Noord Europa 2016

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Vrijdag 3 juli

Vanmorgen wat later dan verwacht, om 6.45 uur, vertrokken. Het wordt vandaag gelukkig niet zo warm als verwacht werd.
Met een gemiddelde van 25-28 graden in de middag was het rijden goed te doen. Bij de meeste wegwerkzaamheden konden we toch redelijk doorrijden en echte files bleven zo uit.
Om 12.45 kwamen we aan in Puttgarden en we konden met de volgende boot van 13.20 mee. We kopen voor 135 euro een combiticket voor deze overtocht naar Rødby en voor de overtocht van Helsingør naar Helsingborg. Al met al reden we rond 14.15 uur de boot af en Denemarken binnen.
We vervolgen onze weg richting Helsingør, we rijden ons favoriete campinkje voorbij omdat het nog redelijk vroeg is en rijden door naar Nivå, 12 km onder Helsingør. We vinden een plekje op Nivå camping. Een rustige, nette familiecamping waar we wel 195 Dkr. voor betalen (excl. douche a 3 Dkr/minuut). We zetten de tent op en gaan eten maken en zetten vast koffie. Als we de dop op de thermokan willen doen, blijkt deze onvindbaar te zijn, heel vreemd, dus dan de koffie maar meteen opgedronken. Daarna dan nog even geocachen, na een korte wandeling vinden we de cache en gaan we terug naar de camping. GPS: N 55 ° 56.418 E 012 ° 31.002

Zaterdag 4 juli

Nadat we om 8.30 uur de camping hebben verlaten gaan we eerst naar een earthcache hier aan de kust. Het blijkt een mooie wandeling door een bijzonder stukje natuur en dat bij, op dit moment nog, een heerlijke temperatuur. Daarna rijden we rustig langs dezelfde kustweg naar Helsingør. We komen om 12.45 aan en tot 2 auto’s voor ons kon alles mee met de boot die volgeladen werd. Wij moeten even wachten op de volgende boot.
Als we in Helsingör aankomen nemen we eerst de snelweg richting Halmstad om vast een eindje op weg te zijn. Bij Halmstad even wat voor het eten gehaald en daarna van de snelweg af en via de kleine weggetjes komen we al geocachend uit in Kalv waar we toevallig een camping zien, de eerste die we tegenkomen.
Het blijkt een rustige, kleine familiecamping te zijn waar we een mooi plekje in de schaduw krijgen met uitzicht op het meer. Wij zijn helemaal tevreden. ’s Avonds na het eten maken we nog een mooie rondwandeling waarbij we 9 caches vinden. Dan nog even lekker zitten bij de tent met iets te drinken… Kalvs familiecamping, we betalen hier 170 SEK en voor de douche 1 kr./minuut. GPS: N 57 ° 14.662 E 013 ° 04.229

Zondag 5 juli

Als we wakker worden schijnt de zon alweer en we gaan lekker rustig ontbijten. We blijven nog een nachtje op deze rustige camping en gaan tegen 9 uur eerst de cache doen die hier op de camping ligt, 46 meter van onze tent.
Na nog een tijdje rustig bij de tent gezeten te hebben besluiten we naar een multi te gaan die hier nog geen 10 km vandaan ligt.
We vinden vandaag verschillende leuke caches, zelfs een in een leuk museumpje en een bij een mooi meertje waar we een tijd heerlijk gezeten hebben en ook gegeten. Bij een van de plekjes waar we gezeten hebben zagen we een adder vlakbij. Herman liep op hem toe om hem te fotograferen. De adder vond het niet leuk want hij richtte zich op en begon hard te blazen. Herman heeft hem op mijn aandringen na enige tijd toen verder maar met rust gelaten. Het was wel een grote adder van zo’n 80 cm. Toen we terugkwamen van het water was de adder verdwenen.
Als we in de loop van de middag eindelijk bij de start van de multi aankomen kunnen we niets vinden en blijkt deze tijdelijk niet beschikbaar te zijn. Jammer dan, we gaan met een omweg terug richting de camping, komen nog langs een winkeltje dat open is en kunnen hier ons avondeten kopen. Daarna komen we nog langs een leuk plekje waar we nog even het meer in duiken. Heerlijk, als we stil in het water blijven staan horen we alleen vogels en insecten, verder helemaal niets. Echt genieten!

Maandag 6 juli

Het heeft zo’n beetje de hele nacht geregend en geonweerd. Gelukkig is het vanochtend weer droog, maar als we terugkomen van de douche begint het weer hard te waaien en zien we een erg donkere lucht. In hoog tempo hebben we de tent opgeruimd, maar als we alles in de auto hebben lijkt de bui voorbij te trekken en zetten we de stoeltjes achter de auto om te ontbijten want dat hadden we nog niet gedaan.
Daarna zijn we snel klaar en gaan we weer op weg. We rijden verder richting het noorden via de kleine binnenweggetjes, het schiet niet op maar het is wel veel mooier. We stoppen hier en daar voor een cache of een mooi plekje.
We maken een wandeling door een mooi natuurgebied bij een oude houtzagerij. Van de drie caches die hier liggen vinden we er maar één. We doen onderweg onze boodschappen en willen dan doorrijden naar een camping waar we eerder zijn geweest, maar die ligt verder weg dan we dachten en dan komen we erg laat aan. We besluiten om Trolhättan camping In Trolhättan te bekijken. Het is een nette en rustige camping waar we voor 190 SEK incl. douche een mooi beschutte plek vinden. Na het eten wandelen we nog even naar het centrum en langs het water, daarna terug naar de tent. GPS: N 58 °17.598 E 012 °17.936

Dinsdag 7 juli

Laat opgestaan en dus ook laat op pad. We willen eerst nog in Trolhättan kijken bij de sluizen, dat was ons gisteravond net iets te ver lopen dus dat doen we nu met de auto. Onderweg komen we langs het Saab museum waar we een cache vinden en we kijken er bij een speciale spoorbrug. Dan verder naar het noorden en onderweg een boodschap gedaan.
We hebben de dop van onze thermoskan nog niet teruggevonden dus we hebben maar een nieuwe thermoskan gekocht zodat we weer gewone koffie kunnen zetten.
Onderweg op een plekje met mooi uitzicht hebben we onze broodjes gegeten en daarna verder richting Glaskogens natuurpark bij Arvika.
We vinden weer een plekje op Glaskogens Camping. We betalen hier SEK 150 excl. douche a 5 SEK. We gaan eten en daarna nog even een rondje gelopen. De rest van de avond gewoon weer lekker bij de tent met een boek.
Tegen tienen houden we het voor gezien, we worden lek geprikt en kruipen de tent in. Rond middernacht worden we de eerste keer wakker, de kleine mugjes blijken in grote getale onze tent binnengekomen te zijn, dat hebben we nog niet eerder meegemaakt. We kruipen er goed onder en proberen weer te slapen. GPS: N 59 °30.445 E 012 °22.273

Woensdag 8 juli

Het werd een gebroken nacht, waarbij het tentdoek aan de binnenkant zwart ziet van de mugjes. Herman heeft van ellende zijn pet opgezet en heeft een kussensloop over mijn gezicht gelegd zodat alleen mijn mond nog onbedekt bleef zodat we toch nog enigszins slapen konden. Tegen zeven uur zijn we uiteindelijk opgestaan en naar de douche gevlucht. Mijn gezicht is wat opgezwollen door de muggenbeten en mijn oog zit daardoor ook wat dicht. Herman is net zoveel geprikt maar bij hem zwelt het niet op, worden het alleen maar rode jeukende vlekken. Na het douchen pakken we snel de tent in en gaan hier weg.
Nadat het de hele nacht geregend heeft is het nu gelukkig droog. Ontbijten doen we ergens anders wel. We hebben nog snel de thermoskan gevuld met warm water zodat we onderweg nog een kop koffie kunnen zetten. Een half uurtje later vinden we een mooi en droog plekje om te ontbijten. Hier zitten ook wel wat muggen, maar worden we niet belaagd zoals op de camping. We hebben het nog nooit zó erg meegemaakt.
We hebben even geen behoefte meer om hier te gaan wandelen en rijden door richting Kongsvinger in Noorwegen. Onderweg doen we nog een multi in de buurt van Sullvik, een korte wandeling naar een cache die in een oude tunnel blijkt te liggen, ondanks de Zweedse tekst toch gevonden. Dan rijden we door en in Charlottenberg doen we boodschappen en eten we wat. Er zijn hier ontzettend veel supermarkten en winkels én heel veel Noren die hier hun inkopen doen. Er staan hier zoveel campers op de parkeerplaats dat het haast wel een campershow lijkt.
Wij rijden daarna in de regen Noorwegen binnen en gaan via Kongsvinger verder weg 2 naar Flisa en dan via de 206 Zweden weer in naar Sysselebäcks Stugby & Fiskecamping in Sysselebäck. We zetten voor de eerste keer niet de tent op maar huren een stuga. Vanmorgen was het droog maar de hele middag is het al regenachtig en als we hier aankomen regent het ook nog. Na de afgelopen nacht hebben we even geen zin in nog een nacht met muggen. We hebben een huisje met 2 stapelbedden, een eettafel met 4 stoelen, een aanrecht met koelkast, elektrisch fornuis en er is een toilet. Op de varanda buiten staat nog een zitje.
Na het eten lopen we nog even de camping over en vinden de cache die hier bij de camping ligt. Daarna terug naar het droge en mugvrije huisje voor deze nacht. GPS: N 60 °42.634 E 012 °53.053

Donderdag 9 juli

We hebben weer wat slaap ingehaald en vertrekken laat, pas om half tien. Een tent opruimen gaat toch sneller dan je spullen weer verzamelen in een huisje en een huisje schoon achter te laten.
We halen in Sysslebäck nog even vers brood en een liter melk. Rijdend naar het noordwesten rijden we vandaag twee keer Noorwegen in en even later weer uit en pakken onderweg hier en daar een cache mee, o.a. een bij bunkers uit WOII en gaan dan op weg naar Bastuknappen, 45 km naar het noorden.
Daar is de geocache Bastuknappens-Spa waar nu een geocoin van ons in ligt. Die coin hebben we zelf tijdens onze vakantie op 1 mei 2008 in Phoenix in Arizona in een cache gestopt om te laten reizen en reizen dat heeft hij gedaan. Hij is via andere Amerikaanse staten naar Zwitserland gegaan en vandaar naar Australië, sinds enige tijd is hij weer in Europa en het lijkt ons leuk om onze coin nu, nu we toch in de buurt zijn, zelf uit deze cache te gaan halen. De cache is een traditional en dat is vaak niet echt heel bijzonder, maar deze cache-eigenaar heeft er iets leuks van gemaakt. Hij heeft er een heuse uitstalling van gemaakt van zijn 'Spa', een zgn. receptie met kanoverhuur, toilet, stoeltjes en poppen als muzikanten aan de waterkant. Erg leuk gedaan en dat langs een gravelroad 'in the middle of nowhere'. We vinden de cache al snel, onze 5000ste cache!
Was het vanmorgen bij het weggaan nog droog, de rest van de dag is het veelal regenachtig met een stevige wind en een temperatuur die schommelt tussen de 6 en max. 9 graden, kortom niet echt (zomer)vakantieweer. We rijden door naar Särna waar we op Särna camping willen gaan staan. Er zijn nog cabins vrij en we weerstaan de verleiding niet tot het huren van een kleine cabin, bestaande uit twee bedden , twee stoelen, twee legplanken, een koelkast, een elektrische kookplaat, een waterkoker, een kachel en… hoe konden we al die dagen zonder…, een stofzuiger! Een veranda met een picknicktafel in ons 'voortuintje'. We betalen hiervoor SEK 370,- incl. douche ( € 39,40).
Morgen zou het minder koud worden en zetten we de tent wel weer op, maar om nu de hele avond buiten te zitten of om al om 6 uur de tent in te kruipen en op onze slaapzak te zitten vinden we ook niet wat. We kiezen nu even voor wat meer comfort. Wild of vrij kamperen hebben we nu helemaal geen zin in, op een camping heb je dan toch nog een warme plek om te wassen of te douchen. We maken eten en als we de afwas gedaan hebben is het al tegen achten. We hebben we ook geen zin meer om er nog weer uit te gaan, we dachten even dat het droog was maar het regent alweer. We blijven lekker binnen met een boek. We zetten koffie en nemen er een plak lekkere lemoncake bij.