Noord-Europa 2014

Een rondreis van een maand door:

Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Finland, Åland eilanden, Zweden en via Denemarken en Duitsland naar huis.

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Vrijdag 25 juli

We blijven nog een nachtje op deze camping dus de tent kan mooi blijven staan. Het is een rustige camping en we hebben een fijne schaduwplek.
Het wordt vandaag weer een erg warme dag en we doen het rustig aan, we gaan wat cachen in de omgeving. We maken een wandeling in Gysinge naturreservat en komen hiermee over 3 oude spoorbruggen waar caches bij liggen, waarvan één brug eens de langste spoorbrug was in Zweden, maar nu al lang niet meer in gebruik is voor het spoor maar wel voor wandelaars. Een mooie wandeling en gelukkig veel in de schaduw, heerlijk!

Drie oude spoorbruggen op rij bij Gysinge natuurreservaat       Drie oude spoorbruggen op rij bij Gysinge natuurreservaat       Drie oude spoorbruggen op rij bij Gysinge natuurreservaat

Oude spoorbrug bij Gysinge natuurreservaat     Ringslang in Gysinge natuurreservaat        Mooi uitzicht bij de bruggen

We gaan boodschappen doen in Hedesunda en zoeken een schaduwplek om te eten, maar dat viel nog niet mee. Daarna hebben we nog wat caches gedaan in de omgeving en als we terug willen gaan naar de camping rijden we langs het Brandbilmuseum (brandweerautomuseum). We gaan, voordat we de cache gaan zoeken, eerst het museum in en dat is verrassend leuk. Er staan niet alleen oude brandweerauto's, oude handkarren van de brandweer, een blusapparaat aangedreven door stoom, oude ambulances en allerlei bijbehorende hulpmiddelen uit grootmoeders tijd. Om vijf uur sluit het museum en gaan wij de cache zoeken.

Brandbilmuseum       Brandbilmuseum
 Camping Färnebofjärden bij Österfärnebrö

Daarna gaan we terug naar de camping en gaan er eerst even rustig bij zitten. We zien nog mensen in het meer zwemmen en het ziet er wel aanlokkelijk uit dus wij gaan ook nog even zwemmen om wat af te koelen. Daarna gaan we eten maken en zitten we rustig bij de tent. Het was vanmiddag 31,5 graad en dat in combinatie met mijn medicijnen maakt het erg oncomfortabel en vermoeiend.

Zaterdag 26 juli

Uitzicht-/brandtoren in Naturreservat Kungshögshällar    Uitzicht vanaf de toren in Naturreservat Kungshögshällar

Vanmorgen weer op tijd van de camping vertrokken, we rijden naar het zuidwesten richting Hällefors. Het is om half negen 's morgens al 26 graden, het wordt wéér een erg warme dag. Onderweg voor Grönsinka slaan we af naar naturreservat Kungshögshällar waar we een wandeling maken naar een cache die op een brand-/uitzichttoren ligt. Tijdens de wandeling krijgen we ons portie fruit voor vandaag ook weer binnen door het plukken van bosbessen.

We rijden verder via Horndal, bekijken daar Horndal bruk en rijden binnendoor naar Hedemora en doen onderweg wat caches.
Via weg 68 rijden we naar Fagersta, hier doen we nog even een boodschap. We vervolgen weg 68 richting Kopparberg naar Hällefors. Onderweg bij een meertje hebben we een lekker verfrissende duik genomen, het is vandaag weer 30+ graden.
Bij Hällefors gaan we naar camping Söralgen, we zijn hier al vaker geweest en het is een lekkere rustige camping. Er zijn twee grasvelden aan het meer en er zijn grote plekken in het 'bos'. We hebben hier al op verschillende plekken gestaan, vorig jaar stonden we voor het eerst (en alleen) op een grasveld en nu staan we net als eerder weer in het schaduwrijke bos. De beide grasvelden staan erg vol nu. We betalen hier SEK 170 en SEK 10 voor de douche. We zetten de tent op, gaan eten en na het eten lopen we nog een eindje om en vinden hier twee caches, waarvan de een op 80 meter van onze tent.
Gps: N 60 09.040 E 014 13.277

Even zwemmen om op te frissen      Een oud fabrieksterrein        Camping Söralgen      Camping Söralgen

Zondag 27 juli

We blijven hier nog een nachtje en dus hoeven we vanmorgen niets in te pakken. We zitten nog een tijdje bij de tent, het is lekker weer zoals het nu is en we zitten in de schaduw.
Wat later rijden we naar een park in de buurt, het Krokbornsparken, waar we een cache gaan doen, een multi. Het is een leuk park met, zoals je hier vaker ziet, een openluchttheater en een soort van danszaal. Het is hier op zondagochtend erg rustig en we zijn dan ook de enigen die hier rondlopen. Daarna nog we nog een paar caches en vervolgens gaan we boodschappen doen in Hällefors.
De rest van de dag rijden we via kleine weggetjes naar het noordwesten en doen hier en daar een cache, bij soms erg mooie plekjes.
We zitten heerlijk aan het water te picknicken en maken nog een wandeling. Het was vandaag gelukkig iets minder warm, maar aan het eind van de dag ontwikkelt zich wel een enorme onweersbui. Onderweg zagen we hier en daar al dat het behoorlijk geregend had, maar als we bij de camping terugkomen breekt daar een stevige onweersbui los. De natuur kan hier wel wat gebruiken het is overal érg droog, er werd ook al gewaarschuwd voor brandgevaar. Wij wachten de bui even af en gaan dan eten maken.

Krokbornsparken     Oud generatorhuis   Uitzicht vanaf generatorhuis     Mooi uitzicht onderweg omgeving Hällefors

Maandag 28 juli

Kraanvogels    Ree met kalf     Het onweer gisteravond hield langer aan dan verwacht. We hebben tussen de buien door gegeten en afgewassen en toen het er op leek dat het onweer nog langer aan zou houden zijn we snel gaan wassen en zijn we de tent ingekropen. We hadden de regen op de voorkant staan, dus droog zitten voor de tent ging ook niet meer. Zo lagen we al voor 9 uur in bed.
Van morgen wel op tijd wakker maar rustig aan gedaan, alles was erg vochtig na deze vochtige nacht en we wilden het eerst wat laten drogen. Als we van de camping gaan, zien we in het veld er vlakbij een ree met een reekalf en twee kraanvogels. We kijken er een poosje naar en rijden dan verder, onderweg halen we verse broodjes en doen wat caches.

Brattfors hytta  In Filipstad willen we nog een boodschap doen, maar het is inmiddels ook al half een en we besluiten hier een hapje te eten dan hoeven we vanavond, mocht het wel weer onweren, niet meer te koken.
Daarna rijden we via binnenwegen verder richting Arvika.
Onderweg doen we een cache bij ijzersmelterij Brattfors hytta en 300 meter verderop in het natuurreservaat blijkt er ook nog een te liggen dus we lopen door. Als we halverwege zijn breek er weer een bui los, een complete wolkbreuk! We proberen eerst te schuilen in het bos onder de bomen, maar de regen is te hevig en houdt te lang aan waardoor we steeds natter worden. Uiteindelijk lopen we terug en komen als een paar verzopen katten bij de auto aan, gelukkig wacht daar wel een handdoek op ons en liggen er schone kleren.

Als we weer een beetje opgedroogd zijn gaan we verder via de binnenwegen en komen bij Brattfors langs een voormalig oorlogsvliegveld en nemen er een kijkje. We hebben zoiets al eens eerder bezocht en daar was toen een museumpje bij.
We doen nog een multi cache bij het Forshaga Kanal, een oude sluis en rijden dan verder richting Arvika. We wilden eigenlijk op de camping in Glaskogens staan, maar dat is nóg weer een uur rijden en daar hebben we nu geen zin meer in. We rijden naar de camping 3 km onder Arvika, camping Ingestrand Swestrand. Het is een grote camping, wel netjes, maar erg druk. We betalen hier SEK 170 en SEK 5 voor de douche. We vinden er nog wel een vlakke plek en wat uit te drukte, maar we blijven hier toch maar geen twee nachten. Dit is geen camping voor ons.
Na het eten maken we nog een avondwandeling, lekker rustig door het bos en daarna nog een poosje voor de tent gezeten de rest van de campinggasten te bekijken en zien hoe sommige relaties moeizaam verlopen en kinderen wat meer opvoeding kunnen gebruiken. Het kind van een Nederlands stel liep zo over de tent heen van iemand anders die de tent aan het opzetten was! Het werd vandaag toch nog weer een warme dag met 26 graden en 's middags een wolkbreuk.
Gps: N 59 37.430 E 012. 36.429

Mooi plekje onderweg     Forshaga Kanal   Forshaga Kanal       De hier nog rustige camping Ingestrand Swestrand

Dinsdag 29 juli

Uitzichtpunt bij Glava     We zijn om 8.20 vertrokken van de camping, in tegenstelling tot de meeste andere campings zijn er hier om 7 uur al heel wat mensen op. Gelukkig zijn er redelijk veel wc's en douches op deze camping want om half acht komt de schoonmaakploeg ook al. Als we van de camping weggaan doen we eerst nog een cache die vlakbij ligt. We rijden naar Glava in Glaskögens en doen onderweg wat caches. Vlakbij Glava is een cache bij een uitzichtpunt waar we heen gaan.
Daarna rijden we door naar een oude groeve om daar een cache te vinden. Grappig is dat we in de caches de namen van cachevrienden uit Zwolle tegenkomen. We rijden verder richting Lenungen en zoeken een plekje aan het water om te eten. We vinden een prachtig plekje, een mini strandje voor ons alleen. We gaan eerst even zwemmen en dan eten en na het eten nog weer zwemmen en als we opgedroogd zijn gaan we weer verder.
Voorbij Lenungen komen we langs fort 118 (www.fort118.se ). Loopgraven en bunkers uit de tweede wereldoorlog, waar we even rondkijken. We rijden verder richting Bengtsfors. Onderweg doen we nog even een boodschap en we rijden door naar Natuurcamping Högsbyn Fritidscenter in Dals Länged. Een tentplek voor 160 SEK (€ 20,-), douche 5 SEK voor 3 minuten. Een mooie rustige plek met uitzicht op het meer en alles keurig schoon. Er is zelfs een strandje bij. De vorige keren dat we hier waren was er niemand in het huis/ bij de receptie en moesten we geld in een brievenbus doen, nu is het 'cafe' open en is de vriendelijke en behulpzame eigenaar aanwezig. Het is nu ook beduidend drukker op de camping dan toen en daar is de eigenaar wel blij mee, dat het begint te 'lopen', wij hebben het liever zo leeg mogelijk. Het nadeel van deze camping is dat je hier bijna tot geen bereik met je telefoon hebt.
Gps: N 58 53.903 E 012 22.424

Dagpauwoog    Natuurcamping Högsbyn Fritidscenter

Woensdag 30 juli

Vanmorgen op tijd weg van de camping. We hebben bij een heerlijk temperatuurtje ontbeten, in de zon met een klein briesje met uitzicht op het meer, het zal wel snel weer warmer worden. We gaan eerst langs het kerkje waar we 2 jaar geleden de cache niet konden vinden.
Nu hebben we hem snel gevonden om 7.50 uur. We rijden nu eerst naar Skärbo naturreservat om daar te wandelen en de caches te doen die daar liggen.

Skärbo naturreservat     Skärbo naturreservat    Skärbo naturreservat

Daarna rijden we verder naar Smedserud waar we ook weer caches doen en een mooie kampeerplek ontdekken aan het meer. Verder naar het zuiden, onderweg doen we een boodschap en daarna gaan we bij het sluisje bij Långbron aan het haventje onze broodjes eten. Onderwijl kijken we naar een paar Zweden die van plan zijn om een boom om te zagen die naast een woning en garage staat. Het gaat goed, maar hij gaat ook maar net langs de woning heen. Wij pakken ons boeltje weer in en gaan bij het sluisje kijken, één van de vele in het Dalsland Kanal. Daarna rijden we verder naar het zuiden tot we bij Hilletorp komen en daar op een camping willen die al behoorlijk vol en druk is. Hij ligt wel mooi aan het meer, maar is ons te druk, allemaal zij aan zij. Wij rijden verder en komen terecht op Camping Ångår bij Hilletorp. Het bestaat uit een paar velden waar je een plekje kunt zoeken en mooi nieuw sanitair.
We betalen SEK 160 en voor de douche SEK 5 / 4 min. We hebben hier een rustige en ruime plek op de ze camping achter een manege.
Gps: N57 17.729 E013 51.827

Parelmoervlinder      Spoorbrug bij Långbron      Camping Ångår bij Hilletorp

Donderdag 31 juli

We rijden tegen acht uur van de camping en gaan eerst kijken bij High Chaparral. We willen wel eens zien wat het is, wel het is een pretpark in western stijl. De camping hierbij, genaamd High Chaparral, staat behoorlijk vol en we zien hier veel mensen lopen met grote hoeden op en kinderen met speelgoed geweren.
We rijden vervolgens naar Storre Mosse National Park en gaan hier wandelen en cachen in een mooie omgeving. Tegen de middag rijden we verder naar het zuiden, richting Helsingborg, halen nog lekkere verse broodjes en gaan op een parkeerplaats eten, niet ver van de snelweg. Daarna rijden we door naar Helsingborg. Om 15.45 uur bij de boot Helsingborg - Helsingör, we staan in de rij maar de boot is al vol en wij gaan op de volgende boot die er net aan komt varen. Om 17.15 uur zijn we Kopenhagen helemaal voorbij en rijden we door naar richting Fakse waar we op Evalds teltcamping, Tappernøje de tent opzetten, we betalen hier 140 Dk incl. douche. Het is eigenlijk meer een woonhuis met een kleine galerie en een grote tuin met grasveld als een parkje er omheen waar we met de tent mogen staan. Het is hier heerlijk rustig. Gps: N 55 09.236 E 011 59.865

Storre Mosse National Park      Storre Mosse National Park     Vink

Laatste avondmaaltijd, de zalm moet op...       Evalds teltcamping   Evalds teltcamping

Vrijdag 1 augustus

We vertrekken om half acht van de camping in de hoop dat de boot van Rødby (DK) naar Puttgarden (D) van 9.00 uur te kunnen halen. De eigenaresse van de camping kwam nog even naar buiten om ons nog even een hand te geven en goede reis te wensen. Het is nu al 20 graden en we hebben deze vakantie prachtig weer gehad, wat te warm voor ons, maar het belangrijkste is dat het vooral droog en zonnig weer was. De hitte moeten we dan maar op de koop toenemen.
Om 8.40 zijn we bij de kassa's en met de eerstvolgende boot van 9 uur varen we over van Denemarken naar Duitsland waar we drie kwartier later van boord gaan. Rest ons nu nog 480 km te rijden naar huis. Ruim 10 km voor Hamburg begint het fileleed al, langzaam rijdend verkeer...