Noord-Europa 2014

Een rondreis van een maand door:

Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Finland, Åland eilanden, Zweden en via Denemarken en Duitsland naar huis.

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Vrijdag 11 juli

Ignalina Nuclear Power Plant Als we wakker worden is het nog droog, maar waait het al wel harder en als we aan het ontbijt zitten begint het te regenen. Wat verveelt dat toch snel, 34 graden is niks maar dit is nog minder.
Om half negen rijden we weer van de camping af.
In Ignalina halen we brood en melk en in het volgende dorpje vinden we een geocache bij een leuk kerkje. We rijden verder richting Daugavpils in Letland en tegen 10 uur schijnt de zon weer.
Voorbij Dukstas slaan we af naar Visaginas, een werkelijk troosteloos stadje, gebouwd vol met Russisch aandoende flats voor de werknemers van de kerncentrale, gewone laagbouw woningen hebben we er niet gezien. Er is inmiddels een nieuwe centrale gebouwd naast de oude door Rusland gebouwde centrale naar het model van Tsjernobyl (Ignalina Nuclear Power Plant, voor meer info zie www.iae.lt./en/).
Deze eigenlijk prachtige omgeving met bossen en meren wordt nu gedomineerd door industrie, kilometers lang liggengrote buizen in het landschap langs brede wegen en hier en daar staan oude, vervallen, gebouwen.
In het centrum van Visaginas is een kleine Russische markt. Een apart sfeertje hier, wij vervolgen onze weg maar weer.

Een bijzonder wandelpad  in Zarasai, Litouwen     Een bijzonder wandelpad in Zarasai, Litouwen

Onderweg in Zarasai nog rondgekeken en een cache proberen te vinden. We vonden wel het bijzondere wandelpad vlakbij de bibliotheek, maar helaas niet de cache.

We rijden via gravelwegen en weg P70 naar Subate net over de grens in Letland. Onderweg even brood gegeten op een mooi plekje met uitzicht op een meer. Verder over weg P73 via Nereta naar Riga. Nadat we vorige week definitief besloten hadden om via Polen en de Baltische Staten te reizen heb ik nog snel in Riga de City Camping gereserveerd voor 2 nachten. In Riga wordt dit weekend een mega-event georganiseerd door Letse geocachers en als we dan toch in de buurt zijn willen we die ook bezoeken. We hebben al eens zo´n mega-event meegemaakt in Finland, dus leek ons dit wel een leuke ervaring én Riga is een mooie stad. De vorige keer dat we in Riga waren hebben we ook 2 nachten op City Camping gestaan. Het is geen bijzondere camping, meer een grote parkeerplaats met was gras voor campers en caravans en een grasveld voor de tenten, maar wel een camping met bewaking en goede sanitaire voorzieningen op loopafstand van het oude centrum.   Riga City Camping

In Riga aangekomen zetten we de tent op en we gaan dan eerst even naar een supermarkt in de buurt om brood te kopen en daar is ook een restaurantje waar we dan gelijk maar gaan eten. Dan hebben we dat allemaal alvast gehad. Daarna terug naar de camping gereden, auto bij de tent gezet en onze spullen gepakt om lopend naar het eventterrein te gaan waar we ons aanmelden. We moeten een route kiezen voor morgen en onze route begint in de Nationale Bibliotheek van Letland. Daar zullen we iemand van de organisatie treffen die ons vertelt wat we verder moeten doen. De bibliotheek wordt eind augustus pas officieel geopend dus het is wel leuk dat wij er nu al een kijkje kunnen nemen. We zijn benieuwd wat ons allemaal te wachten staat morgen.

Mega Riga 2014
Als we teruglopen zien we een geocacher voor ons lopen die richting een cache gaat die wij op de heenweg niet zo snel konden vinden, wij gaan achter hem aan. We stellen ons voor en hij blijkt uit Denemarken te komen, hij denkt dat de cache binnen ligt en samen gaan we het Motor Hotel binnen. Bij de balie zeggen we dat we geocachers zijn en dan krijgen we een grote kist aangereikt “ga er maar even bij zitten”.
We bekijken de inhoud van de cache, loggen beiden en geven de kist terug, waarna wij teruggaan naar de tent op City Camping Riga. Het wordt morgen ook weer een drukke dag.
Gps: N 56 57.396 E 024 04.725

Zaterdag 12 juli

Vanmorgen zoals gewoonlijk weer op tijd wakker. Het was een rumoerige nacht, dat wil zeggen niet op de camping, maar we hoorden muziek vanuit de stad, er was ergens vuurwerk en men was ergens met wegwerkzaamheden bezig. Als we klaar zijn gaan we op weg en dat blijkt om half negen te zijn en we hoeven pas om 10.15 uur bij de Nationale Bibliotheek van Letland te zijn, we gaan toch maar verder en zoeken onderweg nog een cache.
Als we de bibliotheek gevonden hebben gaan we daar nog even lekker in de zon zitten, het wordt weer een mooie dag daar hebben we wéér geluk mee. Tegen 10.15 uur melden we ons aan de balie van de bibliotheek en we blijken de eerste geocachers te zijn die hier komen, dus men moet nog even overleggen wat er moet gebeuren. Dan blijkt er bij een volgend registratiedesk wel iemand te zijn die er iets van weet en zij geeft ons de benodigde papieren met opdrachten waarmee we in de bibliotheek aan de slag moeten.
Als we alle antwoorden gevonden hebben en uitgekeken zijn, gaan we naar de dame terug en dan krijgen we een volgend blad met coördinaten erop. We hadden wel alle antwoorden goed, maar het is fijn om zeker te zijn van een coördinaat, zeker als blijkt dat het 2,5 km verderop is en we lopend zijn.

Onze eerste opdracht        Nationale Bibliotheek van Letland      Hal van Nationale Bibliotheek van Letland      Hoge boekenkast in Nationale Bibliotheek van Letland

We gaan op pad en komen langs verschillende markten, die we de tijdens ons vorige bezoek aan Riga niet gezien hebben. Deze dag brengt ons niet door het oude centrum van Riga, maar erom heen wat natuurlijk wel zo leuk is om nieuwe dingen te ontdekken die we anders niet zouden zien. De hoogtepunten in het oude centrum hebben we 4 jaar geleden al bekeken. Het volgend coördinaat brengt ons uiteindelijk in het park ' Silent Garden' voorheen heette dit het Kiev Park waar weer iemand zit met nieuwe opdrachten.
Tijdens onze wandeling door het park met de opdrachten ontmoeten we de Rhesus family uit Drammen, Noorwegen. Een alleraardigst echtpaar met twee kleine kinderen. Ze zijn helemaal verbaasd als ze vernemen dat niet met de auto zijn , maar lopend, hun auto zit al vol met de kinderstoeltjes achterin, anders hadden we met hen mee mogen rijden. In het park krijgen we van de mevrouw op een bankje onze nieuwe opdracht en bekijken die samen en vervolgen onze route te voet.

Bloemenwinkel onderweg      Rhesus family uit Noorwegen in Silent Garden

De route naar het volgende park brengt ons door een buurt die we wat minder prettig vinden om door te lopen, maar we zetten de pas erin en komen aan bij het Grizinkalns Park waar een jongeman met een bijzondere fiets op ons zit te wachten. Het is een fiets waarbij je met je handen moet 'trappen' en met je voeten moet sturen, heel lastig, maar een bijzondere ervaring. Ook konden we hier onze eerste labcache doen, na het vinden van de juiste sleutel van het kastje.

Onderweg naar Grizinkalns Park       De bijzondere fiets     Zoek de juiste sleutel

Als we hier aan onze opdracht voldaan hebben krijgen we het coördinaat dat ons naar het Ziedondarzs Park brengt waar we een basketbalwedstrijdje moeten doen waarna we door mogen naar een winkel in Berga Bazars. We nemen hier eerst een lekkere cappuccino, het is al middag en we hebben alleen onderweg bij een bakkerijtje een broodje gekocht.

Basketbalwedstrijdje in het Ziedondarzs Park    Basketbalwedstrijdje in het Ziedondarzs Park      Onderweg naar Berga Bazars      Onze opdracht in Berga Bazars

Als we hier aan onze opdracht voldaan hebben gaan we verder naar de studio van TV24 (N 56 57.129 E 024 07.530) waar Eugeni vanaf de autocue een tekst moeten oplezen, gelukkig kon dit ook in het Engels en hoefde het niet in het Lets. Ook weer een bijzondere ervaring. Hier kwamen we ook de Deen Bjarnholt weer tegen en samen zijn we hierna doorgelopen naar het eindpunt.

Eugeni achter de desk      Eugeni achter de desk       Bjarnholt in de studio

Als laatste moesten we naar het park bij het Freedom Monument waar we ons moesten melden en aangeven welke opdrachten we allemaal volbracht hadden.

Onderweg naar het Freedom Monument        Freedom Monument

Op het eindpunt kregen we ook nog het coördinaat van de 17 verdiepingen tellende Science Academy, waar we met onze pas van het Mega-Event gratis naar boven mochten en we een prachtig uitzicht over Riga hadden.

Academie van de Weternschappen in de wijk Moskou  Uitzicht over de stad met de bibliotheek bij de brug        Uitzicht op oude centrum met markthallen

We gaan nog naar een volgend mini-event / flashmob ook in het oude centrum, 'Colour Riga'. Het was de bedoeling dat we dit plaats zou vinden in het kortste straatje van Riga, maar omdat het daar niet toegestaan werd, werd het gehouden in het smalste straatje van Riga. Bij deze flashmob was het de bedoeling om het straatje binnen 10 minunten met stoepkrijt te kleuren.

Flasmob Colour Riga    Flasmob Colour Riga       Flasmob Colour Riga    Flasmob Colour Riga

We hebben gegeten op het grote terras op het grote plein Doma Laukums in het oude centrum, we hebben dan nog wat tijd over voor een volgend mini-event / flashmob ook in het oude centrum, 'Spy games". Het is de bedoeling dat men zich hier op het aangegeven tijdstip verdekt opstelt of vermomt. De reacties van het publiek liepen erg uiteen, de meeste voorbijgangers moesten er om lachen of waren heel verbaasd en twee Nederlandse vrouwen die voorbij liepen en zich er duidelijk erg ongemakkelijk bij voelden vonden het o.a. 'beláchelijk!'.
Zij hadden niet in de gaten dat er ook andere Nederlanders in de buurt waren.
We gaan hierna nog een cache doen in een leuk theehuis in het park en een bij het Nationaal Theater waar we weer een groepje andere cachers tegenkomen uit Duitsland.

Oude bakstenen stadsmuur met poortje     Oude bakstenen stadsmuur met poortje

Flasmob 'Spy games'       Flasmob 'Spy games'       Flasmob 'Spy games'    Zicht vanachter de krant

Dan toch nog maar doorgelopen naar het Rockcafé voor de avondsluiting. Het wordt gehouden op de bovenste verdieping van het café en het is er bloedheet. Hier worden de prijzen uitgereikt voor de beste volbrachte opdrachten. Als wij halverwege de avond afscheid willen nemen van de organisatie wordt ons gevraagd toch nog even te blijven want ze hebbben nog iets voor ons...
Men had gehoord dat wij de hele dag alles lopend gedaan hebben en men vond dat blijkbaar zo bijzonder dat wij daar een geocoin voor kregen als het 'toughest team of the event'.
Het is bijna 11 uur als we teruglopen naar de camping na een erg vermoeiende maar leuke en erg gezellige dag. We hebben weer veel leuke mensen ontmoet van verschillende nationaliteiten en als we in Drammen zijn en een slaapplek zoeken hebben we die ook al bij de Rhesus family. Na een lekkere douche duiken we snel de slaapzak in.

Bovenverdieping Rockcafé      Prijsuitreiking

Zondag 13 juli

Vanmorgen rustig aan gedaan, we zijn toch nog wel moe van gisteren. Tegen 9 uur vertrekken we van de camping en gaan we eerst naar de supermarkt vlakbij om onze voorraad wat aan te vullen. Ook al is het zondag, de supermarkt gaat om 9 uur open. Dan rijden we door naar het centrum naar Brievibas Iela 61, op de hoek van de straten Stabu iela / Brvibas iela. Op deze hoek was sinds 1940 het Committee for State Security (Cheka) gevestigd, een hoofdkwartier van de KGB ('het gebouw op de hoek' zou het in de volksmond heten) en dit KGB huis is dit jaar van mei t/m oktober een tentoonstelling en kan het gebouw dus bezocht worden. De naam Cheka komt van de eerste veiligheidsdienst van de Sovjets, The Emergency Commission, Chrezvychaynaya Komissiya (Ch.K. in het kort). We bezoeken de begane grond en kopen een kaartje voor de tentoonstelling op de 4e en 6e verdieping van het grote gebouw, voor de tour zijn we net te laat en om te wachten tot vanmiddag duurt ons te lang.

Rigas Veca Svetas Gertrudes Evangeliski luteriska baznica      Voormalig hoofdkwartier van de KGB    Voormalig hoofdkwartier van de KGB     Ingang voormalig hoofdkwartier van de KGB

Lift in voormalig hoofdkwartier van de KGB    Gang in voormalig hoofdkwartier van de KGB      Erker 'op de hoek'    Uitzicht vanuit KGB huis

We gaan daarna verder naar Salsapils, we bezoeken hier het monument op de plek waar ten tijde van WOII een concentratiekamp geweest is en 53.000 mensen de dood vonden. In 1967 werd hier een herinneringspark van 40 ha geopend.

Salsapils     Salsapils       Salsapils       Salsapils

Op de erg rustige parkeerplaats eten we een boterham en rijden dan door richting Cecis. Deze route hebben we al eerder gereden dus de meeste bezienswaardigheden hebben we al gezien. Vlakbij Cecis gaan we naar Apalkaln waar we een plekje vinden op de mooi aangelegde Camping Apalkalns, 8 euro p.p., dus 16 euro incl. elektrisch. We komen hier rond 4 uur aan dus mooi op tijd om even een wasje te doen en het, dankzij het mooie weer, voor de avond ook nog weer droog in de tas te hebben.
Gps: N 57 19.048 E 025 08.884

Camping Apalkarn

Maandag 14 juli

Laat vertrokken 8.50 uur. We rijden richting Limbazi en nemen een paar km vanaf de camping eerst een kijkje bij Ungurmuiza manor house, een in barokke stijl opgetrokken houten landhuis uit de 18e eeuw. Het enige overgebleven houten landhuis in Letland en het ligt op een mooi plekje met veel grond erom heen, een mooie tuin met veel oude eiken. De cache die hier zou moeten liggen is er niet meer.

Ungurmuiza manor house     Ungurmuiza manor house     Hemelwaterafvoer van Ungurmuiza manor house

Eik bij Ungurmuiza manor house   Tuinhuisje van Ungurmuiza manor house     Tuin van Ungurmuiza manor house

We rijden verder via Limbazi, waar we even een boodschap doen, via de P12 richting Sacggriva. Afgezien van in Riga, waar heel veel nationaliteiten en campers waren, zijn we in Litouwen en Letland op onze route weinig campers tegengekomen, hier aan de kust wordt dat weer anders. De kustweg naar Ainazi is niet zo bijzonder als we verwacht hadden.
Bij Ainazi met uitzicht op de grens met Estland gaan we brood eten en lopen we een stukje richting zee om de zoutmoerassen te zien. Daarna lopen we de grens over om de cache aan de Estse kant te loggen en gaan dan verder met de auto Estland in.
We houden voorlopig de smalle kustweg aan, leuke uitzichten en redelijk rustig. Onderweg kijken we hier en daar en vinden nog een cache. We komen vandaag uiteindelijk uit op camping Joekääru Holiday Camp een paar km boven Pärnu. Een eenvoudige camping waar we dan ook maar 5 euro p.p. hoeven te betalen. Gps: N 58 25.812 E 024 26.489

Pad door zoutmoerassen naar zee      Grensovergang Letland-Estland     Uitzicht vanaf Joekääru Holiday Camp   Joekääru Holiday Camp

Dinsdag 15 juli

We hebben érg goed geslapen en werden pas om 8 uur wakker! Gelukkig was het rustig op deze camping en was het ook rustig bij de douche. Dus vanmorgen zijn we weer laat weg, om 9 uur. De dag begint met veel bewolking, wel met een erg aangename temperatuur van 21 graden, maar als de zon erbij komt wordt het al snel warmer. We rijden eerst een stukje weg 4 verder naar het noorden/noordoosten. We willen ten oosten van Tallinn nog wat rondkijken, dat hebben we de vorige keer niet meer kunnen doen door de autopech. We rijden via binnenwegen en kijken even bij de watermolen Linnutaja, het openluchtmuseum en vinden er een cache.

Linnutaja   Linnutaja

Dan rijden we verder via Türi waar we kijken bij een oude Russische stoomlocomotief uit 1945, de L-5049. We halen hier even brood en melk en vervolgen onze weg. We proberen hier en daar een cache te vinden, maar we zijn niet zo succesvol vandaag. We wilden een cache doen bij een oude hangbrug, maar de hangbrug was al zo oud en zó slecht dat het niet verantwoord was om erover te gaan en bovendien is het verboden.

L-5049  in Türi    L-5049  in Türi    Gammele hangbrug

Onderweg brood gegeten op een mooi rustig plekje bij een kerkje en een stukje gewandeld. Verder gereden en in Tapa bekijken we bij het station, waar we langs komen, de oude stoomlocomotief die er staat. Grappig, we steken hier lopend de sporen over (dat mag hier nog) en dat zijn de sporen voor de route Tallinn-Petersburg en Tallinn-Moskow, de Rusland-lijn dus.
Van Tapa rijden door naar de kust naar Lepispea Caravan & Camping bij Vosu in Lahemaa National Park. We wilden eigenlijk op een camping bij een hotel in Palmse, maar toen we naar de receptie gingen bleken ze geen tenten te accepteren alleen campers. Vreemd is dat wel omdat er bij de ingang een tent symbool staat. Aangekomen op de camping hebben we snel de tent opgezet en zijn daarna nog even naar een cache gegaan, een multi niet ver van de camping. Een korte wandeling waarbij we lek geprikt werden door de muggen en de cache helaas niet vonden. Dus terug naar de camping en eten maken, afwassen e.d. en na het eten willen we nog een strandwandeling maken. De camping ligt aan zee, maar als we, tegelijk met een Duits echtpaar met kinderen, naar zee lopen blijkt het meer een breed zandpad te zijn dat naar de zee loopt omgeven met rietkragen, niks geen strandwandeling dus. De Duitsers hadden net als wij een foto gezien van een waarop het leek dat hier een zandstrand was. Nou ja, dan maar terug naar de tent, naar de koffie en een lange broek aan voor hier ook de muggen komen. Gps: N 59 34.557 E 025 56.161

Station Tapa       Wandeling onderweg   Lepispea Caravan & Camping

Kever     Lantaarntje     Grauwe klavier

Woensdag 16 juli

We zijn vanmorgen weer op de gewone tijd weg en gaan eerst bij landgoed Manor Palmse kijken. We blijken nog te vroeg te zijn voor het bezoeken van het gebouw, maar we mogen wel het park bezoeken. Dar beginnen we dan maar mee en we vinden er de cache op een mooi plekje met een mooi uitzicht.
Als we terugkomen bij de ingang is het inmiddels 10 uur geweest en is ook het huis open. We kopen een kaartje en gaan het huis bekijken. Afgezien van 1 meubelstuk is er niets meer over van de meubels van de familie Pahlen, het huis is nu aangekleed met meubels uit dezelfde tijd uit Estland zoals die door de adel in tijd gebruikt werden. Een mooi huis met een nog mooiere tuin/park.

Landgoed Manor Palmse       Landgoed Manor Palmse      Landgoed Manor Palmse     Landgoed Manor Palmse

Vergane glorie op landgoed Manor Palmse     Beeld op landgoed Manor Palmse        Nog onbekend rupsje   Eekhoorn op het landgoed

We rijden verder richting Kunda om daar bij Letipea de grootste steen niet alleen van Estland, maar van Noord-Europa te bekijken, maar eerst doen we onderweg nog boodschappen bij een groot winkelcentrum vlakbij Rakvere. Als we aankomen bij Letipea komen we via smalle gravelwegen uiteindelijk vlakbij zee en zien in de verte de steen liggen. Het is een rots van 7,6 meter hoog en 47,6 meter in omtrek, met recht een enorme steen. We lopen tussen het riet door naar de zandstrook waar de steen ligt. Naar dat het op de toeristische kaart als een van de bezienswaardigheden aangemerkt staat, is het niet gemakkelijk te vinden. Er is hier dan ook verder niemand tot even later een stel Letten ons achterop komen. We vinden hier ook nog een cache en willen dan gaan eten, maar doordat er hier zoveel muggen en steekvliegen zitten besluiten we om het broodje maar in de auto op te eten. We horen de steekvliegen tegen de ruiten aan vliegen.

Door het riet naar het strand     Grote zwerfsteen aan de kust van Estland     Kleine plevier

We rijden door Kunda, een industrieplaatsje met veel erg oude huizen alsof men hier een tijdje stil gestaan heeft en de economische vooruitgang niet meegekregen heeft. Het valt ons op dat in dit deel van het land veel minder verkeer is en de omgeving veel rustiger is.
We besluiten om vandaag niet meer naar Tallinn te rijden maar dat we morgen wel met de boot over willen naar Finland. We reserveren online de boot voor donderdagmiddag van Tallinn naar Helsinki en rijden dan door naar Vihula Manor. We kijken er wat rond, maar vinden deze toch minder imposant dan Manor Palmse.
We vervolgen onze weg via Altja en Vergi haven. Bij Vergi haven vinden we nog een cache en kijken we naar de opkomende mist uit zee. Het blijft bijzonder om een bootje te horen en hem dan heel langzaam uit de mist tevoorschijn te zien komen. We zijn dan inmiddels niet ver meer van de camping af en we rijden meteen door en gaan niet meer bij Manor Sagadi kijken.
We gaan eten en lekker rustig bij de tent zitten. Als we aan de koffie zitten begint het opeens te regenen, dus we schuiven met de stoeltjes onder ons luifeltje en zitten lekker droog en ik kan rustig door typen. Tien minuten later is het gelukkig weer droog Het is een rustige, eenvoudige maar schone camping, een goede wifi verbinding over de gehele camping zelfs op het aparte tentenveld en we betaalden hiervoor slechts 10 euro.
Gps: N 59 34.557 E 025 56.161

Zo kan het ook, overdekt kamperen

Donderdag 17 juli

We zijn vroeg wakker en zijn op tijd weg, om half acht. Vandaag richting Tallinn. Onderweg tanken we Verdedigingstoren Dikke Margareta in Tallinn
nog even de goedkope benzine á € 1,32 per liter en halen nog even brood voor vanavond.
In Tallinn zetten we de auto op de parkeerplaats bij de boot en gaan dan het centrum in.
Hier willen we de oude KGB gevangenis bezoeken, maar helaas hebben we die niet kunnen vinden.
We hebben wel de straat gevonden maar niet het nummer, 2, dat wij moeten hebben en er is ook niets wat er op lijkt.
We hebben inmiddels wel de route cultuurkilometer gelopen en hebben we een ander stukje van Tallinn gezien dan de vorige keer. De tijd begint ook wat te dringen, we moeten wel op tijd terug zijn bij de auto omdat we de boot besproken hebben voor vanmiddag. Jammer maar de KGB gevangenis laten we dan maar ongezien en ook de geheime 23e verdieping van het hotel in Tallinn gaat het niet meer worden omdat we ons daarvoor van tevoren hadden moeten aanmelden. We lopen nog even door de oude straatjes, vinden er nog 2 caches en moeten dan nog doorlopen naar de auto.
Bij de auto aangekomen blijkt onze navigatie het niet meer te doen, we hebben geen geluk met dat ding.

De 'drie zusters' in Tallinn. Deze 3 huizen waren van kooplieden in de Middeleeuwen.     Deur van Broederschap van de Blackheads   Detail van huis aan Pikk nr.25   Drakengalerij a/d Pikk nr.18

We rijden naar de boot en kunnen als vrij snel aan boord. De boot vertrekt om 13.30 uur en komt om 15.30 uur aan in Helsinki, wij hebben dus ruim de tijd om aan boord een hapje te eten en op het zonnedek te zitten.

Op het zonnedek tijdens de overtocht Tallinn-Helsinki      De eerste eilandjes van Finland      Uitzicht vanaf de voorkant van het schip

Het is al tegen vieren als we eindelijk van boord zijn en we ouderwets op kaart en borden de stad uitrijden. We zijn al vaker in Helsinki geweest, dus de stad laten we nu snel achter ons.
Eerst snelweg 4 naar het noorden richting Lahti om even weg te komen uit de drukte van het zuiden en de grote stad. Van de vorige keer weten we nog dat het op dit stuk lastig was om een camping te vinden, dus we rijden meteen maar door naar Camping Mesillä In Hollola bij Lathi aan het meer Vesijärvi. We zijn hier al eerder geweest, maar toen waren we wat later in het seizoen en toen was het een stuk rustiger. Het tentenveldje waar we toen alleen stonden staan nu een aantal grote tenten met ogenschijnlijk veel mensen en we mogen nu ook op andere plekken staan. We kiezen dus een ander plekje waar we hopelijk rustig staan en toch nog uitzicht hebben op het meer en het nu ook drukkere strand. Verder heeft deze camping redelijk sanitair en weer een andere prijs, we betalen hier 25 euro terwijl we voor bijna hetzelfde afgelopen nacht in Estland een tientje betaalden. Gps: N 61 01.075 E 025 33.737