Zweden / Noorwegen 2008

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Week 4

Vrijdag 1 augustus

Voor 8 uur gaan we al op weg naar Laerdal. Om 8.10 komen we de tunnel uit en zien de boot (138 kr) net aankomen, we hebben weer geluk. Als we aan de overkant zijn rijden we direct de weg verder door naar boven, de Auerlandsvegen. Het is hier zo prachtig!
We herkennen de plaatsen waar we eerder met de camper al eens overnacht hebben.Toen was het koud en lag er 's morgens ijs op de meertjes, nu is het 20°.
We doen hier 3 caches waarvan de cache Auerland1 ons naar een punt brengt waar we, vanaf 860m hoogte, uitzicht hebben op Auerdal en Flåm en het Auerlandsfjorden, het is adembenemend mooi!

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.
     Naar links uitzicht op...                Auerland en...                             Flåm

Klik hier voor een grote foto. We rijden deze weg met plezier nog een keer terug en gaan in Laerdal om boodschappen te doen. Via Auerland rijden past niet in onze route voor vandaag, we hebben al met Aloys en Femma afgesproken op Hageseter Camping in Hyrkele. We gaan dan morgen samen Rondane in. Het valt ons op dat hier in de omgeving van Laerdal de eerste herfstkleuren alweer te zien zijn.Via Laerdal rijden we naar Øvre Ardal om daar Tindevegen te nemen, de tolweg door de bergen naar Turtagrø, met het tolhuisje op 1300m hoogte. Het is inmiddels een geheel geasfalteerde weg geworden, dat was wel anders toen wij hier de eerste keer met de camper langskwamen. Bij Turtagrø slaan we rechtsaf richting Lom en Vägäro, hier voorbij nemen we de binnenweg naar Sel.                                                                                                                                                                Laerdal

Tolhuisje Tindevegen                                          Tindevegen...                                                     Zover als je kunt kijken

We hebben onderweg contact met Aloys en Femma en we spreken af om door te rijden naar Rondane om daar te overnachten. We rijden door tot Dovre en nemen daar de weg naar Grimsdalen, Rondane in.
Daar boven treffen we Aloys en Femma op veldcamping 1. Camping betekent in dit geval niets meer dan een open vlakke plek met een droogtoilet, verder zijn er geen voorzieningen. Een heerlijk rustige plek waar we alleen staan. Ondanks een stevige regenbui, hebben we 's avonds toch nog eten op het kampvuur kunnen maken en tot bijna 12 uur buiten gezeten.
Vandaag gereden 360 km.

Aloys en Femma zijn er al                op Veldcamping 1

Zaterdag 2 augustus

Vanmorgen samen buiten ontbeten, het is 13° maar wel met een koude wind. We vertrekken om 9 uur en rijden eerst de doodlopende weg uit tot het eind, hier en daar ligt nog wat sneeuw. Dan terug naar de (hoofd-) tolweg waar we 70 kr. tol betalen om verder te kunnen rijdeng richting Folldal. Onderweg bekijken we het een en ander. In Folldal doen we samen boodschappen en vinden we de cache bij de kopermijn. We eten hier en maken gebruik van de wifi verbinding die we hier hebben. Op de laptop van Aloys en Femma kan ik het weblog weer bijwerken. Daarna hebben we nog 3 andere caches gedaan, waarvan een een langere wandeling is. Tijdens de wandeling begint het wat te regenen. Femma, die een paraplu meegenomen had, laat hier aan de waterkant haar paraplu vallen waarop deze de rivier in waait en vervolgens erg snel uit het zicht verdwenen is.
Omdat we graag willen douchen besluiten we vanavond naar een camping te gaan, het wordt Brendryen Camping bij Grimsbu. Een lege en eenvoudige 'zelfbedienings'camping voor 150 kr., douche 10kr./5min. 's Avonds onder de luifel van de camper samen gegeten en buiten gezeten tot 11 uur.
Vandaag gereden 113 km.

Tol betalen                                                                                                          Kopermijn

Daar gaat de plu                                                 Brendryen Camping

Zondag 3 augustus

Klik hier voor een grote foto. Na een avond en een nacht met regen wordt het 's morgens langzaam droger. De zo begeerde douche op deze camping viel tegen, de damesdouche was defect en de douche bij de heren had meer weg van een verstuiver dan van een stortbak. Maar goed, we zitten uiteindelijk allemaal weer fris aan het gezamenlijk ontbijt onder de luifel bij 13°. Tegen 10 uur rijden we weg, op weg naar de 1e cache van vandaag, langs weg 27 richting Ringebu. We kijken even bij Strømbu, een hangbrug met het nog in aanbouw zijnde informatiecentrum. Het is nog droog en de zon lijkt er door te komen. Vlakbij Grumstadseter bekijken we een oude zagerij/watermolen (met cache). Verder via de E6 naar Harpefoss, waar we de erg mooie Harpefoss canyon bekijken.
We rijden door naar de volgende cache, dat wordt een wandeling naar de top (873m) van de berg Skutelen bij Harpefoss. Nadat we de auto's geparkeerd hebben, zijn we eerst lekker in de zon gaan eten. We lopen naar de top en daar vliegen minstens 30 raven rond en 2 slechtvalken boven ons. Eenmaal boven worden we verrast door een regenbui. We doen hierna nog één cache en daarbij komen we langs camping Otta. We besluiten om daar voor vannacht een plekje aan de rivier te zoeken.
Vandaag gereden 180 km.

Die regenbui krijgen wij ook             Bijna boven op...                                   ...Skutelen                                           Camping Otta

Maandag 4 augustus

Klik hier voor een grote foto.
In Otta 's morgens weer samen boodschappen gedaan en middels een wifi-verbinding met de laptop geprobeerd de boot Göteborg-Kiel te reserveren. Dat lukte niet goed, dus toch maar gebeld. Wij nemen de boot donderdagavond en Aloys en Femma vrijdagavond.
We rijden verder en we komen via een klein weggetje naar Mysuseter (Spranget) en een tolweg terecht op de hoogvlakte van Rondane. Klik hier voor een grote foto. Het is hier 8° met een ijzige wind, geen wonder dat mensen hier lopen met de muts op en handschoenen aan. We nemen een kijkje bij de rivier waar een stel Russische wildwaterkanovaarders net vertrokken zijn. Ook kijken we in de informatietent, waar een potkacheltje heerlijk staat te snorren. In de bus bij Aloys en Femma eten we samen.
Daarna rijden we verder naar een ander tolweggetje waar we een wandeling maken naar een bijzondere kalksteenformatie Kvitskridu Prestin (foto rechts). Het doet ons denken aan de 'hoodoo's' die we in Amerika en Canada gezien hebben, maar dan zijn deze een stuk kleiner. We rijden verder richting Vinstad en slaan af naar de Peer Gyntweg (tol 70 kr) en vinden daar een vrij plekje om te overnachten. Het is 8° en we zitten nog een tijdje buiten bij het kampvuur totdat we het te koud krijgen en samen in de camper gaan zitten. Als we gaan slapen is het nog maar 5,5°C. Eenmaal in de tent valt het met de kou echter reuze mee, we hebben het niet koud gehad 's nachts.
Vandaag gereden 109 km.

Dinsdag 5 augustus

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Vanmorgen nog samen ontbeten, daarna nemen we afscheid en gaan we ieder weer onze eigen weg. Het weer knapt op en het wordt weer wat warmer. We rijden de mooie Peer Gyntweg verder af naar Lillehammer. Hier bekijken we bij het olympisch stadion en de springschans. We bekijken het schansspringen (trainingen) van bovenaf en hebben een mooi uitzicht op Lillehammer.
We rijden verder via Gjörvik en Eidsvoll naar het zuiden naar Trögstad. We zetten de tent op op de nette en rustige camping Olberg (140 kr incl. douche). We maken eten en als we klaar zijn gaan we nog een cache zoeken bij Solbergfoss. Het blijkt een waterkrachtcentrale te zijn, een bijzondere plek.
Als we naar de volgende cache rijden en een parkeerplaats zoeken, zien we een man en een vrouw op ons af komen lopen. Het blijkt het Vechtdal team te zijn, de eigenaars van de cache die we zoeken. Zij wonen sinds 3 jaar hier in Noorwegen met hun kinderen. We maken kennis en praten even. Zij wilden net gaan wandelen en ze besluiten om samen met ons naar de cache te lopen. We wandelen daarna nog naar een oude legerbasis met een oud fort met bunkers en raketten, een interessante plek. Hier zou een andere cache van hun liggen, maar die is helaas sinds kort verdwenen. We gaan nog even met hen mee naar huis voor een kop koffie en krijgen nog een coördinaat waar we in de buurt zeker elanden kunnen zien.
Om half 10 nemen we afscheid, we rijden naar het coördinaat en zien daar inderdaad in totaal zes elanden, waarvan twee kalveren.
Om half 11 zijn we terug op de camping, van een onverwacht bijzondere en gezellige avond.
Vandaag gereden 360 km.

Solbergfoss                                           Oude legerbasis                                     Oude controlekamer                           Bunkers

Woensdag 6 augustus

Om half negen rijden we de camping af en gaan eerst even kijken bij het mooie strandje dat 4 km van de camping ligt. We rijden terug naar de weg en kijken bij het monument ter herinnering aan de aardverschuiving die hier in 1967 heeft plaatsgevonden.
We rijden naar Rakkestad om nog een 'Vechtdal-cache' te zoeken, Kåensdalen. We komen weer op een mooi plekje uit, bij een oude zaag-/watermolen.
We rijden verder via Mysen en de E18 Zweden binnen naar Töckfors. Voor het eerst controle bij de grens, we krijgen vragen over wat we gaan doen en waar we vandaan komen e.d. In Töckfors doen we boodschappen, gooien de tank weer vol en eten hier wat. Zweden is toch wat goedkoper dan Noorwegen momenteel. Bij Årjäng volgen we weg 172 richting Bengtfors. Tussen Kravikken en Bengtfors zien we sluizen in het Dalslans kanaal en we zien hier veel mensen die op van die speciale fietsen op het spoor rijden. We rijden verder tot Håverud en kijken daar hoe een boot geschut wordt in de sluis, daarna zoeken we de cache die hier ligt. Op weg naar de volgende cache besluiten we eerst een camping te zoeken. Het wordt de zeer kleine, eenvoudige en heel rustige camping Hallbäck (145 kr incl douche). We zetten de tent op en gaan eten maken, daarna gaan we de cache zoeken die hier in de buurt ligt.
Vandaag gereden 250 km.

Aquaduct bij Håverud

Donderdag 7 augustus

We zijn vannacht een paar keer wakker geworden van de hevige regen. Om half zeven regent het nog steeds hard. Om 7 uur staan we toch maar op en toen we onder het afdak bij de ' keuken' zaten te eten werd het droger. Snel de tent opgeruimd en om 8.15 vertrekken we. Om 8.50 vinden we de 1e cache van vandaag en wat later de 2e bij Åsnebyn. Dit is een dorp/woongemeenschap uit ± 1380.
Op weg naar Uddevalla via weg 173 en 172 gaan we internetten in de bibliotheek van Fägerlanda, kunnen we even het weblog bijwerken zodat er thuis weer meegelezen (of meegeleefd) kan worden. Onderweg richting Göteborg doen we nog een paar caches. Tegen kwart voor vier zijn we bij Göteborg, maar staan we in de file. Gelukkig zijn we op tijd en hoeven we ons daar niet druk om te maken.
Om half vijf rijden we de boot op en om zes uur is de eetzaal al open en kunnen we al aan tafel. We hebben er een dinerbuffet bij geboekt. Als we om zeven uur uitvaren zitten wij lekker te eten en om negen uur internetten we alweer!
Vandaag gereden 232 km.

Göteborg gezien vanuit onze hut                     Een laatste blik op Göteborg

Vrijdag 8 augustus

We gaan om kwart voor zeven lekker ontbijten aan boord, het is vandaag onze trouwdag (28 jaar alweer). Om negen uur meren we aan en om kwart over negen rijden we van boord. Het is regenachtig weer en tot Hamburg houden we slecht weer. Voorbij Hamburg wordt het droger en zonniger. We rijden via Bremen , Meppen en Hoogeveen naar huis. Onderweg stoppen we nog een keer om iets te eten en te drinken én de benen te strekken natuurlijk. Om half 3 zijn we thuis.
Vandaag gereden 423 km.

Klik hier voor een grote foto.
  Onderzeeër in de haven van Kiel