij. Op de terugweg naar de camping zien we in een veld langs de weg een eland staan met jong, ook dat zien we niet vaak. We zien voor de eerste keer in al die jaren dat we in Zweden komen de straatverlichting branden, een heel vreemd gezicht.
Als we om 21.45 uur terug zijn op de camping is het al aardig afgekoeld en gaan we direct wassen om daarna de tent in te kruipen en er niet meer uit te hoeven voor het ochtend is.