Noord-Europa 2014

Een rondreis van een maand door:

Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Finland, Åland eilanden, Zweden en via Denemarken en Duitsland naar huis.

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Vrijdag 18 juli

Vanaf de camping rijden we via de westkant van het meer richting Asikkala en gaan bij de oude skipiste Tiirismaa een wandeling maken naar een multi die hier ligt. Na het vinden van deze cache vervolgen we onze weg en bij Vahto slaan we af naar het schiereiland waar een cache ligt. Aangekomen bij de parkeerplaats aan het eind van de weg gaan we eerst even eten en op de brug naar de sluis kijken in het kanaal van Kalkkinen. Een bijzonder soort sluisdeur die wij nog niet eerder gezien hebben.
Als de scheepjes geschut zijn beginnen wij aan onze wandeling, die ons niet alleen naar de cache brengt maar ook naar een plekje met mooi uitzicht op een stroomversnelling. Het is hier bij de stroomversnelling Kalkkistenkoski dat het water van het grote meer Päijänne naar de Golf van Finland begint te stromen en dit is het begin van de rivier Kymijoki.
Net als de afgelopen dagen tijden de wandelingen, genieten we ook hier onderweg weer van de vele bosbessen en bosaardbeien, heerlijk.
We moesten hier niet te lang stil blijven staan want het wemelde er van de rode mieren.

Wandeling bij de oude skipiste Tiirismaa       Wandeling bij de oude skipiste Tiirismaa       Hier ligt een cache verstopt...

Ingang van de sluis        Wachten op het schutten      Rode mieren over het bruggetje      bosaardbeien  Cacheplek met mooi uitzicht

Daarna vervolgen we onze weg 314 via Sysmä en Korpilahti waar voorbij we een camping zien. Deze ziet er zo armzalig uit en een wc hebben we er ook niet gezien, dat we dus maar doorgereden zijn naar Jämsänkoski waar we een plekje aan het water vinden op camping Rasua. We dachten eerst dat hij gesloten was, maar het bleek dat we zelf het hek open moesten maken en door konden rijden naar beneden, richting het water.
We hebben een klein, rustig plekje direct aan het water, maar met prachtig uitzicht. De wc's hebben we dichtbij, zij het dat ze gedateerd zijn, maar voor de douches moeten we naar een ander toiletgebouw dat iets moderner is maar schoon is het er wel. Geen ruime plekken voor tenten op het schiereiland maar wel een erg mooi plekje en de eigenaars zijn super vriendelijk en spreken eigenlijk alleen maar Fins. We betalen hier 16 euro. Gps: N 61 57.347 E 025 08.744

Uitzicht op de vissers    Camping Rasua      Avond op camping Rasua

Zaterdag 19 juli

Ochtend op  camping Rasua   We hebben lang geslapen en nog lekker lang aan het ontbijt gezeten. Een heerlijk rustig plekje en de rest van de camping zijn allemaal nog later op. Als we dan eindelijk vertrekken gaan we een paar kilometer van de camping eerst een geocache doen, een korte multi. Dan vervolgens we onze weg binnendoor vanaf weg 604, richting Valkealuomi naar Mänttä. In Mänttä gaan we ook geocachen we vinden er uiteindelijk een multi, een letterbox en daarna nog een multi. De letterbox was het leukst om te doen. Mäntträ blijkt in 2011 meegedaan te hebben voor culturele hoofdstad van het jaar, maar is voorbij gestreefd door Turku.
We bekijken de kerk die aan de buitenkant best grappig behangen is met kleding, de betekenis daarvan hebben we niet kunnen achterhalen, het zal wel een kunstproject zijn.
We doen boodschappen, gooien de tank weer vol met dure benzine (1,65) en gaan weer verder via Ruhala. Onderweg eten we op een parkeerplaats bij een herdenkingsmonument 1918.
We willen morgen richting Aland eilanden, maar willen vandaag onderweg nog een camping vinden maar dat valt niet mee, onderweg komen we langs Kuru, Parkano en gaan naar Ikaanlinen. Hier vinden we een plekje op camping Toivolansaari. Een redelijk drukke camping aan het meer, maar niet zo'n mooi plekje als gisteren. Het is hier overal behoorlijk nat doordat men hier net, voordat wij aankwamen, een behoorlijke hoosbui gehad heeft. We betalen hier 16 euro en de camping is verder netjes, heeft ruime douches met enorm veel water, heerlijk zo'n 'stortbak'. We staan hier op deze camping met ongeveer 5 tenten en zo'n 50 caravans en campers.
Als we 's avonds voor de tent zitten zien we een watervliegtuigje overvliegen en even later het water als landingsbaan gebruiken. Als we later in bed liggen horen we hem weer opstijgen en zien hem weer wegvliegen, leuk om weer eens te zien.
Gps: N 61 46.703 E 023 02.713

Kerk in Mäntträ       Kerk in Mäntträ       Kerk in Mäntträ     Camping Toivolansaari

Zondag 20 juli

We vertrekken weer op een, voor ons, normalere tijd 8.30 uur, via Hämeenkyrö waar we een geocache doen, een multi, rijden we door naar Huittinen waar we boodschappen doen. De supermarkten zijn hier op zondag vaak wel open maar doorgaans pas vanaf 11 of 12 uur. Met weer nieuwe voorraad gaan we door op onze route richting Uusikaupunki, aan de kust, en daarna weg 195 naar Osnäs. Onderweg bezoeken we nog de kerk Mouhijärven bij Mouhijärve en bekijken het kapelletje bij een begraaafpplaats wat verderop.

Mouhijärven kirkko bij Mouhijärve    Sleutel van Mouhijärven kirkko       Kapel bij begraafplaats van Mouhijärve

Bij Osnäs willen we de boot pakken naar Åva op Brandö, één van de Åland eilanden. We willen zo langzaam, al eiland-hoppend, naar Zweden. We vinden dit zuidwesten van Finland toch minder bijzonder, het oosten en zeker het noordenoosten trekt ons meer. Het is hier drukker en wij houden toch meer van de rust en ruimte. We kiezen er nu voor om via de Aland-eilanden terug te reizen.
Om 15.10 uur gaan we met de boot over van Kivimaa (Kustavi) naar Vartsala en willen vandaar doorrijden naar Osnäs om daar de boot van 18.15 uur te pakken naar Ramsvik/Åva op Brändö, dit alles voor slechts 21 euro. Omdat we hier bij Osnäs wat tijd over hebben zijn we gaan geocachen en hebben hier zo nog vijf caches gevonden.

Wachten op de boot naar Vartsala      Verstekelingen aan boord

Om 18.15 uur vertrekken we met de volgende boot van Osnäs naar Åva op Brändö en komen 35 minuten later aan. Voor de overtochten betalen we slecht 21 euro voor een ticket. We rijden direct door naar de enige camping op het eiland Brändö, een erg eenvoudige camping waar we 15 euro voor betalen excl. douche. Voor de douche betalen we nog eens 1 euro / 4 minuten in een hokje, er is maar 1 douche voor zowel de mannen als de vrouwen met een buitendeur waar je zo door het glas in de deur naar binnen kijkt. Maar goed we willen ook niet direct de volgende boot nemen naar het volgende eiland omdat we hier morgen nog wat rond willen kijken, morgenmiddag willen we dan de boot van 15.00 uur naar Hummelvik/Vardö nemen. Nu eerst lekker rustig zitten bij de tent en even aan het water gekeken, het is hier wel erg mooi en rustig.
Gps: N60 25.521 E 021 02.744

Wachten op de boot naar Åva       Zwaluwnesten          Uitzicht vanaf de steiger bij Osnäs    Uitzicht vanaf de steiger bij Osnäs

De boot naar Åva in zicht   De boot naar Åva    Overdekt buitenzitje op boot naar Åva

Brändö Stugby Kafé o Camping     Uitzicht vanaf strandje bij camping

Maandag 21 juli

Wat vliegt daar...?     We zijn vroeg wakker en gaan er meteen maar uit zodat we nog even kunnen douchen aangezien er hier maar 1 douche is voor de hele camping en we hier toch al met een stuk of 7 tenten staan, 2 campers en een caravan en dan weten we niet of de mensen in de hutjes ook van deze douche gebruik moeten maken. Om kwart voor acht vertrekken we van deze camping. We willen vanmorgen eerst vier van de vijf caches doen die hier op het eiland liggen, de vijfde ligt op een ander kleiner eilandje en daar moet je met een bootje heen, dus die slaan we over. Als we alle vier caches gevonden hebben rijden we naar het dorpje waar een klein winkeltje is om brood te halen en melk, die winkel gaat pas om half tien open.
Via internet kijken we voor de zekerheid even na hoe laat de boot vanmiddag vertrekt en reserveren meteen een plekje, dat geeft een rustig gevoel. Er vertrekken vanaf dit eiland naar Hummelvik op maandag maar 3 boten, om 7.00 uur, 15.15 uur en 18.00 uur. Veel keus is er dus niet en we willen de boot niet missen, deze overtocht duurt 2,5 uur. Met deze nieuwe voorraad rijden we naar een plekje dat we gezien hebben waar we de auto kwijt kunnen en gaan daar een tijdje op de rotsen aan zee in de zon liggen, het wordt vandaag weer 26 graden net als gisteren.
Als we besloten hebben om terug te gaan naar de auto en op een schaduwplek te gaan eten raakt het bewolkt, wat een timing van ons.
Na het eten rijden we naar het haventje waar onze boot vertrekt naar Hummelvik op Vårdö We zijn er om 14.15 uur en moeten hier dus nog even wachten. We zien schepen aanmeren en weer even afmeren om een ander schip aan te laten meren. Er valt in dit mini haventje toch nog wel wat te zien zo tot we om 15 uur aan boord mogen. We hoeven hier niet te betalen voor de boot.

Wachten op de boot     Mooie natuur, ook bij de haven     Uitzicht op de haven      De fietsers staan al klaar

We hebben meteen een mooi plekje op het achterdek maar de lucht wordt steeds zwarter en even later begint het te onweren en te regenen en moeten we toch een droger plekje zoeken. Het onweert behoorlijk en het is zo'n flinke hoosbui zodat we op het dek onder ons afdak op een gegeven moment de voeten omhoog moeten houden door het vele water dat er blijft staan. Na een half uurtje klaart het weer op en schijnt de zon weer.
We leggen onderweg even aan bij Lappo, Kumlinge en Enklinge en varen dan door naar Hummelvik. Het blijft een mooi gezicht om tussen al die kleine eilandjes door te varen.

Slecht weer op komst     Tijdens de hoosbui stond het dek blank      Na regen komt zonneschijn       Haven van Enklinge

Netjes om 17.45 uur komen we aan in Hummelvik en we rijden meteen door naar de veerboot naar Sund waar we bijna direct op de boot kunnen (gratis), we willen daar op de camping waar we vorig jaar ook geweest zijn. Camping Puttens, hier betalen we 11 euro (douche 1 euro / 4 min).
Het is een erg ruime camping met een grote keuken erbij met voorzieningen als kookplaten, koel-/vries-combinatie, magnetron, eetgelegenheid zowel binnen als buiten. Warm water voor de afwas kost 20 eurocent, maar een ketel water opzetten kost daarentegen niets.
Gps: N 60 12.884 E 020 13.981

Camping Puttens

Dinsdag 22 juli

Molen in het groen       Het was vanmorgen erg vochtig en ondanks dat het al snel warm wordt in de zon is het fijn dat de boel weer snel kan drogen.
De tent blijft vandaag staan op deze camping, we gaan vandaag weer terug naar Vårdö, middels de overtocht van 5 minuten. Op Vårdö zijn we vorig jaar niet geweest dus daar willen we nog rondkijken én cachen uiteraard. Eerst rijden we naar Godby om te tanken en boodschappen te doen en we pakken en passant twee caches mee.
Dan terug naar de boot en hij komt net terug naar onze kant dus we kunnen bijna direct doorrijden en binnen 5 minuten zijn we aan de overkant en rijden we het eiland Vårdö op. We vinden hier drie van de vier caches die hier liggen en kijken rond op het eiland. We hadden onderweg brood willen eten op een mooi plekje in de schaduw en laten we die nu niet kunnen vinden. In de zon is het nu veel te warm en aan het begin van de middag rijden we terug naar 'ons´eiland en gaan terug naar de camping.
Het is al half drie als we bij de tent zijn en i.p.v. brood gaan we nu warm eten en bewaren het brood voor vanavond. Na het eten nog even een wasje gedaan zodat dat vanavond ook weer droog in de tas kan, dat is het voordeel van het warme weer. Daarna gaan we nog een rondje cachen, we hebben hier vorig jaar een wandeling gemaakt naar de ruïne van het fort hier vlakbij en laat er nu een hele reeks nieuwe caches liggen langs die wandelroute. Na zessen zijn we terug bij de tent en gaan we wat later brood eten en lekker bij de tent zitten lezen, de caches loggen op internet en dit verslag bijwerken. Het warme weer is ook vermoeiend.

Uitzicht vanaf de ruïne        Nog onbekende vlinder      Gouden tor        Uitzicht vanaf de overkant van de ruïne

Woensdag 23 juli

We zijn weer op tijd klaar en vertrekken tegen 8 uur van de camping. We willen nog wat caches doen onderweg naar de boot in Eckerö en bij Godby doen we nog snel een boodschap.
Om half 11 hebben we de boot gereserveerd voor vanmiddag, vertrek vanuit Eckerö 13.30 uur Finse tijd, we komen dan om 15.30 uur aan in Grisslehamn, maar we kunnen dan de klok een uur terugzetten en hebben dan weer de 'gewone' tijd. Tot die tijd gaan we nog wat caches doen en tussen de middag ergens in de schaduw eten want het is weer goed warm.
Keurig om 12.45 zijn we bij het incheckhokje en we kunnen meteen aansluiten in de rij. In de verte komt de boot al aanvaren. Om half twee vertrekken we uit de haven van Eckerö en we zoeken een plekje op het zonnedek. Het is nog best warm aan dek in de zon met maar een klein beetje wind. Na een uurtje begint er ineens een band te spelen op het zonnedek een verdieping lager. Gisteravond een zanggroep met muziek op de camping, nu muziek aan boord, het is wel genoeg geweest.
Na twee uur varen komen we om half drie aan in Grislehamn, een klein plaatsje boven Stockholm in Zweden. We zetten de auto eerst in de schaduw op een parkeerplaats. Het is ook vandaag weer 30 graden en we hebben nog niet bekeken waar we heen willen. We gaan uiteindelijk naar Camping Simbadets in Österbybruk, maar doen onderweg nog een paar caches. Deze camping is keurig schoon en niet al te groot, we betalen hier 100 SEK ( € 11,00).
Gps: N 60 11.773 E 017 54.770

Zweefvlieg op distel           Molen in het groen    De boot naar Grislehamn, Zweden in aantocht

Strand van Grislehamn       Bruksgatan i Harg - Molinska, klokkentoren bij een landhuis      Camping Simbadets

Donderdag 24 juli

Om 8 uur zijn we vertrokken van de camping en in het dorp doen we eerst nog even een paar boodschappen. We gaan richting het westen, richting Östervåla.
Onderweg bij het dorpje Vendel bekijken we de kerk en we bekijken het kleine museumpje dat ernaast zit, de cache die hier ligt vinden we ook. Aan het begin van de middag is al 31 graden buiten, maar in de auto is het een stuk aangenamer.
Via weg 272 verder en bij Iggelbo gaan we lunchen en maken we een leuke wandeling naar een vogelspotplek een plek met mooi uitzicht op het meer. Iets verderop bij Aspnäs bekijken we ook het kerkje en maken we wandeling naar een monument en de multi cache. We kijken hier en daar bij mooie kerkjes en leuke plekjes, doen wat caches.

Museumpje bij kerk in Vendel      Uitzicht op meer bij Iggelbo       Vogelspotplek bij Iggelbo        Lunchtijd bij Iggelbo

Kerkje bij Aspnäs       Kerkje bij Aspnäs       Kerkje bij Aspnäs      Rode Libelle

We hebben last van de warmte en willen een camping gaan zoeken, maar dat gaat niet zo snel als wij denken. We komen nog niets tegen en kijken dus in campingboeken en bij Näs Bruk blijkt een camping te zijn, maar die is erg druk en wat er nog aan ruimte is zijn scheve plekken. Als ik ergens een hekel aan heb is dat wel aan de hele nacht scheef liggen. We rijden dus toch maar door en nu in eerste instantie naar camping Hedresunda, maar voordat we daar zijn komen we langs een camping die er ook wel aardig uitziet en zetten hier de tent op. Camping Färnebofjärden bij Österfärnebrö aan het Färnebofjärden is een camping met ruime plekken, keurig schoon sanitair, direct aan het meer gelegen en met een apart tentenveld. We betalen hiervoor SEK 160 en de douche kost SEK 5 (SEK 160 = € 17,50). We zijn blij dat we toch zijn doorgereden.
Gps: N 60 17.009 E 016 48.370.