Zweden-Noorwegen 2015

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Vrijdag 10 juli

Het is vanmorgen droog, maar nog niet warmer. Bij het opstaan is het 6,5 graad en er staat een stevige koude wind, zonder die wind zou het een stuk warmer aanvoelen. Om half negen vertrekken we van de camping. We rijden vandaag richting Idre en dan weg 311 naar het noorden, maken een uitstapje naar Lofsdalen en dan verder via de Flatruet en Ljungdalen via Östersund naar Lit. Het gebied rondom Idre en de weg over de Flatruet vinden we érg mooi, ook met dit weer. Het was er dit keer veel rustiger dan andere jaren, er stond zelfs geen één camper op de Flatruet. Onderweg langs de weg naar Lofsdalen (een zijweg van weg 311 naar Tännäs) heb ik een eland gezien in het veld naast de weg. Het was vanmorgen om 10 uur in Lofsdalen slechts 4 graden en we hebben een dag gehad met een heel klein beetje zon en veel regen en wind. We zitten precies in, wat momenteel, het koudste deel van Zweden is, zelfs ten noorden van ons is het beter weer, we trekken dus snel door en als we in Lit aankomen op Camping Lit is het 10 graden en overwegend droog, afgezien van nog een bui . De wind is gaan liggen en het voelt een stuk aangenamer. We zetten de tent op en gaan eten maken in de keuken van de camping. Heerlijk vanavond weer in de tent, met de kou van de afgelopen 2 dagen was een cabin een mooie uitkomst, maar nu het minder koud is en niet meer zo nat slapen we weer lekker in de tent. Er is hier gratis wifi op de camping dus ook alles even bijgewerkt wat bijgewerkt moest worden. We betalen hier 180 SEK incl. douche (± € 19,00) GPS: N 63 ?19.153 E 014 ?51.902

Zaterdag 11 juli

Weer heerlijk geslapen in de tent en vanmorgen bij het opstaan scheen de zon! Heerlijk kunnen ontbijten in de zon en 8 graden, maar het voelde veel warmer. Om 11 uur is het 16 graden, geen wind en zon en dat voelt heel warm na die 4 graden met regen en harde wind van gisteren! We voelen ons net stokstaartjes. We rijden een stukje via weg 45 en slaan dan bij Ede om weg naar Nässjö weg 331 te volgen naar Hotingen. Onderweg voor Nässjö kwamen we uit op een mooie picknickplek bij een cache op N 63 ?34.897 E 016 ?14.840. Het was al 17 graden, maar als het warmer was geweest waren we hier zeker even gaan zwemmen, een prachtig plekje. Herman heeft ook even zijn hengel uitgegooid, maar…niets gevangen. Daarna verder en de volgende cache bracht ons bij een oude waterval die nu waarschijnlijk door een stuwmeer gereguleerd wordt. Prachtig om te zien hoe door het water hier kommen uitgesleten zijn in de rotsen. Daarna verder naar een andere cache en die bracht ons bij een oude houtzagerij/watermolen . We hadden pech, we kwamen er een half uur na sluitingstijd aan maar desalniettemin was het er erg mooi. Daarna nog een paar caches gedaan onderweg maar die lagen niet op bijzondere plekken. We rijden door Hoting en doen daar wat boodschappen. Dan willen we op de natuurcamping gaan staan voor Junne, maar die blijkt gesloten te zijn. We rijden door naar Dorothea en vinden daar een mooie plek op Doro camp Dorothea. Een niet te grote, goed verzorgde familiecamping met mooie keukenvoorziening en keurig sanitair. Bij de camping is ook een klein restaurantje en daar gaan we wat eten, daarna pakken we nog de cache mee die hier voor de camping ligt, maar niet van de campingeigenaar zelf is. Daarna terug naar de tent voor een kop koffie en een boek in de avondzon. En dit blog natuurlijk. De campingeigenaren blijken Nederlanders te zijn van de verkeerde kant van de IJssel (ook al vond hij dat hij van de goede kant van de IJssel kwam voormalige Hattemers dus ). We betalen hier SEK 150,- incl. douche. (± € 15,95) GPS: N 64 ?15.507 E 016 ?23.629

Zondag 12 juli

Als we vanmorgen opstaan schijnt de zon al. We laten de tent staan en blijven hier nog een nacht. We gaan vanaf hier de wildernisroute rijden. Achteraf gezien had ik liever onderweg ergens de tent weer opgezet, maar goed dat ging niet. We rijden voor de 5e of 6e keer deze route, maar het blijft fantastisch mooi. Onderweg doen we de nodige caches en zitten we lekker aan het water, voor zwemmen is het net te fris. We maken een mooie wandeling naar een meer vanaf het skicentrum van Gäddede We verbazen ons over de hoeveelheid sneeuw dat er nog ligt op de Stekenjokk, erg mooi om te zien. Het was een mooie dag met zon en max. 20 graden. De weg naar Stekenjokk is in de winter afgesloten omdat er dan zo’n 7 meter sneeuw ligt en dit jaar is de weg pas 6 juni opengegaan en is er 2 weken later alsnog 50 cm sneeuw gevallen. Het valt ons op dat we nog geen enkel rendier gezien hebben, normaal hebben we dat op deze hoogte in Zweden al wel. Al met al hebben we weer een heerlijke dag gehad. Om 7 uur zijn we terug op de camping en daar eten we nog snel in het restaurantje wat. Daarna koffie bij de tent en lekker lezen tot 10 uur, toen werd het ons weer te erg met de muggen of eigenlijk de knutjes (hele kleine mugjes) en zijn we de tent in gegaan. We hadden de afgelopen dagen al een keer gaas gekocht wat nóg net iets fijner is dan dat van onze tent. Het was eigenlijk een gaas om over je hoofd te doen, maar opengeknipt past het mooi over ons ‘gaasraam’ en met 2 wasknijpers blijft het mooi zitten en hebben we dubbel gaas. De campingeigenaar vertelde al dat men vorig jaar in Zweden bijna geen muggen had, maar dat er dit jaar door de vele regen in mei en juni nu erg veel muggen en vooral knutjes zijn.

Maandag 13 juli

Vanmorgen was het buiten weer raak met de knutjes en als we willen gaan ontbijten wordt het ons te gek en pakken we brood en koffie op en gaan we in de keuken van de camping eten, vrij van muggen en knutjes heerlijk. Daarna ruimen we snel de tent op en gaan weer op pad. We gaan vanaf de camping de weg richting Borgafjäll maar slaan voor Storbäck af naar Strömnäs, zien hier langs de weg een vos. Als we een afslag naar een kunstwerk zien gaan we daarheen, maar als we daar aankomen…, haha, daar zijn we al eens geweest en we hebben toen foto’s van het kusntwerk gemaakt. Wij dachten een weg genomen te hebben die we nog niet eerder gereden hebben, maar dat blijkt dus toch niet zo te zijn. Het is een prachtige omgeving en ook al is het vanmorgen 15 graden, het voelt warmer. We slaan vervolgens af richting Strömnäs en rijden dan verder de weg naar Stalon en naar Stekenjokk. Onderweg stoppen we hier en daar om te kijken en foto’s te maken. We wilden nog een wandeling maken maar die bewaren we voor morgenochtend. We zoeken een plekje voor de tent en vinden die op N 64 58.656 E 014 12.790. Een grote open plek langs de rivier waar wel een huisje met 2 toiletten staat en een bordje dat je er mag kamperen voor 20 SEK (± 2 euro). Vooraan staan 2 campers en een caravan, maar het pad verder doorgereden staat er niemand meer en is er een mooie vrije plek voor ons. Aan de rivier en met uitzicht op de besneeuwde bergen. We zetten de tent op en genieten dan eerst een tijdje van de zon.

Dinsdag 14 juli

Vanmorgen op tijd vertrokken, we werden toen we de tent uitkwamen lekgeprikt door die kleine knutjes. Snel gegeten met pet en/of hoed op en daarna heel snel de tent opgeruimd. Wilden de mooie wandeling naar Bjurälven maken maar als daar ook zoveel knutjes zijn hebben we er geen zin in. We gaan het maar proberen. We rijden naar de parkeerplaats een paar kilometer verderop en bereiden ons voor op de wandeling. Eten mee, drinken mee, anti-muggenspul en zomerjassen aan. We zouden nu al wel zonder jas kunnen gaan lopen maar we trekken de jas aan tegen de muggen. Het blijkt hier heel erg mee te vallen en we maken een werkelijk prachtige wandeling. Onderweg zien we nog een sperweruil! Aangekomen bij Bjurälven blijkt het een mooie waterval te zijn in een erg mooie omgeving. We hebben genoten van de wandeling en zijn blij dat we het gedaan toch hebben. Om 8.10 uur zijn we vertrokken en om 11.50 waren we weer terug bij de auto en hadden we een pittige wandeling van een kleine 8 km gelopen en móói dat het was! Daarna gaan we op een parkeerplaats aan het water brood eten en rijden we door naar Stora Blåsjön, doen daar boodschappen en tanken we nog even goedkoper dan straks in Noorwegen. We rijden van Stora Blåsjön Noorwegen binnen en rijden via Røyvik naar Nammskogan aan de E6. We moeten daarvoor door een tunnel, maar die was wegens werkzaamheden afgesloten en we moesten over de oude bergweg wat beslist geen straf was. Een erg mooie weg. We vinden er nog een cache en proberen nog een multi te doen, maar we kunnen helaas één vraag niet beantwoorden doordat we de Noorse vraag niet begrijpen, jammer. Dan verder en voorbij Nammskogan zoeken we een camping, de eerste lijkt niks en ligt pal aan de doorgaande weg. De tweede is gesloten en de derde is er ook al niet meer. We zien in tomtom nog een camping aangegeven staan maar die staat niet op het informatiebord waar we op kijken. We gaan het toch maar proberen. We rijden 7 km een zijweg in en komen uit bij een soort boerderijcamping waar slechts een camper en 2 caravans staan. We zetten hier dus de tent op, op een schitterend plekje aan het meer met uitzicht op de besneeuwde bergen aan de overkant. We betalen hier 100 NOK ( ± 11 euro incl. douche). GPS: N 64 15.995 E 013 26.985.

Woensdag 15 juli

Heerlijk rustig ontbeten met een prachtig uitzicht en daarna weer op pad. We rijden verder naar de noorden, maar voor Mosjøen besluiten we om toch niet verder noordwaarts te gaan, het weer is hier minder mooi en de verwachting is ook niet goed. Het is vandaag slechts 10-12 graden. Bij natuurrastplats Svenningsvatn hebben we even gekeken, daar hebben we jaren geleden met hoge temperaturen aan het meer overnacht. We rijden verder naar het westen en gaan via Tosbotn, weg 76, richting Brønnøysünd. Bij Velfjord bekijken we Velfjord Bygdetun en de minibieb die ze hierbij hebben. Bij een parkeerplaats aan het Sørfjord gaan we brood eten. Het is hier behoorlijk koud vooral door de wind, we hebben een vest aan en daar overheen de jas. De mensen aan de picknicktafel naast ons hadden zelfs de wintermuts erbij op. Bij Sømna Bygdetun kijken we ook even rond en vinden er de cache. Daar zien we in de verte nog even Torghättan, de berg met het ‘gat’ erin waar we ook al weer jaren geleden doorheen gelopen zijn. Even later is het in dikke wolken gehuld en wij vervolgen onze weg via kustweg 17 naar het zuiden. Bij Vennesund nemen we de veerboot naar Holm (NOK 124), een overtocht van ongeveer 10 minuten. Tijdens de overtocht zagen we een zeearend boven ons vliegen. Vlakbij Hoylandet kijken we naar Hammersbrua, de enige overgebleven overdekte brug in Noorwegen. We rijden door naar Langnes Camping bij Grong, NOK 200 (± € 22,-) excl. douche 10 NOK /3 min. Deze camping loopt in de loop van de avond aardig vol, maar het is verder een nette en schone camping aan het water. Het is fris buiten en we gaan in de mooie en schone keuken eten en blijven er zitten koffie drinken. We raken er aan de praat met een ander Nederlands stel dat ook met de tent is en wisselen wat ervaringen uit. GPS: N 64 27.557 E 012 18.757.

Donderdag 16 juli

Weer om een normale tijd vertrokken vanaf de camping, om 8.15 uur. We hebben vanmorgen net buiten kunnen eten en als we wegrijden begint het te spetteren, maar we hebben gelukkig alles al ingepakt. We gaan toch maar verder naar het zuiden aangezien het daar beter weer lijkt te zijn en te worden dan hier en noordelijker. We rijden via Snåsa richting Steinkjer, maar gaan eerst kijken bij de Formofossen, een mooie waterval waar we bijna langs komen. Bij Snåsa bekijken we even bij het oude stationsgebouwtje en daarna bij de Kleivfossen. Deze waterval is minder mooi mede doordat er een betonnen constructie naast gebouwd is, misschien ooit bedoeld om energie op te wekken. We rijden verder via weg 763 richting Steinkjer en vinden bij Grønøra de cache bij het vliegveldje van Grønøra vliegclub. Daarna doen we een multi die we ook weer eens tot een goed einde weten te brengen. We rijden tenslotte naar Steinkjer en vinden de cache bij het Steinkjer Stadion, ’s winters het skicentrum, nu is het bijna helemaal verlaten. Er staat één auto van een vrouw die net naar de schietbaan loopt en blijven even kijken hoe zij gaat schieten en vervolgens de langlaufbaan opgaat. Leuk om dit zo eens van dichtbij te zien, anders zie je het alleen op de televisie. Dan gaan we nog boodschappen doen in Steinkjer en rijden daarna via weg 759 door naar Stiklestad, waar we op Stiklestad camping gaan staan. Een rustige en groene camping, waar we NOK 160 betalen incl. douche. De schone sanitaire voorzieningen zijn wel wat eenvoudiger dan die van gisteren, maar het is hier dan ook een stuk rustiger. Een paar caravans en huisjes zijn bezet en er staat nog 1 tent, campers staan hier niet in tegenstelling tot de camping van gisteren die vrijwel helemaal vol stond met campers. Het was vandaag een frisse dag met zo nu en dan regen en max. temperauur van 11 graden. Gelukkig is er bij de receptie een kleine ruimte waar we kunnen zitten en waar ook een televisie staat, Herman kan Tour de France kijken terwijl ik dit typ. Vanavond maar vroeg de tent in met een boek. GPS: N 63 46.359 E 011 34.866