Zweden-Noorwegen 2015

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Vrijdag 17 juli

oen we vanmorgen tegen 7 uur wakker werden regende het nog steeds, net als gisteravond. We zijn dus maar wat langer blijven liggen en tegen acht uur is het droog en wordt de lucht ook lichter, het is nu ook minder koud met 11 graden. Het ochtendritueel van douchen, ontbijten en opruimen en om 9.15 uur vertrekken we dan van de camping. We gaan eerst nog even bij het museum en amfitheater van Stiklestad kijken en vinden er ook de (multi)cache die er vlakbij ligt. Dan verlaten we Stiklestad en gaan richting Røros en Tynset. Bij Salvalen, in de buurt van Tynset, is dit weekend een geocache-event en we gaan daar nog even een kijkje nemen. Een Noors event hebben we nog niet meegemaakt. Ten zuiden van Levanger rijden we naar Falstad, hier blijkt een groot concentratiekamp geweest te zijn in de 2e W.O. We kijken hier wat rond en vervolgen onze weg langs het fjord richting Trondheim om aan het Trondheimsfjorden te gaan eten, een prachtig plekje. Bij Trondheim volgen we weg 705 naar Røros, een rustige weg door een mooie omgeving. Een omgeving die lijkt op en grenst aan het gebied van de Flatruet in Zweden. Onderweg gekeken bij Klaraa, een bygdetun met waterval aan de rivier Nea. We rijden verder via Tynset naar Savalen waar we bij Fjellhotel- en camping Savalen op de camping gaan. Deze camping wordt nu voornamelijk bevolkt door geocachers. We melden ons op het event en kijken er wat rond bij de spullen die te koop aangeboden worden. Zoals ook bij events in ons land zijn hier nu ook wat groepjes bekenden van elkaar en wordt morgen (zaterdag) de grote drukte verwacht, we maken een praatje met een van de Biokjell van de organisatie en gaan dan de tent opzetten en eten maken. Na het eten gaan we nog aan de wandel en pakken onderweg 2 caches mee, kijken bij de tipi waar vanavond muziek is voor de geocachers en gaan dan terug naar de tent. Het muziekevent begint pas om 9 uur en wij gaan nog even bij de tent zitten lezen en dan naar bed.

Zaterdag 18 juli

Vanmorgen als we wakker worden regent het en we blijven lekker liggen. Pas om half negen (!) staan we op en gaan rustig douchen en ontbijten. Het event begint toch pas om 10 uur, dachten we. Het weer ziet er niet best uit, laaghangende bewolking en regenachtig bij 9 graden. Om 10 uur is het nog rustig, maar we gaan vast naar het zaaltje om daar droog en warm te kunnen zitten met de laptop aan de lading. Dan blijkt dat het event vanmorgen pas om 11 uur begint, wij hebben al een tijdje lekker binnen gezeten. Het wordt nu een stuk drukker met geocachers. Er zijn hier ook geocachers uit de Verenigde Staten en Estland, misschien nog wel andere maar die hebben wij niet ontmoet. Rond de middag gaan we terug naar de tent om te eten, het is droog geworden en het wordt ook lichter. We gaan met de auto naar Tynset om boodschappen te doen en rijden dan de weg naar Brydalen in. Voor Brydalen slaan we de tolweg in naar Rausjødalen, een smalle gravelweg die ons na 13 km tot op 900 meter hoogte brengt bij een hut waar je iets kunt drinken en eventueel kunt overnachten en dat in een prachtig landschap. We vinden hier de cache en wandelen wat rond, daarna gaan we de andere cache doen die halverwege deze weg ligt en die ons bij een mooie kloof brengt. Daarna doen we nog de laatste cache en dan gaan we terug naar de camping om te eten. We hadden vanmorgen niet verwacht dat we nog zo’n mooie middag zouden krijgen. Ook als was het maar 13 graden, in de zon was het heerlijk zeker bovenop Rausjødalen.

Zondag 19 juli

We zijn weer op onze gewone tijd wakker, de zon schijnt en het is lekker buiten. We kunnen weer in ons shirt ontbijten. Rond half negen vertrekken we van de camping na onze Amerikaanse buren gedag gezegd te hebben, zij zijn ook aan het inpakken. Voor de rest is de camping veelal nog in diepe rust. We proberen nog een cache te vinden die dichtbij lag maar die hebben we niet gevonden, het was wel een schitterend plekje aan het water. Daarna doorgereden naar Tynset om boodschappen te doen, maar dat ging niet door. We waren vergeten dat het zondag is en bijna alle winkels dicht zijn. We willen onze weg vervolgen richting Alvdal maar nu we toch al in Tynset zijn gaan we niet terug de brug over naar weg nr. 3, maar nemen de weg aan de andere kant van de rivier tot Alvdal. Onderweg komen we leuke caches tegen. Eerst een bij de vliegclub, waar we het vliegtuig wat buiten staat bekijken, er is hier verder niemand. Dan nemen we de (tol)weg naar de top van Tron. De hoogste top is 1699 maar onze weg is op ruim 1300 meter afgesloten door wegwerkzaamheden dichter bij de top. We wandelen hier rond en genieten van het prachtige uitzicht over de omliggende bergen en vinden de cache die hier ligt. Zonder deze cache hadden wij nooit dit weggetje naar de top genomen en gevonden. Onderweg doen we nog wat caches, o.a. een multi die ons naar een prachtig stukje natuur brengt. We lopen een steil pad op door een stuk bos en komen uit bij een duingebied met een prachtige uitzicht op het dal. Een mooie wandeling door weer een bijzonder stuk natuur! We eten ergens even wat en rijden over weg 29 via Folldal richting Ringebu. Als we bedenken dat we wel op de veldcamping kunnen gaan overnachten, blijkt dit nog 115 km te zijn en 2,5 uur rijden. Daar hebben we nu geen zin meer in en we rijden de weg verder op zoek naar een camping. Een plekje in de bergen waar je vaak lekker alleen staat. Als voorziening heb je dan niet meer dan hooguit een droogtoilet in de buurt en water uit een stroompje. De eerste camping die we tegenkomen staat vol met caravans en vaste plekken en dat vinden we niet zo… We rijden toch nog een stukje door omdat op de kaart nog wel campingicoontjes staan, we kunnen altijd nog teruggaan naar deze. Het is hier al een stuk drukker dan in het gebied waar we eerst zaten en dat bevalt ons niet zo, vandaar we wel zin hadden om op de veldcamping te gaan staan. We zien ineens langs de weg een bijna lege camping en dat staat ons wel aan. We zetten dus de tent op op Rondane Frilufssenter Rondetunet net voor Enden. We betalen hier 200 NOK incl. douche en gebruik van mooie keuken en fellstua (soort huiskamer met wifi). Na het eten maken we nog een wandelingetje in de omgeving van de camping, we vinden nog 3 caches en komen langs een mooi watervalletje. Terug naar de tent voor koffie, maar ook de muggen hebben ons hier weer gevonden. We treffen weer voorzorgmaatregelen voor vannacht en nemen onze boeken mee naar de huiskamer van de camping om daar mugvrij dit verslag bij te werken en te kunnen lezen. GPS: N 61 50.014 E 010 14.234

Maandag 20 juli

VNa de hevige regen van gisteravond schijnt van de zon gelukkig weer. De mugjes zijn er nog wel dus we gaan na het douchen in de keuken koffie maken en brood eten. Daarna tent opruimen en weer op pad. We rijden verder via Rondanevegen, een mooie weg en vervolgens nemen we de Peer Gyntvegen. Ook een mooie weg weten we, we zijn hier al vaker geweest maar dat is al wel weer lang geleden. We bekijken de fjellkapell bij Venabygd en doen onze dagelijkse boodschappen in Vinstra. Bij het winkelcentrum in Vinstra vindt Herman nog een mooi vest. daarna de Peer Gyntweg op en onderweg een mooi plekje uitgezocht om brood te eten. We doen er hier en daar een cache en maken een wandeling. Via weg 255 rijden we verder naar Skåbu waar we een plekje voor de tent vinden op een bijna lege camping Skåbu Hyttegrend. De camping blijkt van een Nederlands stel te zijn, een rustige camping met nette sanitaire voorzieningen. De keuken en de kamer zijn niet zo mooi en groot als die we gisteren hadden maar de prijs is hier wel hoger. We betalen hier maar liefst NOK 250, onze duurste camping tot nu toe ( ± € 28,05 ook incl. douche). We hebben nu wel een mooie plek aan het meer en dat hadden we gisteren niet. Er staat hier nog een tent en 1 caravan, de andere 2 caravans zijn nu onbewoond en verder zijn waarschijnlijk de meeste huisjes wel bezet. Met de mugjes valt hier hier mee, dus we zitten tot tegen tienen voor de tent en Herman gooit hier weer eens zijn hengel uit. GPS: N 61 29.002 E 009 22.622

Dinsdag 21 juli

Tot onze verbazing zien we vanochtend dat de tent kletsnat is, het heeft vannacht flink geregend blijkbaar, we hebben het niet vernomen. We kunnen weer buiten zitten ontbijten, weliswaar met een vest aan, maar het is gelukkig droog. Om 8.15 uur vertrekken we en gaan richting Jotunheimvegen, maar we rijden onderweg eerst naar de cache Vinstrafossen. De parkeerplaats blijkt bij de schietbaan te zijn en aangezien er toch niemand is, kijken we hier eerst even rond. Er staan bakken vol met lege hulzen. Dan gaan we aan de wandel. We zijn net op weg als we een druppel voelen, Herman loopt snel terug om voor de zekerheid onze jassen op te halen en dat was maar goed ook. We wandelen naar de waterval over een redelijk pad, maar de laatste 50 meter naar deze cache en waterval gaat over een erg steil pad naar beneden. We redden het om de helling af te komen en het is een mooi gezicht bij de waterval, al dat water dat naar beneden dendert. We zoeken naar de cache maar vinden hem niet, ook niet met de foto’s erbij van waar hij zou moeten liggen. Ondertussen begint het steeds harder te regenen en zijn we blij dat we toch onze jassen mee hebben. Jammer maar het was wel de moeite waard om hier te komen. Terug bij de auto zetten we de ventilator even hoog aan op warm om een beetje op te drogen en we rijden verder over de Jotunheimvegen, betalen 100 NOK tol bij de slagboom. Vroeger betaalden we hier met contant geld in een envelopje, nu betaal je bij de automaat met je creditcard. De tijden zijn hier ook verandert, maar de charme gaat er zo wel een beetje af. Het blijft een fantastische omgeving ondanks het slecht weer, we hebben alleen niet veel zin om weer aan de wandel te gaan met dit weer. We rijden de weg door en zien hier en daar nog aardig wat sneeuw liggen. Als we aan de andere kant van deze tolweg op weg 51 uitkomen richting Maurvangen. Is het ook veel drukker dan vorige keren dat we hier waren. Het regent nog steeds hard en de bewolking hangt er laag, langs de kant van de weg ligt hier en daar ook nog een behoorlijk pad sneeuw. Bij Maurvangen bekijken we de waterval en de camping die erg vol staat. We rijden de weg in naar Glendesheim (Jotunheimen) maar ook daar is het, ondanks het slechte weer, erg druk. We vervolgen weg 51 tot Randverk en stoppen onderweg op een parkeerplaats aan het meer om brood te eten, in de auto dit keer. Van Randverk verder via weg 257 naar Sjøa en een stukje E6 tot Ringebu. Het is hier op de E6 gewoon filerijden tussen caravans, campers en vrachtwagens. Bij Ringebu slaan we af om via Friisvegen naar Atna (Atmosen) te rijden aan weg 3. Friisvegen is geen tolweg, maar wel een erg mooie weg om te rijden. We doen onderweg nog een paar caches en het wordt in de loop van de middag eindelijk weer een beetje droger. We zoeken toch maar een camping met een keuken en waar we binnen kunnen zitten vanavond. We komen uit op camping Koppang bij Koppang. Aan alle opschriften te zien is het van een Nederlandse eigenaar. We betalen hier NOK 215 (± € 24,25 excl. douche à NOK 10). Het is een ruime camping met veel huisjes en schoon sanitair, maar de keuken is erg klein en de tv kamer hebben we niet kunnen ontdekken. Er was wel een ruimte met tafels en stoelen, maar die was afgesloten. Na het eten hebben we nog een korte wandeling gemaakt, gelukkig bleef het droog en was het niet meer zo koud als vanmiddag en hebben we gewoon voor de tent kunnen zitten. GPS: N 61 34 .271 E 011 01.047

Woensdag 22 juli

Het is weer 8.15 uur als we vertrekken van de camping. Eerst rijden we door Koppang en halen hier vst brood voor vandaag. Via weg 30 Åkrestrømmen rijden we naar weg 217. Bij Elvbrua maken we een ommetje via de tolweg naar Elvdal. We betalen hier NOK 50, niet meer in een envelopje zoals eerder altijd maar dit keer te betalen via SMS. Als we de weg door rijden zien we ineens allemaal bakken met mos langs de kant van de weg staan, de voorbereidingen voor Kerst zijn hier al in volle gang lijkt het. Het is een mooie weg langs het meer met hier er daar parkeerplaatsen met overnachtingsplekken, speciaal bedoeld voor vissers. Een dagkaart om hier te mogen vissen kost NOK 100,- Voorbij Elvdal vinden we nog een cache en dan gaan we lunchen aan het meer, op een prachtig en rustig plekje. Heerlijke verse broodjes met zalm, hhmm…. We zouden een andere weg terugnemen, maar vonden deze weg langs het water zo leuk dat we dezelfde terug genomen hebben. De tol hadden we toch al betaald voor vandaag. Eenmaal terug op weg 217 rijden we verder naar Zweden en bij Femundsenden hebben we nog even gewandeld. Eenmaal de Zweedse grens over wordt het weg 70 en gaan we in Idre boodschappen doen en tanken. We gaan kijken bij een mooi vrij plekje waar we een keer gestaan hebben, maar die blijkt al bezet door een grote camper, dan maar niet… We rijden terug naar Idre en gaan naar Näsets camping. Een ruime camping aan het meer met redelijk sanitair, een vriendelijke Zweedse man bij de receptie en niet zo’n norse Nederlander als van de camping van gisteren.We betalen hier SEK 170 (± € 18,20, douche SEK 5 / min.) De camping is een stuk voller dan in 2010 toen we hier warenGPS: N 61 51.317 E 012 03.765 op deze camping hebben we geen bereik voor internet, wel voor telefoon

Donderdag 23 juli

Als we om half negen van de camping vertrekken begint het te regenen. We hebben geluk gehad dat we nog buiten hebben kunnen ontbijten en de tent redelijk droog mee hebben gekregen. De eerste uren blijft het flink regenen, net zoals het vannacht weer flink geregend heeft. We rijden eerst naar Idre fjäll om een cache te doen. De cache lukt niet, maar het is wel leuk om even bij de baan te kijken. Daarna rijden we terug naar Idre om er boodschappen te doen en nemen dan een andere weg richting Störsatern. Onderweg zagen we een geheel wit rendier en even later hadden we bijna een rendier voor de auto, dat was even schrikken. We rijden door naar Elgå en bekijken daar het bezoekerscentrum. Het is hier redelijk druk doordat er 23-25 juli een festival is. Wij gaan weer terug en gaan onderweg eten op een heel mooi plekje aan het meer. Het heeft een zandstrandje en een picknicktafel op het strandje. Maar helaas…, het is 10 graden en het regent nog steeds, dus we eten maar in de auto. We hebben nog even rondgewandeld bij Nat. Park Gutulia, ook mooi. Daarna rijden we verder via Drevsjø en met een omweg komen we terug in Särna in Zweden. We zetten dit keer de tent op op de camping, het is er een stuk drukker van de vorige keer dat we hier waren en het is ook minder koud dan toen en redelijk droog. Na het eten maken we nog een wandeling door het plaatsje en lezen nog wat voor de tent.