Zweden / Noorwegen 2008

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Week 2

Vrijdag 18 juli

Klik hier voor een grote foto. Vanmorgen wat later opgestaan, we blijven hier nog een nacht dus de tent blijft staan. Uitgebreid ontbeten en de mussen genieten van onze kruimels, zelfs de geringde ringmus met jongen komt een kruimeltje meepikken. We hebben gisteravond al een route uitgestippeld die we vandaag willen rijden, met natuurlijk de nodige wandelingen onderweg.
We nemen eerst weg 297 richting Sälen om aan die weg een paar caches te doen.
We vinden er één bij een mooie oude houten brug en één bij een oorlogsherdenkingsmonument en loopgraven met bunkers. Door het geocaches kom je zo op plaatsen waar je normaal niet zo snel zou komen of waar je aan voorbij zou rijden zonder het te weten. Dit is weer zo'n plek waar we anders nooit geweest zouden zijn.
We rijden hierna verder naar Sälen om daar 2 caches te doen en onze boodschappen. Bij de konditori in Sälen laten we ons de koffie met aardbeiengebak goed smaken. Het valt ons op dat in deze streek erg veel Nederlanders zijn.

Wij nemen weg 71 verder richting Noorwegen voor onze volgende cache. We komen door Tändadalen wat duidelijk een wintersportgebied is. Via Ljördal in Noorwegen, waar we onze eerste Noorse geocache vinden, rijden we richting weg 70 Zweden weer in. De thermoskan op de foto hieronder is dan ook niet voor koffie, maar is de bergplaats van Ljördalen onze eerste Noorse geocache!

We gaan het Fuluflället Nationaal Park in, wat een prachtige omgeving. We maken hier de wandeling naar de waterval Njupeskär en nemen de cache die daar ligt ook mee. Het is een prachtige wandeling, we zien hier zelfs nog sneeuw liggen!
We rijden terug naar de camping in Sarna, maar in het plaatsje stap ik uit om, voor sluitingstijd, bij het 'internetcafé' nog even het weblog bij te werken, daarna loop ik verder naar de camping. Herman is vast doorgereden naar de camping om met de voorbereidingen van het eten te beginnen. Het weer was vandaag wisselvallig en max 12° ook al voelde het vaak warmer.
Vandaag gereden 252 km.

Fuluflället Nationaal Park

Waterval Njupeskär

Zaterdag 19 juli

Klik hier voor een grote foto. Weer lekker in de zon ontbeten en om 8 uur vertrekken we richting Idre. Voorbij Idre nemen we de weg naar Näskkilsvalen en rijden we tussen twee natuurreservaten door. De cache die hier ligt vinden we niet, maar het is hier ontzettend mooi. We rijden een stukje door Nipfjällets natuurreservaat en zien hier een groepje rendieren, de eersten deze vakantie. Even later zien we een hele kudde of zijn het er twee? In Hovdålen, het hoogste dorp van Zweden, bekijken we het kleine, eenvoudige, maar modern ogende (uit 1960), kapelletje. Hovdålen heeft tegenwoordig nog maar 35 inwoners verspreid over 13 boerderijen.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.

Verderop in Tännäs doen we inkopen in het kleine winkeltje. Zagen we gisteren al sneeuw, nu zien we het ook op de bergen in de verte. We rijden door naar Funåsdalen om te tanken. Onderweg kijken we bij Tor, hier zou 2000 jaar geleden een meteoriet ingeslagen zijn.
Dan nemen we de weg naar het noorden naar Mittådalen en nemen de afslag naar Messlingen. Na Messlingen krijgen we nog een stukje tolweg naar Ruvallen. We moeten hier 20 kronen, omgerekend goed 2 euro, in een envelop doen. De envelopjes zijn allemaal op, dus maken we zelf een envelop en doen die in de daarvoor bestemde brievenbus. We parkeren de auto en maken de wandeling naar de Evagraven en Fiskhålgraven. In de eerste kloof ligt zelfs nu nog sneeuw en bij de andere kloof ligt een cache. We hebben hier een uitstekend ontvangst op de GPS.
Het is een erg mooie wandeling, waarvan we pas om half 7 terug zijn. Eigenlijk wilden we hier vanavond vrij overnachten, maar we worden nu al gek van de muggen! We rijden dus maar verder op zoek naar een camping. Dat valt niet mee, pas bij Hede aan weg 84 komen we terecht op Camping Hede, niet bijzonder, maar we zijn moe en willen eten.
Vandaag gereden 337 km.

Lopen tussen wollegras

Eva kloof

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.                                                                                                                                                          Cache Fiskhålgraven gevonden

Zondag 20 juli

Er wordt voor vandaag een echte regendag voorspeld. Vannacht regende het al, dus we doen rustig aan, we zijn al laat wakker. De lucht wordt erg donker, dus we ruimen eerst de tent op en gaan daarna ontbijten. Om 9 uur vertrekken we van de camping. We rijden terug naar de weg over de Flatruet (de hoogste weg van Zweden), naar Mittådalen waar we gisteren gebleven waren. Onderweg nemen we een kijkje bij een oud verdedigingswerk Långå Skans uit 1645, bij Långå.
Om 11 uur zijn we boven op de Flatruet en vinden we de cache die hier verborgen ligt. Het is nog steeds droog, maar koud is het hier wel met 11°C. en een koude wind, maar erg mooi! Wat een vergezichten!
Bij Ljungdalen volgen we de wegomlegging naar Asarna, maar we willen eigenlijk de binnenweg nemen via Putten. Deze weg wordt echter op een gegeven moment zó slecht dat we dit onszelf en de auto niet nog 40 km meer aan willen doen. We besluiten om terug te rijden en de weg via Storsjö richting Asarna voort te zetten.

Klik hier voor een grote foto. We kijken nog even bij een krachtcentrale en komen een stuk verder langs een meer met parkeerplaats / camping Pintorps. We gaan kijken en zien dat voorbij de parkeerplaats camping Pintorps is. Het zijn eigenlijk alleen maar een paar plaatsen waar je aan het meer kunt staan
tegen betaling van 40 kr. middels een automaat die niet meer werkt, geen camping dus.
Wij vinden het prachtig en genieten van dit rustige plekje aan het water met onze tent.
Er is een droogtoilet vooraan bij de parkeerplaats, maar verder geen voorzieningen.
Voor eten en drinken hebben we zelf nog vers water genoeg bij ons.
Was het gisteren maar 12°C, vandaag is het ± 20°C. Het is lekker weer en we besluiten te gaan zwemmen. Het water is echter nog zo koud dat we het bij pootje baden laten, misschien morgenochtend? We sprokkelen hout voor een kampvuurtje vanavond. Als we het eten op hebben en de afwas gedaan, wil Herman het vuur aan gaan maken, maar dan begint het te regenen. Jammer, geen kampvuur dus, het hout is nu echt te nat. We blijven nog tot 22.30 buiten zitten, wat een stilte!
Vandaag gereden 116 km.

Maandag 21 juli

Klik hier voor een grote foto. We hebben lang geslapen en rustig ontbeten aan de waterkant. Tegen 9 uur worden de muggen weer erg lastig en vertrekken we. Net voor Asarna bekijken we Stenvalvbro bij Åsanforsen, een oude stenen brug met watervalletje.
We rijden verder via Asarna naar Östersund en gaan daar in de bibliotheek internetten. De mail lezen, weblog bijwerken en kijken of er nog leuke geocaches in deze buurt zijn.
Bij Tang gaan we eten en doen boodschappen in Krokom. Daarna nemen we weg 340 en net voor Landon slaan we een zand-/grindweg in naar Kallforsen. We wandelen naar deze kleine waterval en
vinden de cache die hier ligt.
Verder weg 344 via Follinge naar Strömsund, op Strömsunds camping, niet mooi kr. 130 (€ 13).
We hebben vandaag de hele dag mooi weer gehad en net als we de tent op willen zetten begint het te gieten!
Vandaag gereden 298 km.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.

Dinsdag 22 juli

Vanmorgen weer heerlijk in de zon ontbeten en om 8.15 uur vertrekken we van deze volle camping, waarvan slechts 5 tenten. We rijden naar Dorotea, doen daar boodschappen en een paar caches, waarvan een bij een wel heel bijzonder toilet! Afgezien van de gebruikelijke zaken als toiletpapier e.d. hing er zelfs een telefoonboek en een gastenboek in. Tijdens het 'aangenaam verpozen' hier kun je dus niet alleen lezen en schrijven, je kunt ook nog rondom van het uitzicht genieten.

Skitkul Skitkul Skitkul Skitkul Skitkul

Verder richting Vilhelmina. Onderweg op parkeerplaats Meselefors gegeten. Op deze parkeerplaats hebben we met de camper al een paar keer overnacht. In Vilhelmina doen we eerst een cache en rijden dan door naar camping Kolgårdens, 3 km voorbij Vilhelmina. Er is geen receptie daarvoor in de plaats hangt er een rode telefoon waarmee je de eigenaar kunt bereiken. De eigenaar woont tegenover de camping en komt dan naar beneden om je te woord te staan. We zetten de tent op, op een mooi plekje, aan het meer. We gaan nog een cache doen hier bij Vilhelmina, een wandeling naar een uitzichtpunt! Terug op de camping gaan we eten en een was draaien.
Vandaag gereden 161 km.

Woensdag 23 juli

Klik hier voor een grote foto. We hebben vanmorgen eerst wat geluierd, gelezen e.d., daarna de dagelijkse boodschappen gedaan. Dan rijden we richting Dorotea, naar de weg richting Avaträsk/Sutme westelijk. Aan deze weg vinden we bij Högland, bij Högland Hymbrygsomrade onze 1e gouden cache, d.w.z. dat wij de eersten zijn die deze cache vinden. Högland Hymbrygsomrade omvat onder andere een oude houtzagerij, bakkerij, smederij én het plaatselijke openluchtzwembad.
Het lijkt wel of het ook iets van een openluchttheater bevat, kortom een multifunctioneel geheel.
We vervolgen de weg en verderop vinden we een cache bij het bijzondere kunstwerk Himmel Möte
(half vogelei), als je er binnenin gaat staan in het midden wordt je stem heel erg weerkaatst.
Altijd grappig zulke dingen.
Onderweg zien we kraanvogels met drie jongen en sneeuwhoenen met jongen. We vinden nog een paar caches aan deze weg, waarvan 2x goud en 1x zilver. We rijden binnendoor via Storbäck-Strömnäs terug naar Vilhelmina naar camping Kolgården.
Vandaag gereden 290 km.

Hymbrygsomrade                                      De zagerij                                                    Goud                             Himmel Möte

Donderdag 24 juli

0m half negen vertrekken we van deze mooie camping (120 kr.incl douche, ± €12,50). We gaan eerst in Vilhelmina boodschappen doen en tanken en dan weer op weg naar de Wildernisroute. Bij Stalon vinden we bij het uitzichtpunt en 'vliegveld' een cache. We rijden door naar de Trappstegsfossen, een hele brede waterval, erg mooi. We eten hier en rijden dan verder naar Stekkenjokk. We maken hier weer een wandeling naar een cache met een prachtig uitzicht!
In de buurt van Stora Blåsjön vinden we nog een cache bij een mooie waterval. We rijden nog een klein stukje door en stoppen bij 'Jormvattnets Fiskecamp' vlakbij Jormvattnet, een kleine camping aan het meer voor kr.108 incl.
douche (€ 10,80) er staan nu ± 7 caravans en 2 tenten, nog ± 5 erbij en het is vol. Een erg rustige camping met op dit moment enkel Zweden, waar wij de tent opzetten naast de vijver. We bereiden onze maaltijd in de keuken van de camping en gaan eten aan de waterkant, gebruik makend van de pciknickset die bij de barbequeplaats staat.
Vandaag gereden 301 km.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.      Omgeving Stalon                                  Trappstegsfossen                                Stekkenjokk                                         Diner for two

Stekkenjokk                                         Tapuit                                                        Goudplevier                                          Bruine kikker