Zweden / Noorwegen 2008

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Week 1

Vrijdag 11 juli

Klik hier voor een grote foto. We gaan niet zo vroeg weg als we gehoopt hadden, aangezien Herman vannacht nog bereikbaarheidsdienst had en er nog een keer uit moest om te werken. We zijn dus vanmorgen pas tegen 8 uur vertrokken richting Meppen, om kwart voor 9 rijden we Duitsland binnen. Om half 12 gaan we op een parkeerplaats eten en onze koffie opdrinken. Rond 12 uur hebben we bij Hamburg een paar keer file. We komen om 14.10 aan bij de boot in Puttgarden (€ 73) en we hebben geluk. We rijden 5 minuten later al de boot op en om 15.15 uur rijden we Denemarken binnen.

Tussen 16 en 17.00 vinden we onze eerste 3 Deense geocaches. Aangezien we ons pas sinds oktober 2007 bezighouden met geocaching zijn dit onze eerste Deense caches. Het leuke van geocaching is dat je vaak op heel bijzondere plaatsen komt waar je anders niet zo snel zou komen.
We rijden om 18.00 uur, door de tolpoortjes (€ 36) van de Oresundbrug, Zweden binnen.
Als je niet op zo'n drukke camping aan zee wilt staan, is het in dit deel van Zweden wat lastig om een camping te vinden. We vinden nog een plekje op de camping in Lund. Na het eten maken we nog een
wandeling door het nabij gelegen park en daarna gaan we maar vroeg slapen, het was een vermoeiende dag.
Vandaag gereden: 706 km

Zaterdag 12 juli

Klik hier voor een grote foto. We zijn vroeg klaar voor vertrek, maar het hek gaat op deze camping pas om 9 uur weer open,
het zit op slot! De camping is niet mooi, maar wel schoon en rustig en ligt direct naast een groot zwembad. Om negen uur rijden we dan eindelijk Lund uit richting Hässelholm en verder richting Jönköping. Onderweg vonden we o.a.caches bij een oude stoomlocomotief uit 1890 op het station van Almhult en een in het Nationaal Park Store Mosse, een mooi park waar we een volgende keer wel weer een bezoek aan willen brengen.
We rijden verder naar het noorden en vinden een plek op Naturcamping Hok bij Hok (ten oosten van Visagryd), 100 SEK incl. douche. Na het eten doen we nog een cache die hier in de buurt ligt bij een
mooi meer en een bij een runesteen in een mooi omgeving, om 20.00 uur zitten we voor de tent aan de
koffie. Ondanks een enkele onweersbui was het vandaag mooi weer 22°C.
Vandaag gereden: 364 km.

Zondag 13 juli

Klik hier voor een grote foto. We zijn op tijd wakker en vertrekken om half acht, de rest van de camping lijkt nog te slapen. We rijden naar Öggestorp en vinden hier onze eerste geocache van vandaag, voorbij Jönköping vinden we nog vier caches. De eerste in Fischbäcke Naturreservat en de vierde ligt in het mooie natuurgebied "Hökasön". Natuurlijk wandelen we hier en we gaan aan het meertje (Narra Englandssjön) in alle rust eten, geen mens te zien.
Terug naar Jönköping om wat boodschappen te doen en een kaartje te kopen voor Wilco, omdat hij zijn 'master' heeft gehaald. Dan rijden we verder via de E4 en weg 50 langs het meer naar het noorden naar Natuurreservaat Omberg. We maken een wandeling door dit mooie gebied.
Daarna rijden we door naar Askersund, waar we nog een plekje vinden op de redelijk volle
camping Husabergsudde (€ 10).
Vandaag gereden 325 km.

Maandag 14 juli

Vanmorgen weer op tijd opgestaan, we hebben al betaald en er is hier geen slagboom, dus we kunnen direct weg. Om 8 uur wandelen we in natuurreservaat Prinskullen en vinden we onze eerste cache van vandaag. Daarna gaan we naar Askersund voor wat boodschappen én om even onze mail na te kijken. Op het plein voor de winkel hebben we een wifi verbinding met onze MDA. (We kunnen het weblog alleen via een laptop of een vaste computer bijwerken. Ik mail het dus eerst via wifi naar mijn e-mailadres en op een computer kan ik het dan zo kopiëren naar mijn weblog).
We rijden verder naar Tiveden Nationaal Park voor de cache met een hangbrug.
We parkeren de auto en gaan op pad, maar dat valt tegen, er is geen pad te bekennen. Dit is de zwaarste cache die we tot nu toe gehad hebben. Na 1,5 uur dwars door het bos gebanjerd te hebben gaat Herman, met zijn van huis meegebrachte klimgordel, de hangbrug op om de laatste cijfers van het eindcoördinaat te vinden, die staan namelijk op een plaatje dat halverwege de hangbrug hangt. De hangbrug bestaat uit niet meer dan 3 staalkabels, 1 om op te staan en 2 om je aan vast te houden. Als Herman de getallen gevonden heeft (gelukkig heeft hij zijn leesbril nog in zijn broekzak zitten) en terug is, gaan we eerst even iets eten en nemen vervolgens een verfrissende duik in het meer. Als we weer opgedroogd zijn gaan we de cache zoeken, die ligt gelukkig wel aan deze (onze) kant van het water. De cache zelf pakken was ook nog een hele klus en daarna ook het hele eind nog weer teruglopen. Al met al wel de meest bijzondere cache die we gedaan hebben.

De heenweg                                           Het plaatje zoeken...                           ...waar de coördinaten op staan

Even gek doen                                                   Weer op de terugweg

Klik hier voor een grote foto. We doen ons onderweg terug, net als gisteren, weer tegoed aan bosbessen en wilde bosaardbeien.
We rijden verder naar het mooie dorpje Mulhyttan aan weg 204. Hier zou een cache liggen bij het rad van de oude watermolen, maar deze vinden we niet. We stoppen met zoeken en rijden door naar camping Söralgen bij Hällefors. We zetten de tent weer op in het bosgedeelte en zoeken dan de cache die op slechts 80 meter van onze tent blijkt te liggen. Na het eten vinden we nog een paar caches in de buurt en dan is er koffie.
Vandaag gereden 209 km.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.                                 De oude watermolen...                            in Mulhyttan                                          Camping Söralgen

Dinsdag 15 juli

We zijn vandaag laat op en toch nog één van de eersten op de camping. Het is hier zo heerlijk rustig! We halen onze koelelementen op, die we bij de receptie hadden afgegeven, en gaan naar Hällefors om een boodschap te doen en even bij de bibliotheek op internet gekeken en het weblog bijgewerkt. Daarna rijden we richting Filipstad.
Net voor Filipstad ligt bij Persberg het natuurreservaat Högbergfältet. We eten hier onze verse broodjes en maken de rondwandeling die hier aangegeven staat, langs de oude groeve.

Vervolgens gaan we richting Arvika, waar onze zoon Mark de afgelopen week tijdens zijn vakantie aan het kanovaren was. Onderweg zien we in een weilandje langs de weg een paar kraanvogels.
Bij Arvika gaan we naar de uitzichttoren met een mooi uitzicht over Arvika en omgeving. Ook ligt hier een cache. We rijden verder naar camping Glaskogen in het prachtige Glaskogen Natuurreservaat. Het is al aardig druk op het tentenveld, maar we vinden nog een plekje. Na het eten gaan we verder het park in om nog de cache Glaskogen te zoeken.
Vandaag gereden 240 km.

Kraanvogel                                                            Camping Glaskogen                                          Cache Glaskogen gevonden

Klik hier voor een grote foto. Woensdag 16 juli

Vanmorgen redelijk op tijd wakker en om 8 uur vertrekken we van de camping. We rijden door het natuurreservaat en kijken hier en daar even rond. Onderweg zien we een Auerhoen die te snel verdwenen is voor een foto.
We vinden een mooi plekje aan het meer en gaan daar een tijdje aan de waterkant in de zon zitten. We vinden nog 2 caches die hier in deze mooie omgeving liggen, vlak naast een schuilhut met kampvuurplaats zoals je hier veel ziet. Terug bij de auto vervolgen we onze weg naar natuurreservaat Bergs Klätts, ook bij Arvika.

We maken ook hier in Bergs Klätts weer een prachtige wandeling naar 2 caches die dicht bij elkaar liggen en komen vermoeid terug op de parkeerplaats, waar we eerst maar eens gaan eten.
Daarna rijden we door naar Arvika voor wat boodschappen, waarna we doorrijden naar Torsby. Bij Torsby slaan we af naar het westen richting Mårbacken, waar we op camping Nya Skogsgården staan voor 135 SEK, voor de douche wordt een min of meer vrijwillige bijdrage gevraagd van 5 kr/5 min. Om half 7 krijgen we een sms van Mark, hij is thuis. Meteen maar even bellen en bijkletsen natuurlijk, Marloes en Wilco blijken er ook te zijn.
's Avonds rijden we de weg waar de camping aanzit nog een stukje door tot de Noorse grens en keren dan toch maar weer om, terug naar de camping. Na de koffie lopen we nog wat rond in de buurt en zien in het meer voor de tent een bever zwemmen. Er blijkt hier vlakbij een burcht te zitten.
Vandaag gereden: 224 km.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.

Donderdag 17 juli

Klik hier voor een grote foto. Vanmorgen om 7.30 uur vertrokken vanaf een doodstille camping. We ontbijten onderweg wel
want hier zijn vreselijk veel mugjes. Voorbij Torsby op parkeerplaats Hänsjön ontbijten we,
daarna rijden we verder richting Mora en om 8.35 uur vinden we onze eerste cache van vandaag.

In Malung doen we onze dagelijkse boodschappen en winkelen we wat. Herman koopt hier een
vest en een nieuw hoedje. Hij is vergeten zijn hoedje mee te nemen en hij heeft last van zon én muggen op zijn hoofd. Het is behoorlijk druk hier in Malung, er zijn allerlei festiviteiten waaronder een wedstrijd 'bijl werpen'. Een indrukwekkend gezicht. We bekijken het een poosje en vervolgen
onze weg naar Mora.
Bij Kättbo Kapell eten we onze net gekochte broodjes en pakken we de cache mee die hier ligt.
Kättbo Kapell is een mooie houten kerkje dat boven op een heuvel ligt, je hebt er een mooi uitzicht.

Wedstrijd bijl werpen

Klik hier voor een grote foto. We rijden verder via Mora naar weg 70 en doen aan deze weg een aantal mooie geocaches, waarvan
één in natuurreservaat Svinvallen, waar de grond met zoveel mos bedekt was dat het wel lijkt of het gesneeuwd heeft. Andere caches vinden we bij een brug waar zowel het gewone verkeer als de trein over gaat, een oude houten brandtoren en een vlak naast een echt berenhol. Gelukkig zagen we geen beren op ons pad.
We volgen weg 70 tot Sarna en gaan daar op Sarna camping (120 kr douche 5 kr). We zijn hier allerlei eens eerder geweest. We zetten de tent op en gaan eten maken. Het is nog mooi zonnig weer en we hebben de tent vanmorgen behoorlijk nat ingepakt, dus die droogt nu snel.
We wandelen nog even rond o.a. naar de naastgelegen 18e eeuwse boerderij Gammelgård Brukgården
en Gammelkyrkan, de houten kerk uit 1684. Daarna genieten we weer van de avondzon bij de tent.
Vandaag gereden 319 km.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.      Multifunctionele brug                         Onderweg naar...                                  ...een echt berenhol                             Sarna camping

Lees verder bij week 2

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen